Hej,
Det är dags att byta ut det gamla villastängslet och slänga upp ett plank.
Idag har jag ett ca 60cm högt villastängsel där stolparna är lika höga. Tanken är att byta ut detta mot en plank som är 180cm högt. Planket ska ha liggande panel.
Avståndet mellan stolparna idag är ca 250-270cm och som jag förstår det behövs det en stolpe till mellan varje befintlig stolpe.
Stolparna är som sagt ca 60cm höga från plinten.
Hur återanvänder jag de gamla stolparna på bästa sätt, någon som har ett förslag? Räcker det att bara skruva fast en ny trästolpe i den befintliga metalstolpen?
Det är dags att byta ut det gamla villastängslet och slänga upp ett plank.
Idag har jag ett ca 60cm högt villastängsel där stolparna är lika höga. Tanken är att byta ut detta mot en plank som är 180cm högt. Planket ska ha liggande panel.
Avståndet mellan stolparna idag är ca 250-270cm och som jag förstår det behövs det en stolpe till mellan varje befintlig stolpe.
Stolparna är som sagt ca 60cm höga från plinten.
Hur återanvänder jag de gamla stolparna på bästa sätt, någon som har ett förslag? Räcker det att bara skruva fast en ny trästolpe i den befintliga metalstolpen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Första steget innan borde vara att kontrollera hur befintliga plintar med ingjutna rör är gjorda längre ner. Gräv och kontrollera på lämpligt ställe. Befintliga plintar ser egentillverkade ut, då kan det ev vara svårt att återanvända om inte en rejäl överdimensionering föreligger. Om du märker att det var klent gjort kan det vara mycket smidigare att dra upp plintar och ersätta dem.
Om det finns någon form av gjuten sula som sväller ut under marken kan det var ett tecken på att det är bättre att låta dem sitta och bli en del av planket. Annars hade jag bara dragit upp dem.
Om det finns någon form av gjuten sula som sväller ut under marken kan det var ett tecken på att det är bättre att låta dem sitta och bli en del av planket. Annars hade jag bara dragit upp dem.
Vad ska jag leta efter då? En viss tjocklek? Höjd? Är där någon riktlinje att gå efter baserat på hur högt planket ska vara?L Lenza skrev:Första steget innan borde vara att kontrollera hur befintliga plintar med ingjutna rör är gjorda längre ner. Gräv och kontrollera på lämpligt ställe. Befintliga plintar ser egentillverkade ut, då kan det ev vara svårt att återanvända om inte en rejäl överdimensionering föreligger. Om du märker att det var klent gjort kan det vara mycket smidigare att dra upp plintar och ersätta dem.
Ett 180 cm högt plank behöver åtminstone plintdjup på 70 cm som grov tumregel. Varierar beroende vart i landet och markens beskaffenhet. Det går att kompensera med ett bredare och grundare fundament men det är oftast ännu svårare, då det blir så stort hål vid anläggningen. Det är det du ska undersöka hur djupt åtminstone en gjutning är utförd. Om plinten blir ordentligt lös vid undersökningen är det ett tydligt tecken på att den inte heller duger för planket, därmed bör samtliga bort för ett hållbart resultat.
En annan fundering är om du verkligen är överens med grannen att ett plank kan sättas upp på platsen? Det hade aldrig jag som granne godkänt, eftersom det skulle förstöra tujahäcken rejält, häcken kommer bli brun och ful och mycket svårskött på den sidan.
Varför sätta upp något när du redan har en fin häck som avgränsar?
Jag hade enbart plockat bort det gamla fula staketet och fått en snyggare inramning av befintliga (grannens) häck.
Vid de andra ställen där det inte finns någon häck hade jag satt upp egna tujaplantor så ser det enhetligt ut och snyggt.
Jag hade enbart plockat bort det gamla fula staketet och fått en snyggare inramning av befintliga (grannens) häck.
Vid de andra ställen där det inte finns någon häck hade jag satt upp egna tujaplantor så ser det enhetligt ut och snyggt.
