Hej experter!

Vi bor i ett hus från 1920-talet. I källaren finns rör med isolering enligt bild. Jag förstår att man utan test inte kan utesluta förekomst av asbest, men vad är ert erfsrenhetsbaserade intryck?

Jag tycker mig se tagel som är direkt kring rören, men runt detta finns ett pappliknande material. Och det vita utanpå misstänker jag är asbesthaltigt gur. Sista bilden syns ett fint damm på ett bord just under rören.

Eller vad tror folk?

• Rör i källare med gammal, vit och skadad isolering, misstänkt asbest, i ett hus från 1920-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering på rör med tagel och vitt pappliknande material som kan innehålla asbest, i en källare från 1920-talet.
    Skapa konto
  • Närbild på rörisolering i källare, med misstänkt asbesthaltigt gur och tagelmaterial runt rören.
    Skapa konto
  • Närbild av en gammal metallcylinder med dammig yta och gula kablar ovanpå, troligen del av ett äldre källarinstallationssystem.
    Skapa konto
Är det inte gasbinda med gips?

useless useless skrev:
Är det inte gasbinda med gips?
Jag tänkte också det först. Men den bruna pappen skymtar ju fram på rörets ovansida. Som jag kunnat lösa mig till var det vanligt att lägga asbesthaltigt gur ovanpå pappen, för att isolera bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.