Byggahus.se
Staffans2000
Precis!
Ingen Asbest på någon av bilderna.
 
Jag som ÄR i branschen (Det här kommer inte Staffan gilla ;)) säger såhär:
På dina 3 första bilder är det stor sannolikhet att det är asbest. På dina 3 sista bilder ingen asbest.

Hur som helst, om du väljer att sanera det där behövs inte alls någon sluss som någon skrev, det finns många alternativ om man bara är lite kreativ. Glovebag är perfekt att sanera böjar med. Hyr eller köp en dammsugare med hepafilter i om du inte redan har det och köp lite tejp, ha några blöta trasor så är du i hamn sen. Går oftast väldigt smidigt
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
B Bengt Henrik skrev:
Kan absolut finnas asbest i isoleringen men inte säkert vanligast stället är i rörböjar men om eller hur mycket asbest det kan finnas beror på hur glad personen som isolerade rören var för asbest.
Om man bränner asbestfiber så glöder dom men det bästa är att ta prov från några olika ställen och skicka in
Oftast använder man 2 olika metoder till rör.
1. Man plastar in och blötlägger isoleringen och sågar av rören där det inte finns asbest.
2. Man blötlägger isoleringen och skär ned isoleringen direkt i sopsäck.
Så hade jag med gjort. Lägga massa dyra pengar på en firma som gör detsamma är bara onödigt. Såklart ska man ha skyddsmask. Kan även skaffa engångsskyddskläder. Sen är det bara att börja på möget.
 
ymmij12 ymmij12 skrev:
Så hade jag med gjort. Lägga massa dyra pengar på en firma som gör detsamma är bara onödigt. Såklart ska man ha skyddsmask. Kan även skaffa engångsskyddskläder. Sen är det bara att börja på möget.
Antar det ska vara en sån där skyddsmask typ som man har under härdsmältor a la Tjernobyl? Har en "ärvd" sådan som ligger i källaren men filtret borde nog bytas. Annars finns det ju enklare byggarmasker (lite hårdare än tandläkarmaskerna) för några kronor...

Tror dock hellre jag kör metoden att skära i isoleringen då jag är rädd att jag orsakar mer skada (och jobb) om man ska slita ner halva rörsystemet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.