163 134 läst ·
810 svar
163k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Nja.. bryter du men kofoten så får du en snarlik kraft på kolven som en skiftnyckeln. eftersom en först bryter isär karm och dörr det gör att du också flyttar kraften längre ut på kolven. Jag ger inte mycket för evo-haken.. den gamla haken som även dorma kör med är bättre, kraftiga, och har ett bättre grepp in i slutblecket.Björn_Nilsson skrev:Men ska man bända upp en låst dörr, så innebär det att du måste "klippa" av haken med hjälp av dörren. Det blir inte alls som när man drar med en skiftnyckel, då den ligger an på hela haken med mest kraft längst ut. Och sedan "viker" man haken över kanten på låset, så att säga. Tycker att det är en kass jämförelse.
I brytkraft är den raka och den gamla haken snarliga. haken har fördelen att den hakar fast. Infästningen både på haken och den raka är också snarlig i materialmängd. Pinnen på haken är en 6-7 mm härdad. Till den raka är det ohärdad metall som håller. Men som jag säger, in kommer man alltid. Och har du en kofot så lär dörren bli mos ändå oavsett om du har rak eller hakeJonazz skrev:I det här läget måste jag få vara så självgod att jag citerar mig själv från förra veckan:
Jag är ännu mer stärkt i min ståndpunkt att jag ska hålla mig så långt bort från ASSA som det går. Hoppas bara att de inte får för sig att köpa upp varenda konkurrent av betydelse på den svenska marknaden. Eller de kanske redan har majoritetsägande i Dorma och Möller Undall? Någon som vet?
Så, finns det någon insatt som har något att säga om hakregelkistorna Dorma DL9132 och Möller Undall 1248? Är det samma skit som ASSA:s, eller är de kanske riktigt bra?
När jag funderar över skillnaden mellan hakregel och rak regel avseende brytande med kofot, så borde det ju vara så att en rak regel är starkare. Dels för att den kan göras kraftigare (större tvärsnittsyta), dels för att den inte har ett vridlager som en hakregel måste ha. Detta vridlager måste ju vara en svag punkt på en hakregel. Om hakregeln vrider sig runt t.ex. en pinne så måste den utsättas för enorma skjuvkrafter om någon bryter med kofot.
Den här historien med ASSA är ju HELT OTROLIG.
Köpte två stycken 2000 Evo och hämtade ut dem dagen innan AB's artikel - 2000 Evo har 2002 låskistan.
Det roliga var det jag skrev på min blog i fredags
Det roliga var det jag skrev på min blog i fredags
Tog alltså bara en dag från uthämtning till gallanfall... Ironi...Tiggre Blog skrev:
Visst har de rätt att de är marknadsledare i door opening solutions, kanske borde de fundera om det inte skall vara door locking solutions?ASSA Kundtjänst svar igår skrev:Nu undersöker vi frågan för att ta reda på vad som gäller. Så fort vi har ny information så kommer vi att gå ut med den på vår hemsida [länk]
Med vänlig hälsning
Helpdesk
ASSA AB
ASSA ABLOY, the global leader in door opening
solutions, dedicated to satisfying end-user needs
for security, safety and convenience.
Redigerat:
Snarast bäst på customer disappointment solutions pinsamt att de inte kan härda saker en gång.
Är den så vek så kan du enkelt med tex en huggmejsel slå av hela regeln. Vore nästan bättre att den vore mjuk som smör isf iom att det är en hakregel.
Här är en annan variant som är säkrare än EVO, kostar bara 30 spänn också. För extra säkerhet kan man själv välja att hänga på ett hänglås

Är den så vek så kan du enkelt med tex en huggmejsel slå av hela regeln. Vore nästan bättre att den vore mjuk som smör isf iom att det är en hakregel.
Här är en annan variant som är säkrare än EVO, kostar bara 30 spänn också. För extra säkerhet kan man själv välja att hänga på ett hänglås

Men allvarligt talat, vad f-n gör låsen för nytta. Det är mest ett kvitto till försäkringsbolaget att någon gick in via dörren, likvärdigt en kraschad ruta. Det finns ytterst få villadörrar som står emot en 1meters kofot, oavsett lås....
Halvsant.. men jag har inte betalat närmare 5000:- för 2st lås som är framstår så kassa och undermåliga som EVOlåsen gör.GustavW skrev:
Nä jag förstår hur du menar och håller med när det gäller 'lugnet' och tryggheten.
Dock blir jag kräkförbannad när man hör och ser hur ASSAs förre VD svamlade om än det ena än det andra, att dom bara inte kunde räcka upp handen och erkänna foulen - ja, vi har gjort fel, löser det.
