718 läst ·
18 svar
718 läst
18 svar
ARN-beslut: Gamla däck får säljas som nya
Sida 1 av 2
Gäller väl egentligen vinterdäck. En rimlig praxis vore att försäljarna drar av för åldrandet. Vi kanske får se det framöver eftersom denna debatt ständigt återkommer och kunderna kräver det.Fairlane skrev:
Är det?Fairlane skrev:
Köpte vinterdäck tillverkade 2022 och då var det extra tydligt skrivet med fet stil så att man inte skulle missa det..
Jag är inte orolig för några år gamla men har inte hört eller vetat av att det skulle vara allmänt vedertaget att om man köper nya däck att däcken är är 3år gamla när man får dom utan att säljaren varit tydlig med detta..Fairlane skrev:
Borde ju vara någon slags åldersavdrag i så fall, jag köpte mina med saftigt billigare pris..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Så här säger Nokian:
Definition av ett nytt däck
Gummiblandningen som används vid däcktillverkningen hårdnar i takt med att däcket åldras. Detta påverkar däckets egenskaper och därför får enbart däck som är högst fem år gamla säljas som nya.
Sen kommer vissa handlare säkert ge rabatt om däcket är några år, men jag vet inte om det kommer bli standard. Frågan är ju inte ny, så varför det skulle bli en ändring nu vet jag inte.
Definition av ett nytt däck
Gummiblandningen som används vid däcktillverkningen hårdnar i takt med att däcket åldras. Detta påverkar däckets egenskaper och därför får enbart däck som är högst fem år gamla säljas som nya.
Sen kommer vissa handlare säkert ge rabatt om däcket är några år, men jag vet inte om det kommer bli standard. Frågan är ju inte ny, så varför det skulle bli en ändring nu vet jag inte.
Ja, vad branschen säger är ingen nyhet.Fairlane skrev:
Man behöver inte heller vara raketingenjör för att förstå hur de kommit fram till denna definition. Återförsäljarna vill förstås sälja däck som hamnat på hyllan till nypris.
Det blir inte mer logiskt för det.
Samtidigt är det ju lite som med färskvaror i livsmedelsbutiken. Man försöker generellt klämma ut fullt pris hela vägen till bäst-före-datum då man istället får slänga produkterna. Kunden får ta ansvaret för att råka plocka en vara med kort datum. Fast då har å andra sidan kunden möjlighet att välja bland varorna på hyllan och potentiellt avstå köp.
Vianor hävdar att ett däck är slut sex är efter att det tagits i bruk. Eller tio år efter tillverkningsdatum. Dvs det åldras snabbare ute i det vilda, och har det legat på lager i fyra år får man ändå ut maximal livslängd på dem på bilen.
Redigerat:
Är det någon som vetenskapligt testat denna försämring? Alltså köp 20 par däck av samma batch och förvara dem på olika sett under åren och testa dem på olika underlag. Simulera sedan även 10.000mils körning för att se hur det påverkar egenskaperna. Själv bytta jag bort mina original däck (sommar) för två år sedan de kom med bilen som ny, årsmodell 2012 inköpt 2013. Original vinterdäcken åkte på igen men enbart för att jag inte fick tummen ur att köpa nya innan det blev halt (va viss så även förra året) där saknas ca 50% av dubben så helt klart dags.
Har i alla fall aldrig märkt några negativa konsekvenser av att däcken varit gamla, säger inte att de inte finns bara att jag aldrig märkt dem så ser inte problemet med att däcken har något år på nacke. Så länge de inte slitits på vägen.
Har i alla fall aldrig märkt några negativa konsekvenser av att däcken varit gamla, säger inte att de inte finns bara att jag aldrig märkt dem så ser inte problemet med att däcken har något år på nacke. Så länge de inte slitits på vägen.
Exakt säljaren borde vara transparent med tillverknings datum från första början för då är jag övertygad om att priset kommer att sjunka på äldre däck..C cpalm skrev:Ja, vad branschen säger är ingen nyhet.
Man behöver inte heller vara raketingenjör för att förstå hur de kommit fram till denna definition. Återförsäljarna vill förstås sälja däck som hamnat på hyllan till nypris.
Det blir inte mer logiskt för det.
Samtidigt är det ju lite som med färskvaror i livsmedelsbutiken. Man försöker generellt klämma ut fullt pris hela vägen till bäst-före-datum då man istället får slänga produkterna. Kunden får ta ansvaret för att råka plocka en vara med kort datum. Fast då har å andra sidan kunden möjlighet att välja bland varorna på hyllan och potentiellt avstå köp.
Där jag köpte var dom tydliga samt billigare pris så borde alla ha det..
Säljarna har ju även ett starkt intresse av att däck ska kasseras så snabbt som möjligt efter att de tagits I bruk, så att man måste köpa nya. Jag misstänker att det finns många faktorer som gör att däck åldras olika snabbt ute i det vilda, och att den rekommenderade livslängden är den kortaste möjliga i värst miljö. Lite som med bäst-före i livsmedelsbutiken, det mesta går att äta i ett tag till.C cpalm skrev:Ja, vad branschen säger är ingen nyhet.
Man behöver inte heller vara raketingenjör för att förstå hur de kommit fram till denna definition. Återförsäljarna vill förstås sälja däck som hamnat på hyllan till nypris.
Det blir inte mer logiskt för det.
Samtidigt är det ju lite som med färskvaror i livsmedelsbutiken. Man försöker generellt klämma ut fullt pris hela vägen till bäst-före-datum då man istället får slänga produkterna. Kunden får ta ansvaret för att råka plocka en vara med kort datum. Fast då har å andra sidan kunden möjlighet att välja bland varorna på hyllan och potentiellt avstå köp.