Plinten är ca 500mm vid undersökning. Ser ut att kanske smalna av lite på slutet. Glömde dock känna på den.L Lenza skrev:Ett 180 cm högt plank behöver åtminstone plintdjup på 70 cm som grov tumregel. Varierar beroende vart i landet och markens beskaffenhet. Det går att kompensera med ett bredare och grundare fundament men det är oftast ännu svårare, då det blir så stort hål vid anläggningen. Det är det du ska undersöka hur djupt åtminstone en gjutning är utförd. Om plinten blir ordentligt lös vid undersökningen är det ett tydligt tecken på att den inte heller duger för planket, därmed bör samtliga bort för ett hållbart resultat.
Logga in
Skapa konto
Jag har pratat med grannen om att göra det, kommer dock inte ihåg om jag nämt höjden.L Lenza skrev:
Där är ju redan ett stort skjul på min sida som täcker stora delar av häcken där häcken verkar mår bra, men det kanske blir skillnad med ett plank...
Logga in
Skapa konto
Där grannen inte har tuja idag är där en plattgång och uppfart. Där vill vi inte ha några plantor, för annars tar en rad med tujaplantor för mycket bredd av uppfart och plattgång, och vi behöver den bredden. Annars är det en god tanke.optimum skrev:
Varför sätta upp något när du redan har en fin häck som avgränsar?
Ok, bra bilder. Plinten är helt klart för grund för den höjden på planket. Förrådet står tillräckligt långt ifrån häcken så tillräckligt med ljus kommer fram till häcken. Beroende på hur genomsläppligt plank kan det vara möjligt att bygga dels för att slippa bygglovskrav samt riskera häckens utseende. 50% luft i konstruktionen skulle jag förorda och nya plintar, 70 cm om du verkligen vill ha det.
Så även om jag skulle sätta 700 plintar mellan alla dessa så räcker inte det?L Lenza skrev:Ok, bra bilder. Plinten är helt klart för grund för den höjden på planket. Förrådet står tillräckligt långt ifrån häcken så tillräckligt med ljus kommer fram till häcken. Beroende på hur genomsläppligt plank kan det vara möjligt att bygga dels för att slippa bygglovskrav samt riskera häckens utseende. 50% luft i konstruktionen skulle jag förorda och nya plintar, 70 cm om du verkligen vill ha det.
Har verkligen hur genomsläppligt ett plank är med bygglov att göra? Enligt min kommuns regler finns det inget som pratar om hur genomsläppligt ett plank ska vara för bygglovskrav, utan enbart höjd. Om planket är under 180cm räcker det med grannens godkännande.
Det kan räcka att göra så som du skriver i och med att det blir rätt tätt mellan stolparna. 45x95 mm alt. 45x70 som stolpe bör räcka. Det tråkiga är ju om det börjar luta så pass att snedstävor skulle behövas. Blir svårare att klippa gräset då.
Det låter mycket ovanligt med den tolkningen på vad som är bygglovspliktigt. Allmän info finns på Boverkets hemsida https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
Det låter mycket ovanligt med den tolkningen på vad som är bygglovspliktigt. Allmän info finns på Boverkets hemsida https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ikt/bygglov-for-anlaggningar/murar-och-plank/
I min kommun är det 110 cm. Konstigt att det skiljer så.S Spidertotz skrev:Så även om jag skulle sätta 700 plintar mellan alla dessa så räcker inte det?
Har verkligen hur genomsläppligt ett plank är med bygglov att göra? Enligt min kommuns regler finns det inget som pratar om hur genomsläppligt ett plank ska vara för bygglovskrav, utan enbart höjd. Om planket är under 180cm räcker det med grannens godkännande.
Hur ska du måla planket på andra sidan? Eller ska du köra med tryckimpregnerat?S Spidertotz skrev:
Fast det står ju på Boverket: "Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen."L Lenza skrev:Det kan räcka att göra så som du skriver i och med att det blir rätt tätt mellan stolparna. 45x95 mm alt. 45x70 som stolpe bör räcka. Det tråkiga är ju om det börjar luta så pass att snedstävor skulle behövas. Blir svårare att klippa gräset då.
Det låter mycket ovanligt med den tolkningen på vad som är bygglovspliktigt. Allmän info finns på Boverkets hemsida [länk]
Sen stor det exakt samma sak i rekommendationer och regler för min kommun (Kristianstad).