14 899 läst ·
12 svar
15k läst
12 svar
Återfjädrande brytare
Skall sätta upp en strömbrytare i garaget som skall styra garageporten (crawford) som komplement till fjärrkontrollen.
Letar nu efter en i storlek som en vanlig utanpåliggande strömbrytare, men den skall vara återfjädrande.
Någon som har tips på en sådan?
Letar nu efter en i storlek som en vanlig utanpåliggande strömbrytare, men den skall vara återfjädrande.
Någon som har tips på en sådan?
Till mina portar medföljde tryckknappar typ dörrklocka, som är återfjädrande. Crawford borde ha nåt liknande i sortimentet.
Annars kan du gå in på www.elko.se och söka på tryckvippströmställare. Där finns några olika om du vill ha i storlek som en vanlig brytare
Annars kan du gå in på www.elko.se och söka på tryckvippströmställare. Där finns några olika om du vill ha i storlek som en vanlig brytare
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 037 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 037 inlägg
Ta vilken brytare som helst (i alla fall de kända märkena, hur det funkar med CO/Kjelles egna märken vet jag inte riktigt) och komplettera med en fjäder (impulsfjäder).
Möjligtvis är dessa fjädrar svåra att få tag på som privatperson (jag har ingen aning men gissar att det inte är den första produkten ex. bygghandeln tar in) de finns hos grossisterna och jag tror säkert du får tag i dem om du går till en ren elbutik.
/U
Möjligtvis är dessa fjädrar svåra att få tag på som privatperson (jag har ingen aning men gissar att det inte är den första produkten ex. bygghandeln tar in) de finns hos grossisterna och jag tror säkert du får tag i dem om du går till en ren elbutik.
/U
Som kanske tidigare sagts - Du kan ta vilken brytare som helst och komplettera med en impulsfjäder som monteras i knappen. Knappen blir då återfjädrande.
Till exempel:
http://elbutik.se/product.html/eljo-trend?category_id=312
Till exempel:
http://elbutik.se/product.html/eljo-trend?category_id=312
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Om du kompletterar en Elko brytare så finns där en liten svårighet. Man står där med fjädern och så ser man i mitt tycke ett tydligt fäste på själva brytaren för fjädern. När man sedan typ 2 timmar senare ger upp att försöka pressa dit den, och letat upp den i andra änden på rummet några gånger så råkar man titta lite på vippan till brytaren, alltså plastvippan, den man trycker på som är det sista man skall sätta dit vid montering. På den finns det ett annat tydligt fäste för fjädern, och där monterar man lätt fjädern på 5 sekunder.
Redigerat:
Har en Eljo Aqua stark brytare i min carport som jag tänkt göra en liten smidig lösning på. Detta kräver dock en impuls-brytare. Så min fråga är: finns det impulsfjädrar till Aqua-stark 1-pol brytare? jag verkar inte kunna hitta någon som är för denna typ av brytare
Klicka här för att svara