Skall byta den badkarsblandare jag har.
På väggen sitter ett sånt här fäste:
Metalliskt väggfäste för blandare med två synliga anslutningar och muttrar, avsett att monteras mot rör i ett badrum eller stall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blandarna jag hittar ser allt som oftast ut såhär. Köpte en på biltema (ja, det är säkert skit, men den skall sitta i ett stall så det får duga).
Dvs med en likadan mutter som på väggfästet. Det går ju inte....

Kromad badkarsblandare med en markerad del, eventuellt mutter, som är i fokus för diskussion om anslutning och installation.
Skapa konto

Med blandaren kommer dessa.
Behöver dem dock inte för att kompnsera för olika CC-mått men tänkte att jag skriva bort "muttern" på blandaren och gängar i dessa så passar den större sidan om mot väggfästet. Men det gick ju inte eftersom gängan inte vara av samma dimension som själva blandaren
Två metalladaptrar med gängor i olika storlek, avsedda för att ansluta rör eller blandare med olika dimensioner.
Hur löser man det här problemet?
Är det jag som tänker helt fel eller behöver jag köpa nån sånts övergång?
Jag har ju inte det i den blandare som sitter där nu utan fär siter den ju en gänga som jag kan gästa direkt mot väggästets mutter.
Nåt sånt här kanske?
Dubbelsidig gängad rörkoppling i metall, används för att ansluta två rör med olika dimensioner, såsom vid byte av badkarsblandare.
Skapa konto

Det du har är ett 160CC blandarfäste och en 150CC blandare.
Alltså centrum-centrum måttet är 160mm respektive 150mm.

Förutom måttet så skiljer det mellan vart den lekande muttern sitter. Du ska alltså köpa en 160CC blandare istället. Det är den svenska standarden.

I övriga Europa är det oftast 150CC som gäller, och det har börjat komma hit också!

Så alla 160mm blandare kommer med utvändig gänga på blandaren? Dvs mitt problem kommer inte att exitera om man köper en sådan?

• Gilla
joasag
  • Laddar…
J Joachim skrev:
Så alla 160mm blandare kommer med utvändig gänga på blandaren? Dvs mitt problem kommer inte att exitera om man köper en sådan?
Ja precis!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.