Hej, som rubriken lyder. Jag har återfyllt med sand kring rören cirka 50 cm ovanför samt 0-30 på toppen. Måste man packa denna yta innan betongen läggs på? Är en kanal cirka 50 cm bred(MAX) och 10-12 meter långt . Använder man en packmaskin inomhus? räcker det att stampa med fötterna? Hur brukar man göra ?

/Jonathan

Stampa du det går bra. lägg gärna ite sand på topp så blir jämnare och ev gjutning flyter inte ner. Beroende hue stumt det blir så kan man lägga 6 mm armeringsjärn för att få det lite fastare i betongen. Har du sågat upp det så finns inga knagliga kanter för den nya betongen att fästa. Nt betong fäster inte på gammal. Fär att få det nya att hänga kvar utan separera från kanten, så borrar du in med 0,5 meter mellan och sätter i kortare bitar arrneringsjärn ( räcker med 6 mm ) i kanten som sticker ut min ca 10 - 15 cm

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Stampa du det går bra. lägg gärna ite sand på topp så blir jämnare och ev gjutning flyter inte ner. Beroende hue stumt det blir så kan man lägga 6 mm armeringsjärn för att få det lite fastare i betongen. Har du sågat upp det så finns inga knagliga kanter för den nya betongen att fästa. Nt betong fäster inte på gammal. Fär att få det nya att hänga kvar utan separera från kanten, så borrar du in med 0,5 meter mellan och sätter i kortare bitar arrneringsjärn ( räcker med 6 mm ) i kanten som sticker ut min ca 10 - 15

cm
J jonaserik skrev:
Stampa du det går bra. lägg gärna ite sand på topp så blir jämnare och ev gjutning flyter inte ner. Beroende hue stumt det blir så kan man lägga 6 mm armeringsjärn för att få det lite fastare i betongen. Har du sågat upp det så finns inga knagliga kanter för den nya betongen att fästa. Nt betong fäster inte på gammal. Fär att få det nya att hänga kvar utan separera från kanten, så borrar du in med 0,5 meter mellan och sätter i kortare bitar arrneringsjärn ( räcker med 6 mm ) i kanten som sticker ut min ca 10 - 15 cm

lysande! Tack för svar. Man behöver alltså inte börja med någon elektrisk packningsmaskin?

Du ska väl inte använda den delen för biltrafik :mad:, för då måste grundas ännu hårdare:devilish: och då räcker inte en enkel packningsmaskin till, utan tyngre grejer ska till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.