Har precis kommit över denna Arboga. Hur får man loss muttern se bild. Har försökt dra loss med rörtång och kiljagare som mothåll? Sitter en kona med gänga i änden. Tacksam för svar. Bilden visar en borrmaskin med en fokus på en mutter som behöver lossas, markerad med en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på maskindel av Arboga med mutter och kona, där användaren försöker ta loss delar med rörtång och kiljagare.
Skapa konto
Blå Arboga pelarborrmaskin i ett garage med verktyg och utrustning på väggarna, inklusive yxor och en såg. Kabel ligger på golvet framför maskinen.
Skapa konto
Närbild på en metallmutter på en pelarborrmaskin, med trådad kona tydligt synlig i mekanismen.
Skapa konto

• Gilla
Henrik Theorin
  • Laddar…
C
Nu har jag inte samma modell, men nog är det övre halvan av en chuck som sitter där?
Dvs. vik undan stoppet vid 1) och stöt upp spindeln i toppen, alternativt sänk ner spindeln och använd kiljagaren i för ändamålet avsett hål 2).

Bild på övre halva av chuck med två röda pilar markerade som 1 och 2; visar detaljer för att flytta eller justera spindeln.
Skapa konto

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nu har jag inte samma modell, men nog är det övre halvan av en chuck som sitter där?
Dvs. vik undan stoppet vid 1) och stöt upp spindeln i toppen, alternativt sänk ner spindeln och använd kiljagaren i för ändamålet avsett hål 2).

[bild]
Hej, tack för snabbt svar. Har gjort det du beskriver utan resultat. Den stora muttern 2 tror jag ska gå att lossa med handkraft men sitter fast. Vågar inte slå ut konan hårdare om den är låst med u-bricka inne i muttern. . Har värmt med gasol och försökt med rörtång. Vet inte hur mycket våld man kan bruka här. Något tips? Tack på förhand

• Gilla
Henrik Theorin
  • Laddar…
C
G Gogh 007 skrev:
Den stora muttern 2 tror jag ska gå att lossa med handkraft men sitter fast. Vågar inte slå ut konan hårdare om den är låst med u-bricka inne i muttern.
Nä, du har kanske rätt. Kikar här: http://vintagemachinery.org/pubs/12165/27265.pdf
Där finns en ritning på "Fastspänningsanordning f. verktyg...":
Ritning av fastspänningsanordningar för verktyg i borrmaskin med olika monteringsvarianter, inklusive konor och chuck.
Skapa konto

Tolkar detta som exempel på 4 olika monteringar av verktyg - de tre översta olika konor som hålls fast av "fastspänningsanordningen" med en U-bricka (1, 2 resp. 3) som du säger, och den fjärde med chuck monterad utan "anordningen".

Tycker dock fortfarande att det i ditt fall ser ut som den fjärde bilden, fast själva chucken saknas. Dvs. det du ser är 5 på ritningen(?)

Notera att i de första tre varianterna borde du se U-brickan underifrån. Men jag tycker inte det ser ut som U-brickan på bilderna?

P.s. å andra sidan har del 6 utvändig gänga, vilket vi inte ser...

Redigerat:
  • Gilla
Gogh 007
  • Laddar…
C
Har studerat ritningen en stund till och inser att första och sista varianten visar exakt samma montage förutom olika verktyg och att den sista bilden visar hylsan (5) innan den skjutits på och gängats på spindeln (6).

Så du har nog helt rätt. Hylsan (5) måste först och främst skruvas loss.

Kan det vara det klassiska höger- vs. vänstergänga?

Redigerat:
  • Gilla
Gogh 007
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig helt har @Björn Melander en sån där maskin. Får se om han hittar hit.

• Gilla
Gogh 007 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en U2508 (en väldigt trevlig maskin för övrigt) och kan bekräfta att den lettrade "hylsan" är en mutter som används för att låsa Moresekonan vid fräsarbeten. Det är vanlig högergänga så jag gissar att det "bara" handlar om att lyckas anbringa tillräckligt högt vridmoment på hylsan/muttern.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Tack för ert engagemang!👍💪. Nu är det fixat. Efter ordentligt med värme och rörtång lossnade muttern. Mycket riktigt så fanns en bricka, dock ej ubricka. Mk lossnade sedan lätt. Hade varit omöjligt att banka ur konan utan att lossa muttern. Tack!

• Gilla
Henrik Theorin och 3 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag har en U2508 (en väldigt trevlig maskin för övrigt) och kan bekräfta att den lettrade "hylsan" är en mutter som används för att låsa Moresekonan vid fräsarbeten. Det är vanlig högergänga så jag gissar att det "bara" handlar om att lyckas anbringa tillräckligt högt vridmoment på hylsan/muttern.
Har ingen erfarenhet av u2508 så jag passar på att fråga om lämplig snabbchuck med mk till maskinen. Helst 16 mm. Har du eller någon annan förslag? Endast hobby arbeten så jag behöver ingen dyr variant.

Toppen. Tittade på den innan men var osäker på om den låser tillräckligt och inte lossnar. Men då vet jag. Får bli en sådan😄👍

Ytterligare en fråga ang U2508😄. Finns några smörjnipplar som jag inte känner igen. Vad för fettspruta/munstycke ska användas? Se bild.

• Närbild på en smörjnippel på en U2508-maskin som användaren inte känner igen och söker råd om rätt fettspruta eller munstycke.
    Skapa konto
  • Närbild av smörjnippel på en mekanisk del, osäker gänga för fettspruta, omgiven av metallisk yta med slitage.
    Skapa konto
Rickard.
En spetsig, det går för det mesta bra bara med en vanlig oljekanna om trycker munstycket mot kulan.

Absolut inte fett!

Olja altså...trodde att det skulle vara fett. Ingen fett någonstans på maskinen?

Rickard.
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av exakt din modell och främst lite äldre modeller men det är såklart fett i kullager och säkert i växellådan men det brukar inte finnas någon påfyllning av fett utan det är tänkt att man bara ska droppa i lite olja då och då.

Vill man byta fettet blir det en lite större operation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.