5 169 läst ·
20 svar
5k läst
20 svar
Återanvända frånluft till att värma krypgrund/källare
Efter att husets underdimensionerade frånluftsvärme säckat ihop har jag äntligen beställt bergvärme, vilket jag räknar med kommer ge en lägre driftkostnad och högre prestanda: med fyra barn som närmar sig tonåren och redan nu brist på varmvatten var det läge att byta upp sig, så kompressorhaverit blev startskottet.
I vilket fall har jag diskuterat vad man gör med frånluften med flera firmor. Det finns ju bergvärmesystem som har återanvändningsmoduler, men vissa firmor avråder direkt från dessa, medans andras kalkyl inte verkar visa någon trolig return-of-investment av denna komponenten, men introducerar ytterligare en kompressor som kommer gå sönder om något årtionde. Så jag har valt den enkla och rekommenderade lösningen att låta sätta in en kanalfläkt.
Men det sticker ju lite i själen att pumpa ut 60l/sekund av min 20-gradiga inomhusluft till kråkorna. Nu är det så att huset har en stor ouppvärmd krypgrund/källare (tekniskt sett en krypgrund, men så högt i tak att den funktionellt går att använda som källare) där jag lagrar all möjlig bråte och har min egen verkstad. Och då föddes tanken på att varför inte utnyttja den använda husluften till att värma detta utrymme? Det skulle ju ge ett bättre klimat för förvaringen, sänka behovet av avfuktare (den jobbar rätt mycket på sommaren), och garantera att temperaturen aldrig går under 0 (vilket har varit nära några vintrar). Och energin är ju "gratis", det är bara utrustningen som skulle kosta.
Att bara pumpa ut luften direkt i källaren skulle givetvis ge en massa kondensproblem, så det stryker vi direkt. Och att köpa ett dyrt FTX-aggregat runt 20kkr låter inte som något jag vill göra. Men det borde väl finnas billigare värmeväxlare som duger i detta fallet? Eller kan man göra en passiv lösning som funkar, typ 20m spirorör i sicksack (inga krav på estetik finns här nere)?
Nån som gjort något liknande, eller har bra idéer att komma med? Har inte lyckats hitta någon bra utrustning när jag själv letat.
I vilket fall har jag diskuterat vad man gör med frånluften med flera firmor. Det finns ju bergvärmesystem som har återanvändningsmoduler, men vissa firmor avråder direkt från dessa, medans andras kalkyl inte verkar visa någon trolig return-of-investment av denna komponenten, men introducerar ytterligare en kompressor som kommer gå sönder om något årtionde. Så jag har valt den enkla och rekommenderade lösningen att låta sätta in en kanalfläkt.
Men det sticker ju lite i själen att pumpa ut 60l/sekund av min 20-gradiga inomhusluft till kråkorna. Nu är det så att huset har en stor ouppvärmd krypgrund/källare (tekniskt sett en krypgrund, men så högt i tak att den funktionellt går att använda som källare) där jag lagrar all möjlig bråte och har min egen verkstad. Och då föddes tanken på att varför inte utnyttja den använda husluften till att värma detta utrymme? Det skulle ju ge ett bättre klimat för förvaringen, sänka behovet av avfuktare (den jobbar rätt mycket på sommaren), och garantera att temperaturen aldrig går under 0 (vilket har varit nära några vintrar). Och energin är ju "gratis", det är bara utrustningen som skulle kosta.
Att bara pumpa ut luften direkt i källaren skulle givetvis ge en massa kondensproblem, så det stryker vi direkt. Och att köpa ett dyrt FTX-aggregat runt 20kkr låter inte som något jag vill göra. Men det borde väl finnas billigare värmeväxlare som duger i detta fallet? Eller kan man göra en passiv lösning som funkar, typ 20m spirorör i sicksack (inga krav på estetik finns här nere)?
Nån som gjort något liknande, eller har bra idéer att komma med? Har inte lyckats hitta någon bra utrustning när jag själv letat.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
OK, tack för upplysningen, men det ändrar inte kalkylen, och var inte svar på min frågauseless skrev:
Liknande höll man på med för några decennier sedan.9 m 200 spiro med ett 125 inuti för att växla luft, avloppsvärme för förvärmning av vv mm men i ditt fall är en stor yta fast inte nödvändigtvis i form av långa rör. En ventilationstrumma tex 1m x 20cm och 2m lång och med kondensavlopp hinner absolut sänka temperaturen om du får till lite turbulent strömning .Kommer du ner till 10 gr har du ett "element" på 700watt. Annars finns det tex ett heru i snålvariant; östbergs Teru men då är det ytterligare en fläkt att dras med och den då växlade tilluften borde inte släppas in och skapa övertryck i källaren.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret - får väl kolla på bygghandeln vad jag hittar i form av trumma o.d. Är kondensavloppet en speciell anordning som man köper till, eller räcker det att borra ett litet hål på några mm vid den lägsta punkten?
Fläkten kommer sitta i det kalla utrymmet i källaren - bör den sättas före eller efter trumman? Dvs ska den jobba med den varma eller kalla luften?
Fläkten kommer sitta i det kalla utrymmet i källaren - bör den sättas före eller efter trumman? Dvs ska den jobba med den varma eller kalla luften?
bygghandel har nog ingen lämplig trumma. Ventilationsföretag brukar ha överblivna kanaler i en "skrothög" som i stort sett kan vara gratis eller om du har nån skrothandlare i närheten,En botten i var ände med anslutningshål för kanalen behövs åxå.
Vad menar du? Jag ska givetvis inte släppa ut luften därnere, utan bara ta hand om dess värme innan den blåses ut den sedvanliga vägen på taket. Menar du att det blir fuktproblem med den lösningen också?V vectrex skrev: