Har en CTC som nu har gått grovt 140000 timmar felfritt och konsumerat 60 000 kWh. Mycket på allt. Har även satt solceller och funderar nu på om det finns ekonomi i att byta denna luft vatten pump. Inbillar mig att det sedan kanske även finns lite marginal nytta i en ny eftersom jag får bättre möjlighet att styra när jag värmer upp huset eller snarare när jag inte gör det som ex. Kl 0800 vardagar samt kanske sätt att få bort de värsta topparna nu när effektavgifterna kommer. Villa ( fr 19 47) i Stockholm, 230 kvm - 23000 kWh per år med Elbil. Hur skulle ni resonera?
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
En elbil beräknas kräva ca 3000 kWh/år. Alltså 20000 kWh/år till huset. Detta är mycket om man har värmepump även om huset också är stort. Borde gå att sänka elförbrukningen märkbart med en ny kraftigare värmepump.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Solpanelerna ger inte mycket när effekttarifferna börjar i November om du har samma som mig så dessa paneler borde inte avgöra .
Är väl 1 Mars som det sedan blir lågtariff igen dygnet runt.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Hmmm, skulle verkligen vilja se om någon har siffror runt hur mkt effektivare luft vatten blivit på låt säga 15 år - borde väl finnas någon som samlar på statistik. Finns många siffer samlare eller helt enkelt mkt kunniga personer, eller?
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Det som har hänt på den fronten är nog mest att dom nya kan går till ca - 20 ute, den du har vill nog inte jobba under - 10 och stänger av, för att den är gammal sort. Sen finns det olika storlekar på dom, allt från 5 till 30 kW och vid dom högre delarna, så utedelen blir en stadig pjäs. Annars vet jag inte något.
Vad för modell på CTC har du.
 
  • Gilla
  • Haha
Fredandel och 3 till
  • Laddar…
A
J Josth skrev:
En elbil beräknas kräva ca 3000 kWh/år. Alltså 20000 kWh/år till huset. Detta är mycket om man har värmepump även om huset också är stort. Borde gå att sänka elförbrukningen märkbart med en ny kraftigare värmepump.
Då kör man begränsat. Drar lätt över 6000 kwh per år in i elbilen
 
Om din VP är installerad för en 15år sen så har de dålig verkningsgrad under 0C och urusel om de körs under -10C
Dessutom var det så att ofta på den tiden att storleken dimensionerades bara för 80% ev effektbehovet och resten skulle tas av elpatron.

Idag kör man 100% av effektbehovet och elpatron är som backup/endast för varmvatten spets.

så gammal LVVP och kallt, säg -15c, = dyr el och den stängt av/levererar dåligt och uppvärmningen går via elpatron

Ny LVVP = levererar en COP på ca 2.5 ned till -25C och ingen elpatron behövs (annat än ev till spetsvärmen för VV)

Hur mycket du ev sparar kan jag inte gissa på, men jag gjort samma byte.
160kvm uppvärmd yta och sänkte elförbrukningen från 14500kWh med gammla LVVPn till ca 8500-9000kWh
(dock skaffat uppvärmd pool på sommaren o ett uterum med LLVP efter det så nu ligger jag på ca 11500)
 
  • Haha
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Om din VP är installerad för en 15år sen så har de dålig verkningsgrad under 0C och urusel om de körs under -10C
Dessutom var det så att ofta på den tiden att storleken dimensionerades bara för 80% ev effektbehovet och resten skulle tas av elpatron.

Idag kör man 100% av effektbehovet och elpatron är som backup/endast för varmvatten spets.

så gammal LVVP och kallt, säg -15c, = dyr el och den stängt av/levererar dåligt och uppvärmningen går via elpatron

Ny LVVP = levererar en COP på ca 2.5 ned till -25C och ingen elpatron behövs (annat än ev till spetsvärmen för VV)

Hur mycket du ev sparar kan jag inte gissa på, men jag gjort samma byte.
160kvm uppvärmd yta och sänkte elförbrukningen från 14500kWh med gammla LVVPn till ca 8500-9000kWh
(dock skaffat uppvärmd pool på sommaren o ett uterum med LLVP efter det så nu ligger jag på ca 11500)
Gäller endast om den nya LVVP är rätt dimensionerad med tillräckligt stor kompressor.

Det är troligtvis den största möjliga besparingen med en ny med hög (100%) Energitäckningsgrad som minimerar behovet av elpatron.
 
A
M MrDizzy skrev:
Om din VP är installerad för en 15år sen så har de dålig verkningsgrad under 0C och urusel om de körs under -10C
Dessutom var det så att ofta på den tiden att storleken dimensionerades bara för 80% ev effektbehovet och resten skulle tas av elpatron.

Idag kör man 100% av effektbehovet och elpatron är som backup/endast för varmvatten spets.

så gammal LVVP och kallt, säg -15c, = dyr el och den stängt av/levererar dåligt och uppvärmningen går via elpatron

Ny LVVP = levererar en COP på ca 2.5 ned till -25C och ingen elpatron behövs (annat än ev till spetsvärmen för VV)

Hur mycket du ev sparar kan jag inte gissa på, men jag gjort samma byte.
160kvm uppvärmd yta och sänkte elförbrukningen från 14500kWh med gammla LVVPn till ca 8500-9000kWh
(dock skaffat uppvärmd pool på sommaren o ett uterum med LLVP efter det så nu ligger jag på ca 11500)
Menade luftluftvärmepumpar. Satte en mitsubishi på landet i fjol och den pumpade på fint även i -15 grader. Ska vara gjord för nordiskt klimat och klarar enligt uppgift -25
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Gäller endast om den nya LVVP är rätt dimensionerad med tillräckligt stor kompressor.

