Hej!
Vi har precis spenderat en vecka i hyrd lägenhet på en gård i hälsingland vilket var helt fantastiskt. Testa att bo vid dellen om ni inte gjort det!
Hur som helst så fanns en sandlåda på tomten och vår 14 månader gamla dotter älskade den. Men det känns som att sandlådor mest står övergivna, är det värt att bygga en eller är den bara rolig en sommar?
Vi har precis spenderat en vecka i hyrd lägenhet på en gård i hälsingland vilket var helt fantastiskt. Testa att bo vid dellen om ni inte gjort det!
Hur som helst så fanns en sandlåda på tomten och vår 14 månader gamla dotter älskade den. Men det känns som att sandlådor mest står övergivna, är det värt att bygga en eller är den bara rolig en sommar?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Ja, absolut skall ni ha en sandlåda till er/era barn.
Det är faktiskt en mänsklig rättighet, som du inte får försöka smita undan!!!
Det är faktiskt en mänsklig rättighet, som du inte får försöka smita undan!!!
Och mina barn har aldrig gillat sin sandlåda, vilket innebär att den numera är omgjord till pallkrage. Den stod oanvänd i flera år och sedan bestämde vi att den gjorde mer nytta och var till större glädje om vi odlade något i den 
Mitt svar skulle vara att om ni har en lekplats (kommunal, samfällighet el dyl) i närheten är det många gånger alldeles tillräckligt för att man ska få sitt lystmäte av smutsig sand tillgodosett..... Och om dottern fortfarande älskar att gräva om ett halvår eller år, då kan man ju skaffa en sandlåda då.
Mitt svar skulle vara att om ni har en lekplats (kommunal, samfällighet el dyl) i närheten är det många gånger alldeles tillräckligt för att man ska få sitt lystmäte av smutsig sand tillgodosett..... Och om dottern fortfarande älskar att gräva om ett halvår eller år, då kan man ju skaffa en sandlåda då.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Min grabb på 3 år leker i sandlådan jag byggde när han var 6 månader i stort sett dagligen.
Byggde bara en liten på 1,5x1,5 meter så vi ska bygga en större nu i sommar. Perfekt litet projekt för honom!
Byggde bara en liten på 1,5x1,5 meter så vi ska bygga en större nu i sommar. Perfekt litet projekt för honom!
Min son är nu 4 år han älskar sandlådan jag byggde till honom för två år sen, innan hade han en liten som han fick av sin farfar, men som sagt var den för liten när han blev äldre! Så en rejäl sandlåda är varje barn rättighet ( och varje pappas med för den delen tänk kanaler med vatten och hål som fylls med vatten och geggamoja)
Mina 5 barnbarn har älskat sandlådan under 5 år. Men den yngste, nu 4 år, visar inget intresse eftersom syskon och kusiner (5-7 år) har vuxit ifrån den. Jag köpte en ganska billig låda med lock och bänkar och det är inte ekonomiskt försvarbart att bygga en själv. Efter 5 år är den utsliten och man kan med gott samvete hysta den.
Mina barn leker inte mycket i sandlådan, men det händer.. vår sandlåda (rund D~150cm med lock) visade sig vara det perfekta underlaget för uppblåsbar barnpool som jag dessutom kan täcka på natten!
Till vårt bygge planerar jag att anlägga en D~3,5 meter sandlåda som ska vara helt plan omgiven av buskar och som sen får plattläggas och bli berså när barnen tröttnat... Under tiden kan man variera utrymmet genom att ha det som sandlåda, poolunderlag och kanske plats för studsmatta
Till vårt bygge planerar jag att anlägga en D~3,5 meter sandlåda som ska vara helt plan omgiven av buskar och som sen får plattläggas och bli berså när barnen tröttnat... Under tiden kan man variera utrymmet genom att ha det som sandlåda, poolunderlag och kanske plats för studsmatta
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 471 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 471 inlägg
Jag brukar säga att sandlådan är mitt bästa bygge. Dottern kan sitta timmar i sträck, speciellt om hon får lite vatten till gegga. Bygg inte för liten, tror vår är 1.8x1.8 m typ. Och fyll ordentligt med sand!