alla här vet ju att man kan få nytt lås om man inte kan ha blecket, och utan konsumentverket och arn är man låst.. bara gilla läget och gå vidare.

snapphane skrev:
alla här vet ju att man kan få nytt lås om man inte kan ha blecket, och utan konsumentverket och arn är man låst.. bara gilla läget och gå vidare.
Och den som inte vill ha ett fult bleck på sin fina teak-dörr - ska den också bara gilla läget och gå vidare?:rolleyes:

en sak är säker aldrig mer assa lås...
skiten ska bort så fort det kommer nåt annat
verkar ju tyvärr som dom har hela låsmarknaden i sverige..
måste ju finnas andra lås från andra länder att ta in..

tjena skrev:
en sak är säker aldrig mer assa lås...
skiten ska bort så fort det kommer nåt annat
verkar ju tyvärr som dom har hela låsmarknaden i sverige..
måste ju finnas andra lås från andra länder att ta in..
Du har ett problem... Assa äger nästan alla låsföretag, över hundra ute i världen. Och att ta ett lås från någon tillverkare som inte är Assa gör att du får nog köpa en ny dörr som är ofräst. Eller får du tillverka diverse täckskyltar till gamla urfäsningar. Sedan ska du övertyga ditt försäkringsbolag att det du har är bra. Förmodligen så lyckas du inte med det då kvaliteten är sämre, vi har nämligen mycket högre låskrav här än i övrigt...

Men lycka till!

Det är väl tidigare konstaterat att t.ex. Dorma 9132 passar rakt av i en ASSA 2000 låskista, så lite alternativ till ASSA finns det allt.

Problemet med Dorma 9132 är ju att det fortfarande inte går att köpa...

wendtan skrev:
Problemet med Dorma 9132 är ju att det fortfarande inte går att köpa...
Det andra problemet är att om dom plankat Assa's modulserie så går även detta att öppna med bladmått, dock svårare än Evo-serien
har inte fått se något lås i verkligeheten, men jag är ganska säker på att det går

Eftersom låset inte finns på marknaden än tack vare får man nog säga assas lilla miss, så kommer metoden inte att fungera eftersom lås som kan öppnas med denna metod ej blir godkända. Men metoden är inte på långa vägar lika lätt som på EVO eftersom modullåsen saknar en returfjäder, dessutom är modullåsens hakregel uppbyggd på ett annat sätt vilket enbart gör att metoden kan fungera i vissa fall, men i större delen av alla dessa kistor kommer man misslyckas.

Redigerat:
Varning!:eek:
Inbrottstjuvarna följer inte längre skråets hederskodex. Tjuvarna skall komma smygande mellan klockan 2 och 5 på natten, utrustade med ficklampa, svart mask, och kofot.

Läs här hur ASSA ondgör sig över att deras lås blir manipulerade" på ett icke godkänt sätt. http://www.assa.se/privat/index.php?show_news_id=13401

ASSA trycker genomgående på ordet "ny manipulationsmetod av lås". Jag håller tillfullo med ASSA, och dess ingenjörer. Tjuvarna borde skämmas och ställas till svars för ofoget! Behörigheten att göra inbrott borde dras in! Basta! Vad består då tjuvarnas övertramp av exakt? Jo, man kommer släntrande, vid lunchtid, mitt på dagen i strålande solsken, utrustad med endast ett bladmått. Vips så är man inne hos dig och rotar i din frus byrå med damtrosor. Fy skäms!

OBS! Den här manipulationsmetoden är inte godkänd av ASSA och inte heller av ditt försäkringsbolag!

Redigerat:
Ja, de är opålitliga de där tjuvarna. ;)

Jag ställde frågan tidigare, men fick inget svar. Har Assa 8765 gjorts om eller är det samma konstruktion som för ett år sen? De är/var i princip lika lättöppnat som ett Assa 2002 Evo av första genereration och ändå finns de med på sbsc lista över "guldmärkta" lås.

wendtan skrev:
Jag ställde frågan tidigare, men fick inget svar. Har Assa 8765 gjorts om eller är det samma konstruktion som för ett år sen? De är/var i princip lika lättöppnat som ett Assa 2002 Evo av första genereration och ändå finns de med på sbsc lista över "guldmärkta" lås.
8765:an ser ut som den alltid har gjort, inga förändringar på modulserien
Dock är inte modulserien direkt lätt att öppna, med öppen dörr är det busenkelt
bara att skjuta in bladmåttet, men i en låst dörr är det i stort sett omöjligt med ett vanligt bladmått, men med specialtillverkat verktyg går det ibland

Idag fick jag ett brev från Assa där det står att man bedömt att min dörrmiljö kräver en särskild åtgärd.

Således ska en låssmed kontakta mig och hjälpa mig med montaget av mitt skydd.

Låssmeden ska kontakta mig för bokning av ett kostnadsfritt hembesök.

Intressant.

MathiasS skrev:
Idag fick jag ett brev från Assa där det står att man bedömt att min dörrmiljö kräver en särskild åtgärd.

Således ska en låssmed kontakta mig och hjälpa mig med montaget av mitt skydd.

Låssmeden ska kontakta mig för bokning av ett kostnadsfritt hembesök.

Intressant.
Varför tror du att de bedömt att din dörrmiljö kräver en särskild åtgärd? Har du angett att blecket de erbjuder inte passar, eller vad?

MathiasS dörr beskrivs såhär enl. honom själv:
MathiasS skrev:
För egen del har jag insett att Assas nödlösning inte ens går att montera på min dörr på ett vettigt sätt. Plåtbiten i dörrkarmen (slutblecket?) sticker ut ett par millimeter från dörrkarmen vilket gör att ett L-format brytskydd inte skulle ligga dikt dörrkarmen. Det är förstås oacceptabelt, om inte annat för att det är fult. Jag skulle få prata med någon högre chef om detta på Assa, jag utgår från att det resulterar i att jag får en ny låskista.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.