Nej nej, då ska folk behöva hota med ARN mm för att få lås som är felaktiga utbytta.
Dock blir jag kräkförbannad när man hör och ser hur ASSAs förre VD svamlade om än det ena än det andra, att dom bara inte kunde räcka upp handen och erkänna foulen - ja, vi har gjort fel, löser det.
Nej nej, då ska folk behöva hota med ARN mm för att få lås som är felaktiga utbytta.
Det verkar inte bli någon vidare mediastorm runt ASSA den här gången, utan stannar vid en liten artikel i Aftonbladet. Var det en storm i ett vattenglas, eller finns det någon substans bakom nyheten?
ASSA skriver på sin hemsida:
"Vi har fått några rapporter från låssmeder om att stegregeln på två av våra låshusmodeller har knäckts.
Utifrån omsorg om våra kunder har vi därför valt att stoppa alla nya leveranser till dess vi undersökt frågan och vet vad som gäller. Det har också förekommit uppgifter i media om låsen. Vi kommer att ge ny information på www.assa.se så snart vi vet mer."
Att de fortfarande efter någon vecka inte "vet mer", så att de kan ge ut ny information, är litet konstigt.
ASSA straffar mer och mer ut sig själva. Hoppas konkurrenterna tar tillfället i akt och går på offensiven. Det är ju läge för smash!
ASSA skriver på sin hemsida:
"Vi har fått några rapporter från låssmeder om att stegregeln på två av våra låshusmodeller har knäckts.
Utifrån omsorg om våra kunder har vi därför valt att stoppa alla nya leveranser till dess vi undersökt frågan och vet vad som gäller. Det har också förekommit uppgifter i media om låsen. Vi kommer att ge ny information på www.assa.se så snart vi vet mer."
Att de fortfarande efter någon vecka inte "vet mer", så att de kan ge ut ny information, är litet konstigt.
ASSA straffar mer och mer ut sig själva. Hoppas konkurrenterna tar tillfället i akt och går på offensiven. Det är ju läge för smash!
får hoppas att det kommer i TV igen...vore bra om fler får reda på hur d¨åliga lås assa gör..
blir en anmällan till ARN här ochså
ska ha till baks pengarna denna gång...vill inte ha nåt mer utbytes...
ska köpa nåt annat märke
blir en anmällan till ARN här ochså
ska ha till baks pengarna denna gång...vill inte ha nåt mer utbytes...
ska köpa nåt annat märke
ASSA återupptar leveranserna
Mot bakgrund av att ASSA från låssmeder fått rapporter om att stegregeln på låshus 410/411 och 2002 vid skilda tillfällen har knäckts, beslöt vi den 20 oktober att tillfälligt stoppa leveranserna av de aktuella låshusen som en försiktighetsåtgärd till dess undersökningar om det inträffade kunnat genomföras.
Vi på ASSA har utfört omfattande tester av ovan nämnda låshus. Testerna visar att låshusen lever upp till aktuell låshusstandard.
SBSC (Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering) har parallellt låtit genomföra tester av de aktuella låshusmodellerna. Också dessa tester visar att låshusen lever upp till de krav och standarder som finns.
Vi har dessutom under den senaste veckan sett över processer och kvalitetsrutiner för att säkerställa att fortsatta leveranser håller en genomgående hög kvalitet.
Vi återupptar därför leveranserna från och med i morgon, tisdagen den 27 oktober. Vi beklagar de eventuella problem som det tidigare leveransstoppet har inneburit.
Har du frågor kring detta? Ring 0771-530 400.
Suck
http://assa.se/sv/site/assa/Meny/landing-pages/Angaende-stegreglar-/
Håller på att bygga dörrar och ska köpa låshus med trycke täckskylt cylindrar. Har tittat på assas trycke 1887 matt borst mäss, täckskylt 4399, låshus 2002 samt cylindrar (2 runda för 2002 samt en oval för min gamla dörr för att få samma nyckel).
Nu känns det inte roligt att köpa assa utan funderar på vad man ska välja istället. Kan jag få samma saker och utseende med Dorma-grejer? Deras hemsida är inte lättsökt för en som inte riktigt vet vad jag ska ha, kan någon vänlig själ skriva upp motsvarande grejer hos dorma?
Eller ska man bara ta låshuset från Dorma och övriga grejer från assa? Är dem kompatibla?
Nu känns det inte roligt att köpa assa utan funderar på vad man ska välja istället. Kan jag få samma saker och utseende med Dorma-grejer? Deras hemsida är inte lättsökt för en som inte riktigt vet vad jag ska ha, kan någon vänlig själ skriva upp motsvarande grejer hos dorma?
Eller ska man bara ta låshuset från Dorma och övriga grejer från assa? Är dem kompatibla?