Kollar på ett hus som har asbestskivor på väggarna. Se bild, vad jag förstår så är det de som syns där på fasaden. Huset är från 1974.
Frågan är hur stor risk är dessa inom 10, 20 eller 30 år?
Vill inte behöva riva med allt vad det innebär.
Det finns en hel gata med likadana hus och ingen har behövt åtgärda kring det hittills.
Frågan är hur stor risk är dessa inom 10, 20 eller 30 år?
Vill inte behöva riva med allt vad det innebär.
Det finns en hel gata med likadana hus och ingen har behövt åtgärda kring det hittills.
Är det verklingen asbets, det är då asbets och cementbaserat. Det är då som plattorna ( kallas fattiglappar ) på äldre hus, Finns inget ytmonterat som slår dessa i att hålla. Fattiglapparna har suttit i minst 50 år och klarar sig säkert i 50 år till. Lika med det husets ytmateriel så du visar, behövs inget underhåll på måååånga år eller aldrig. Det sämsta som en del gör, är att måla dom, dom ska aldrig målas.
OK, jag är inte 100 att det är just asbestskivorna man ser, men det är asbest i väggarna där.
OK, men då är det antagligen ytmaterialet och skivorna man ser som är eternit. Har dock inte hittat någon liknande bild på nätet som bekräftar det. Enligt mäklaren är det asbest/eternit iaf (sen vet jag inte om hon menade i väggen eller utanpå).J jonaserik skrev:
Jepp det är nog bara ytskiktet som är eternit. Men totalt ofarligt i sin form. bara när det bearbetas och det dammar, ska man vara försiktig och ha skyddsutrustning. I övrigt finns det inget bättre materiel för ytmontage. Inget underhåll som dom flesta hus, med att få ruttnelse i panelen eller måla om vart 5 år kanske.G Gargamel777 skrev:
Det är alltså skivor som är fastspikade eller fastskruvade.
Så det skulle inte vara så svårt (och dyrt) att ta bort dessa?
Om jag förstå det rätt så skulle det kosta runt 100k med allt om man lägger ut det på en firma
Så det skulle inte vara så svårt (och dyrt) att ta bort dessa?
Om jag förstå det rätt så skulle det kosta runt 100k med allt om man lägger ut det på en firma
Redigerat:
De är spikade med spik liknande ankarspik (våra var det iaf).
Det är inte direkt svårt att ta ner skivorna, det svåra är att komma åt spikskallen utan att knäcka eternitskivorna.
Bakom varje skarv så är det en 2-3 cm smal & 1-3 mm tjock remsa av något material, är ca tio år sedan jag rev ner skivorna.
Det är inte direkt svårt att ta ner skivorna, det svåra är att komma åt spikskallen utan att knäcka eternitskivorna.
Bakom varje skarv så är det en 2-3 cm smal & 1-3 mm tjock remsa av något material, är ca tio år sedan jag rev ner skivorna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bärande väggar Norrlandshus "Bräckevillan"
Byggmaterial & Byggteknik -
Asbest innervägg 50-tals villa
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Villa med eternit fasad (asbest). Köp eller inte köpa?
Fasad -
Finns det asbest på dessa väggar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny villa, finns det en genväg för att ljudisolera väggar?
Isolering