Allmänn fråga av ren nyfikenhet.
Vad gäller för miss skött arende?
Om en person får bestämma vilken dag han/hon ska betala sitt arende på och sen miss sköter sig med flera månader.
I bland upp till 2 månader för sent. Detta har upprepats i över fem år.
Är det giltigt själ till att avsluta arendet då.
Personen i fråga betalar alltid samma summa varje år och i arendet står tydligt vilket datum pengarna ska betalas in.
Vad krävs för att ett arende ska upphöra.

Ja det är ett giltigt skäl för uppsägning. Räcker pengarna är 1 dag sen en gång

Å tusan det viste jag inte. Tack för ditt svar. Hur går man tillväga om man ska säja upp ett arenda som inte har skötts på rätt sätt.

Jag hade nog slagit en pling till arrendenämnden och frågat runt lite.

Har tyvärr lämnat lagboken på jobbet så kan inte hänvisa till rätt paragrafer, men det skiljer sig lite beroende på om det är ett jordbruksarrende eller anläggningsarrende.

Om någon är en dag sen med sin hyra är det giltigt skäl för uppsägning. Säger du upp det korrekt så med hänvisning till att man kan hänskjuta tvisten till arrendenämnden osv så har du gjort en korrekt uppsägning.

Dock är jag inte 100% säker på OM arrendatorn har möjlighet att precis som i ett lägenhetsarrende (Hyra av lägenhet) därmed har 30 dagar på sig att återvinna sin rätt att ha kvar arrendet. Skall kika på det när jag får tillfälle. Arrendenämnden vet, ring och fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.