Det är troligtvis den största möjliga besparingen med en ny med hög (100%) Energitäckningsgrad som minimerar behovet av elpatron.
Nja, ny LVVPs är mer ganska mycket mer effektiva vid minusgrader än gamla, så vitt jag kunnat se.
Lika så vid plusgrader är de nya lite mer (men inte så mycket) effektiva än de gamla.
Så det är kombinationen mer effektiva vid minusgrader samt 100% energitäckningsgrad

Kentvirulent skrev:
Menade luftluftvärmepumpar. Satte en mitsubishi på landet i fjol och den pumpade på fint även i -15 grader. Ska vara gjord för nordiskt klimat och klarar enligt uppgift -25
Mjo men TS pratar om Luft/vatten därvid gör jag det med
 
  • Gilla
  • Haha
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nja, ny LVVPs är mer ganska mycket mer effektiva vid minusgrader än gamla, så vitt jag kunnat se.
Lika så vid plusgrader är de nya lite mer (men inte så mycket) effektiva än de gamla.
Så det är kombinationen mer effektiva vid minusgrader samt 100% energitäckningsgrad


Mjo men TS pratar om Luft/vatten därvid gör jag det med
Delvis sant. Men om du läser produktspecifikationen för t ex en Nibe LVVP ser du att verkningsgraden COP är beräknad utifrån effektiviteten vid endast drift av kompressorn vid olika scenarier på utomhustemperatur/framledningstemperatur.

Då blir COP väldigt bra, mellan ca 4 - 5,5.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Ja det är så COP ska beräknas. Sedan får man göra en energiberäkning på ett visst hus med en viss värmepump och beroende på vilket värmebehov det har och vad DVUT är får man fram hur mycket tillsats som behövs per år.
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
A
M MrDizzy skrev:
Nja, ny LVVPs är mer ganska mycket mer effektiva vid minusgrader än gamla, så vitt jag kunnat se.
Lika så vid plusgrader är de nya lite mer (men inte så mycket) effektiva än de gamla.
Så det är kombinationen mer effektiva vid minusgrader samt 100% energitäckningsgrad


Mjo men TS pratar om Luft/vatten därvid gör jag det med
Jag är ts och jag skrev fel :-) Menade luftluft
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
Delvis sant. Men om du läser produktspecifikationen för t ex en Nibe LVVP ser du att verkningsgraden COP är beräknad utifrån effektiviteten vid endast drift av kompressorn vid olika scenarier på utomhustemperatur/framledningstemperatur.

Då blir COP väldigt bra, mellan ca 4 - 5,5.
Jag pratade om luftluftvårmepump man har på väggen. Ej luftvatten
 
  • Wow
returen
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Delvis sant. Men om du läser produktspecifikationen för t ex en Nibe LVVP ser du att verkningsgraden COP är beräknad utifrån effektiviteten vid endast drift av kompressorn vid olika scenarier på utomhustemperatur/framledningstemperatur.

Då blir COP väldigt bra, mellan ca 4 - 5,5.
Min nya LVVP (en Panasonic TCAP) har med fast framledning på 50C har:
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 6.6
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 5.9
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 4.6
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 3.8
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 2.8-2.9
(verifierat mha fullständig energiberäkning av huset, extern mätning av hur mycket LVVPn drar samt vad LVVPn anger att den dragit & producerat. Ja jag har för mycket fritid ibland 😁)

Snitt dygnstemp de kalla månaderna där jag bor är -1 enl SMHI
(PS har inte haft dygnssnitt temp på kallare än -15C så jag vet inte vad den presterar där annat än spec)

och går jag ned i framledningtemp till 45C eller 40C ökar COP:en
exempel
Framledning 45 och -7 till +1 en COP på 4.3 (en ökning med 13%)
Frameldning 40 och -7 till +1 en COP på 4.6 (en ökning med 21% mot F50 och 7% mot F45)

Dock klarar inte mina element att leverera tillräckligt med värme till huset med framledning på 40 och -7 till +1.Så då det är så kallt måste jag köra på F45 minst.

Ska jag då jämföra med min gamla LVVP så
* vid temperaturer på +15 eller mer, en snitt COP på 4.8 (28% mindre än nya)
* vid temperaturer på +7 till +15 en snitt COP på 4.1 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på +1 till +7 en snitt COP på 3.2 (30% mindre än nya)
* vid temperaturer på -7 till +1 en snitt COP på 2.1 (45% mindre än nya)
* vid temperaturer på -15 till -7 en snitt COP på 1.2 (Just bättre än en elpatron, men fan inte mycket 🤣 )

Dock så kan min gamla LVVP har varit av en väldigt dålig modell/märke men tar du 15 år gamla LVVP:s så är det en extrem skillnad speciellt då det blir kallare än -10C oavsett märke och modell.

Och en produkt specifikation ger bara en tumme-pekfinger visning.
Just min LVVP ger betydligt bättre än spec av någon anledning. Kombination av värmesystemet och anti-måndagsexemplar kanske?
 
  • Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.