Hej, skulle ta bort delar av en yttervägg i ett gammalt fritidshus från 1962 och undrar om isoleringsmaterialet på bilden kan innehålla asbest? Är det någon som med säkerhet kan avgöra det eller bör man skicka in det på analys?
Sannolikt glasull, prova att elda på en liten tuss med en tändare. Smälter fibrerna är det inte asbest.
Moderator
· Stockholm
· 57 707 inlägg
Jag köper att glasull har läögre smältpunkt än andra isoleringsmaterial. Men räcker verkligen en tändare?
B Bitterhetsakademin skrev:
Många former av asbest smälter inte ens utan genomgår andra ändringar... När det väl smälter så finns det många olika punkter, men runt 1100 grader C är ett exempel. Glasull smälter vid lägre temperaturer än det fönsterglas du säkert googlat fram temp för.useless skrev:
En vanlig låga från en tändare är väl ca. 1100-1300 grader C. Dvs kan smälta vissa former av asbest.
Så var det med det. Rådet att "skicka på analys om du är orolig" är därför fortsatt det bästa. Men fint att ni designar era egna tester!
Jag testade själv med en liten gasolbrännare som ger het låga men enligt hantverkare ska en cigarettändare räcka då de tunna glasfiberna är lättsmälta. Asbest är i vart fall extremt värmetåligt, ska nog till acetylen och syrgas för att få sådan värme att den bryts ner.H hempularen skrev:
Jag håller med om att testet inte är hundraprocentigt men kan ge en fingervisning, säkrast är förstås laboratorieanalys.G grovspacklarn skrev:Många former av asbest smälter inte ens utan genomgår andra ändringar... När det väl smälter så finns det många olika punkter, men runt 1100 grader C är ett exempel. Glasull smälter vid lägre temperaturer än det fönsterglas du säkert googlat fram temp för.
En vanlig låga från en tändare är väl ca. 1100-1300 grader C. Dvs kan smälta vissa former av asbest.
Så var det med det. Rådet att "skicka på analys om du är orolig" är därför fortsatt det bästa. Men fint att ni designar era egna tester!
Klicka här för att svara