163 774 läst ·
810 svar
164k läst
810 svar
ASSA 2000 EVO
Jo jag har nyss skickat ett mail till ASSA med liknande formuleringar som i pinebars inlägg ovan, så jag får se hur det går. 
Iaf så kan man fortfarande kostnadsfritt beställa brytskyddet från ASSA via deras hemsida.
Iaf så kan man fortfarande kostnadsfritt beställa brytskyddet från ASSA via deras hemsida.
Anmäl Assa till ARN, det är ju de som är tillverkare. Jag hade varken kvitto eller något på vårt tre-fyra år gamla lås.Jesca_j skrev:
Jag skrev bara att Assa vägrat byta låset trots att det är behäftat med fabrikationsfel.
Tänk bara på att vara lite kreativa när ni skriver vilket datum ni haft med Assa att göra, ARN tar inte i ärenden äldre än tre månader.
Om jag vara er andra skulle jag helt sluta lägga energi på Assa. Jag har själv talat med produktchefer där och de vägrar helt erkänna låsets fel och brister. Själv jobbar jag med service och liknande så jag är van vid att argumentera och kan bara konstatera att inget hjälper vid diskussionen med dem.
Mitt råd är därför, återigen, anmäl dem till ARN. Uppdrag granskning tipsade ju oss om detta. Assa har bytt låsen hos samtliga som anmält till ARN, men inte hos någon som bara gnällt på Assa.
Brytskyddet är ingen lösning på grundproblemet, ser fult ut, hjälper någon med kofot att få än bättre tag i dörren.
Det är säkert effektivt att anmäla saken till ARN men för vår det räckte det med diskussion med ASSA och låssmeden för att få låsen utbytta.Kave skrev:
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Ska man gå via ARN -vilket är ett mer eller mindre garanterat effektivt sätt att få nya lås- verkar det i normalfallet vara några krav som måste uppfyllas:
Själv har jag numera nya lås tack vare Assas kundtjänst.
:eek: Men det tog tid!
Hursomhelst har de i alla fall ändå tjänat flera tusen på mig. Nu lägger jag i alla fall av med den här tråden. Om inte särskilda skäl föreligger...
- Att man reklamerat varan hos näringsidkaren som sålt låset och att de vägrat byta /inte svarat på några arbetsveckor. (Det är alltså säljaren -inte tillverkaren- som är motpart i en sådan här tvist.)
- Att det inte gått mer än 6månader efter att säljaren första gången avvisat kravet helt eller delvis.
- Att det finns läsbart kvitto från säljaren.
- Att värdet på de reklamerade varorna är mer än 2000kr.
:eek: Men det tog tid!
Hursomhelst har de i alla fall ändå tjänat flera tusen på mig. Nu lägger jag i alla fall av med den här tråden. Om inte särskilda skäl föreligger...
Skrev själv en väldigt bristfällig anmälan till ARN, tror det var 2 rader totalt. Inga kvitton mer än entreprenadavtalet (anmälde husleverantören). Först fick jag ett brev att ASSA inte ville ta något ansvar och lite senare ringer ringer ASSA och vill byta mina 3 lås. Detta får det väl till att bli en typ av goodwill-åtgärd istället för att man tar ett officiellt ansvar för felaktiga lås.
Spelar nog inte så stor roll hur ARN-anmälan ser ut, ASSA ser nog till att stoppa alla anmälningar oavsett bakgrund och innehåll!
Spelar nog inte så stor roll hur ARN-anmälan ser ut, ASSA ser nog till att stoppa alla anmälningar oavsett bakgrund och innehåll!
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
wow !!!
Idag fick jag svar från ASSA och de skulle varken byta låsen eller erbjuda brytskydd gratis. De menade att man hade till den 30 Juni på sig att reklamera felaktiga lås?!!Jesca_j skrev:
Så nu måste jag försöka knåpa ihop en anmälan till ARN....någon som har tips på hur en sådan skall se ut, eller vad ni skrev på eran egna anmälan?
Efter detta så mailade jag ASSA och bifogade min reklamation (som var skickad innan 30:e juni) och sa att om de inte åtgärdar detta så går jag vidare till ARN. Dagen efter detta fick jag ett samtal från ASSA, där de säger att de gör ett undantag och bokar ett låssmedsbesök. Men om låssmeden kan installera L-järn, så kommer han att göra det, löd deras ultimatum. 4 dagar senare var låssmeden hemma och jag fick låskistorna utbytta.Ådala skrev:Jag har också ringt ASSA´s kundtjänst idag och fått samma besked. Jag påpekade att jag gjort min reklamation till återförsäljaren innan den 30:e juni, men det verkade inte gillas enligt ASSA.
Jag har varit inne endel på ASSA´s hemsida under de senaste månaderna och jag har ALDRIG sett något om ett sista datum att få hjälp...
Kan ju flika in att även jag klagade till ASSA men de hänvisade till "garanti hos min ÅF". Då gick jag till min ÅF och reklamerade låset där, och efter lite dröjsmål över sommaren så har jag precis fått en ny låskista från dem istället.
Har du tagit kontakt med din husleverantör?Jesca_j skrev:
Finns väl någon garanti dettas skulle kunna gå på?
Kan tänka att dom skulle kunna lägga press på ASSA eller underleverantör, då husföretaget borde köpa ett par tusen lås/år...
Vet en som fick sina tre lås utbytta omgående i våras av husleverantören.
//Daniel