Har googlat runt på diverse forum utan att hitta någon relevant information. Efter att ha varit bortrest någon vecka och kommit hem igen så upptäckte jag att det är vatten under laminatgolvet i köket. Detta trots att huvudventilen till vattnet varit avstängd. Innan jag hade märkt vattenskadan så hade jag öppnat huvudventilen för det inkommande vattnet igen. Efter att jag sedan rivit upp laminatgolvet och rivit bort en köksbänk så hittade jag denna vakuumventil bakom ett dolt utrymme bakom köksbänken. Får en sådan vara monterad på detta sätt?
Fabrikatet är Durgo och modellen:R15-67. Under ventilen hängde droppar av vatten, men inget sprutade ur den längre. Nu undrar jag om det kan vara så att själva avstängningen av huvudventilen så småningom skapade ett undertryck på huvudventilsidan (när temperaturen i huset sjönk till underhållsvärme) så att vakuumventilen öppnade, . Antagligen så har huvudventilen inte slutet helt tätt utan sipprat ut lite vatten hela tiden som sedan letat sig ut genom vakkumventilen som sedan letat sig ut genom vakuumventilen och som måste ha varit i öppet läge. Antagligen så stängde ventilen när jag öppnade huvudvattenventilen igen. Det är i alla fall min teori om hur det kan ha gått till. Efter att ha pratat med en granne så får jag höra att han också haft en vattenskada från samma ventil för många år sedan.

• Närbild på en möbelknopp med slitage och åldertecken, färgflagor och damm, med fokus på detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en gammal, rostad vattenledning och ventil genom en öppning i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.