är det C411 vi fick i utbyte?

EVVA är ju kända för riktigt säkra cylinderlås, men de verkar inte tillverka några låshus?

Som det står i Aftonbladets artikel:
De lås som nu stoppas är modellerna 410/411, som mest används i affärslokaler, och 2002, som används i villor.

– Vi har fått rapporter från flera låssmeder att stegregeln knäckts, och nu måste det undersökas rejält i förstörande tester. I dagsläget vet vi inte vad problemet är, säger Urban Doverholt, vd på Assa.
Det är låssmederna som klagat, det låter ju helt klart som om det är ett riktigt problem ute i verkligheten också. Skumt att det nya låset är godkänt om det nu är så svagt, eller är det ett lås med bättre och starkare regel som använts i certifieringen?

Tyvärr är det så att testmetoden enbart liknar verkligheten, men sakerna spänns upp i en ram som går att använda om och om igen. Så jag gissar utefter vaf jag har sett att kraften som testas kommer 90 grader mot haken och inte som skiftnyckeln i en böjande kraft. Assa har ju självklart samma utrustning som SBSC och jag är helt övetygad att det finns inte lite extra att ge på låsen utan de klarar testen och det är allt.

Hörde att assa nu skall skicka ut 10st l-järn till alla kunder så man kan täcka dörrspringan hela vägen och på så sätt omöjliggöra att en kofot kan användas ;)

I det här läget måste jag få vara så självgod att jag citerar mig själv från förra veckan:

Jonazz skrev:
Jag kommer aldrig mer att lita på ASSA.
...

Den nya godkända 2002-kistan från ASSA litar jag inte mycket på, ...

Även om det inte finns några garantier för hur andra låstillverkare än ASSA sköter sig eller vilken kvalitet deras lås håller, så kan det inte bli sämre än ASSA... så någon risk kan inte jag se att man tar genom att välja någon annan än ASSA. Tvärt om, det kan bara bli bättre!

Våga välja annat!!!
Jag är ännu mer stärkt i min ståndpunkt att jag ska hålla mig så långt bort från ASSA som det går. Hoppas bara att de inte får för sig att köpa upp varenda konkurrent av betydelse på den svenska marknaden. Eller de kanske redan har majoritetsägande i Dorma och Möller Undall? Någon som vet?

Så, finns det någon insatt som har något att säga om hakregelkistorna Dorma DL9132 och Möller Undall 1248? Är det samma skit som ASSA:s, eller är de kanske riktigt bra?

När jag funderar över skillnaden mellan hakregel och rak regel avseende brytande med kofot, så borde det ju vara så att en rak regel är starkare. Dels för att den kan göras kraftigare (större tvärsnittsyta), dels för att den inte har ett vridlager som en hakregel måste ha. Detta vridlager måste ju vara en svag punkt på en hakregel. Om hakregeln vrider sig runt t.ex. en pinne så måste den utsättas för enorma skjuvkrafter om någon bryter med kofot.

Den här historien med ASSA är ju HELT OTROLIG.

Snailman
ASSAS VD är visst ekonom... det kanske säger allt?:cool:

testade ett par låshus nu och det är skrämmande
Nya versionen av 2002:an går att knäcka med en hand med en vanlig skiftnyckel, hakregeln går av direkt

Gamla versionen av 2002 går att bryta av, men då måste man ta i utav helvete och dra fram och tillbaka 10-15 gånger innan den går av

Gamla modulserien gick knappt att böjja ens en liten bit

D
Jonazz skrev:
I det här läget måste jag få vara så självgod att jag citerar mig själv från förra veckan
Det där var väl ingenting jämför med Molgan123 den 2009-01-15, 14:10 #428.

Molgan123 skrev:
Jo version 15 av vissa modeller har börjat dyka upp i handeln
hakregeln är nu mycket tunnare, springar är också tight som attan, frågan är om låset nu står emot ett brytförsök när den är så tunn :confused:

Men ska man bända upp en låst dörr, så innebär det att du måste "klippa" av haken med hjälp av dörren. Det blir inte alls som när man drar med en skiftnyckel, då den ligger an på hela haken med mest kraft längst ut. Och sedan "viker" man haken över kanten på låset, så att säga. Tycker att det är en kass jämförelse.

D
Jomen om man skall tro Aftonbladet och Assa själva så gör detta att dörrarna blir tämligen lättforcerade med kofot och att så också har skett i ett flertal fall.

Molgan123 skrev:
Gamla modulserien gick knappt att böjja ens en liten bit
Jag säger bara ASSA 2000 innan det blev EVO och hakregel, den känns mycket rejälare.
De borde sluta med hakregelskiten och tillverka låskistor där man känner om dörren gick i lås eller ej.
Blir tokig på den för lätta gången i hakregellåsen. Inbrottsmotståndet orkar jag inte ens kommentera.....

Låt oss hoppas hoppas hoppas hoppas det är materialfel eller ngt sådant som drabbat och inte snålbyggda grejer specade av marknadsavdelningen och hopsatta av ngt som inköp köper till lägsta pris på spotmarknaden.

Fast med alla turer och kärvande lås, finter och halvsanningar kan man ju undra. Jag ångrar inköpet av dessa dörrlås. De har inte gett någon känsla av säkerhet utan kostat ett antal timmar huvudbry och lämnat en vag gnagande känsla av osäkerhet.

ridax skrev:
Det där var väl ingenting jämför med Molgan123 den 2009-01-15, 14:10 #428.
1 - 0 till Molgan123, det bjuder jag på! :)
(Det var med lätt ironi jag skrev det där om att citera mig själv.)

Mina övriga funderingar om alternativ till ASSA samt hakregel vs. rak regel skulle jag gärna vilja ha kommenterade av någon insatt.

D
Jonazz skrev:
1 - 0 till Molgan123, det bjuder jag på! :)
(Det var med lätt ironi jag skrev det där om att citera mig själv.)
Det var med glimten i ögat som jag skrev min kommentar också.... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.