213 läst ·
3 svar
213 läst
3 svar
Återvinna bastuvärme via IVT VBX-2 och bergvärme - möjligt?
Hej alla!
Jag har stalkat forumet i snart 18 år men detta är mitt första inlägg - så hej på er!
Jag har en IVT VBX-2 för frånluftsåtervinning av värme som skickas ner i bergvärmehålen. Den är kopplad till ventilationen i två badrum, en gästtoalett och en tvättstuga. Nu planerar jag att bygga en bastu i ett av badrummen och funderar på hur jag bäst kan ta tillvara på den varma frånluften därifrån. Skämmer bort kråkorna som det är, med hus från 1965.
Min tanke är att på något sätt återvinna värmen från bastuluften, helst genom att skicka den ner i bergvärmehålen via IVT-systemet, för att på så sätt återföra energin till huset. Jag kontaktade IVT:s tekniska support, dock sjukt ointresserade att prata kreativa lösningar. De verkar inte ha någon systemlösning för detta och påpekade bara bastuluftens höga temperatur och luftfuktighet kan orsaka kondensproblem i VBX-enheten. Har läst att VBX är dimensionerad för “normalt inomhusklimat”, vilket jag förstår att bastuluft kanske inte kan räknas som. Men.
Mina frågor till er är:
• Har någon här lyckats återvinna bastuvärme på ett effektivt sätt?
• Finns det lösningar där man kan ta tillvara på bastuns frånluft utan att riskera kondensproblem i VBX eller annan utrustning?
• Kan man tänka sig en separat värmeväxlare som sedan kopplas till bergvärmesystemet?
• Vad bör man tänka på – och vad bör man absolut undvika?
• Jo, jag vet att man kan öppna dörren till resten av huset, men hur kul är det?!
(#badsalt)
Alla tankar, erfarenheter och idéer tas tacksamt emot!
/Per
Lerum
Jag har stalkat forumet i snart 18 år men detta är mitt första inlägg - så hej på er!
Jag har en IVT VBX-2 för frånluftsåtervinning av värme som skickas ner i bergvärmehålen. Den är kopplad till ventilationen i två badrum, en gästtoalett och en tvättstuga. Nu planerar jag att bygga en bastu i ett av badrummen och funderar på hur jag bäst kan ta tillvara på den varma frånluften därifrån. Skämmer bort kråkorna som det är, med hus från 1965.
Min tanke är att på något sätt återvinna värmen från bastuluften, helst genom att skicka den ner i bergvärmehålen via IVT-systemet, för att på så sätt återföra energin till huset. Jag kontaktade IVT:s tekniska support, dock sjukt ointresserade att prata kreativa lösningar. De verkar inte ha någon systemlösning för detta och påpekade bara bastuluftens höga temperatur och luftfuktighet kan orsaka kondensproblem i VBX-enheten. Har läst att VBX är dimensionerad för “normalt inomhusklimat”, vilket jag förstår att bastuluft kanske inte kan räknas som. Men.
Mina frågor till er är:
• Finns det lösningar där man kan ta tillvara på bastuns frånluft utan att riskera kondensproblem i VBX eller annan utrustning?
• Kan man tänka sig en separat värmeväxlare som sedan kopplas till bergvärmesystemet?
• Jo, jag vet att man kan öppna dörren till resten av huset, men hur kul är det?!
/Per
Lerum
Alla ideer är bra men har du räknat på hur mycket energi som kan finnas i luften.A Aqualung skrev:Hej alla!
Mina frågor till er är:
• Jo, jag vet att man kan öppna dörren till resten av huset, men hur kul är det?!(#badsalt)
/Per
Lerum
Luft är ingen bra ledare av värme och hur ofta o hur länge är bastun på. Utan att veta något om dina parametrar har jag svårt att se att du får ut något av betydelse. Antar att du använder någon typ av fläkt som transporterar luften.
I jämförelse köpte en kompis 100m plastslang, typ biltvätt. Han har platt tak och fick ut väldigt varmt vatten men volymen var försumbar. Tanken var att ha en dusch ute vid varma sommar dagar.
Luft är ju vårt vanligaste isolermedel som lösull, skumplast 98-99% luft.
Har själv bergvärme IVT 1250 som styrs av Tibber data o kommunikations samt läser el /15 minuter. Satsa 4000kr på det om du kan byta el lev. Så lär du spara el omgående.
Men jag gillar din ide. Vem vill inte värma gratis. Lycka till!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tjenare,
Nu kapar jag tråden lite, hoppas det är okej.
Sitter precis och tar in offerter för bergvärme och kommer även sätta in en VBX från IVT ihop med pumpen.
Får jag fråga vad förutsättningarna för ditt hus är och hur mkt pumpen drar/år? Hjälper VBX:en att få ner förbrukningen?
Tack på förhand
Nu kapar jag tråden lite, hoppas det är okej.
Sitter precis och tar in offerter för bergvärme och kommer även sätta in en VBX från IVT ihop med pumpen.
Får jag fråga vad förutsättningarna för ditt hus är och hur mkt pumpen drar/år? Hjälper VBX:en att få ner förbrukningen?
Tack på förhand
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden