Fairlane
Det är allmänt vedertaget att upp till fem år är ok enligt däckstillverkarna. Tre år således helt ok. Ja, däck är en färskvara, men oanvända och rätt förvarade är det inget problem med tre år.

• Gilla
mawno
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det är allmänt vedertaget att upp till fem år är ok enligt däckstillverkarna. Tre år således helt ok. Ja, däck är en färskvara, men oanvända och rätt förvarade är det inget problem med tre år.
Gäller väl egentligen vinterdäck. En rimlig praxis vore att försäljarna drar av för åldrandet. Vi kanske får se det framöver eftersom denna debatt ständigt återkommer och kunderna kräver det.

• Gilla
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Det är allmänt vedertaget att upp till fem år är ok enligt däckstillverkarna.
Är det?
Köpte vinterdäck tillverkade 2022 och då var det extra tydligt skrivet med fet stil så att man inte skulle missa det..
Fairlane Fairlane skrev:
Tre år således helt ok. Ja, däck är en färskvara, men oanvända och rätt förvarade är det inget problem med tre år.
Jag är inte orolig för några år gamla men har inte hört eller vetat av att det skulle vara allmänt vedertaget att om man köper nya däck att däcken är är 3år gamla när man får dom utan att säljaren varit tydlig med detta..

Borde ju vara någon slags åldersavdrag i så fall, jag köpte mina med saftigt billigare pris..

C
Ja, jag får inte heller ihop logiken.
Antingen åldras däcket under förvaring eller inte.

Givetvis är inte däcket dåligt efter fem års förvaring. Men hur är det 10 år senare jämfört med ett däck som inte förvarats?

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Fairlane
Så här säger Nokian:

Definition av ett nytt däck

Gummiblandningen som används vid däcktillverkningen hårdnar i takt med att däcket åldras. Detta påverkar däckets egenskaper och därför får enbart däck som är högst fem år gamla säljas som nya.

Sen kommer vissa handlare säkert ge rabatt om däcket är några år, men jag vet inte om det kommer bli standard. Frågan är ju inte ny, så varför det skulle bli en ändring nu vet jag inte.

J
Undrar lite om varför just fem år ska vara gränsen?

Någonstans sägs det ju att tio år är max rekommenderad livslängd och då blir det ju en väldig skillnad i att få fem år gamla redan från start..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Så här säger Nokian
Ja, vad branschen säger är ingen nyhet.
Man behöver inte heller vara raketingenjör för att förstå hur de kommit fram till denna definition. Återförsäljarna vill förstås sälja däck som hamnat på hyllan till nypris.
Det blir inte mer logiskt för det.

Samtidigt är det ju lite som med färskvaror i livsmedelsbutiken. Man försöker generellt klämma ut fullt pris hela vägen till bäst-före-datum då man istället får slänga produkterna. Kunden får ta ansvaret för att råka plocka en vara med kort datum. Fast då har å andra sidan kunden möjlighet att välja bland varorna på hyllan och potentiellt avstå köp.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vianor hävdar att ett däck är slut sex är efter att det tagits i bruk. Eller tio år efter tillverkningsdatum. Dvs det åldras snabbare ute i det vilda, och har det legat på lager i fyra år får man ändå ut maximal livslängd på dem på bilen.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Är det någon som vetenskapligt testat denna försämring? Alltså köp 20 par däck av samma batch och förvara dem på olika sett under åren och testa dem på olika underlag. Simulera sedan även 10.000mils körning för att se hur det påverkar egenskaperna. Själv bytta jag bort mina original däck (sommar) för två år sedan de kom med bilen som ny, årsmodell 2012 inköpt 2013. Original vinterdäcken åkte på igen men enbart för att jag inte fick tummen ur att köpa nya innan det blev halt (va viss så även förra året) där saknas ca 50% av dubben så helt klart dags.
Har i alla fall aldrig märkt några negativa konsekvenser av att däcken varit gamla, säger inte att de inte finns bara att jag aldrig märkt dem så ser inte problemet med att däcken har något år på nacke. Så länge de inte slitits på vägen.

J
C cpalm skrev:
Man behöver inte heller vara raketingenjör för att förstå hur de kommit fram till denna definition. Återförsäljarna vill förstås sälja däck som hamnat på hyllan till nypris.

Samtidigt är det ju lite som med färskvaror i livsmedelsbutiken. Man försöker generellt klämma ut fullt pris hela vägen till bäst-före-datum då man istället får slänga produkterna. Kunden får ta ansvaret för att råka plocka en vara med kort datum. Fast då har å andra sidan kunden möjlighet att välja bland varorna på hyllan och potentiellt avstå köp.
Exakt säljaren borde vara transparent med tillverknings datum från första början för då är jag övertygad om att priset kommer att sjunka på äldre däck..
Där jag köpte var dom tydliga samt billigare pris så borde alla ha det..

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:

Säljarna har ju även ett starkt intresse av att däck ska kasseras så snabbt som möjligt efter att de tagits I bruk, så att man måste köpa nya. Jag misstänker att det finns många faktorer som gör att däck åldras olika snabbt ute i det vilda, och att den rekommenderade livslängden är den kortaste möjliga i värst miljö. Lite som med bäst-före i livsmedelsbutiken, det mesta går att äta i ett tag till.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
S Staffan-N skrev:
Vianor hävdar att ett däck är slut sex är efter att det tagits i bruk. Eller tio år efter tillverkningsdatum.
Vilket innebär att ett däck som legat på hyllan i 5 år bara har 5 år kvar att ge istället för 6 = 15% kortare livslängd.
Och borde därför säljas med minst 15% rabatt(?)

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vilket innebär att ett däck som legat på hyllan i 5 år skulle vara slut 5 år efter att det tagits i bruk = 15% kortare livslängd.
Ja enligt däckbranschens egna resonemang så borde man inte acceptera ett sådant däck till fullpris.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Vilket innebär att ett däck som legat på hyllan i 5 år skulle vara slut 5 år efter att det tagits i bruk = 15% kortare livslängd.
15% kortare livslängd räknade du fel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.