Jag googlade efter en upprullare för mitt pooltäcke och flera av de sponsrade sökträffarna kom från Fyndiq.se.
Priserna är en tiondel av vad andra poolföretag tar för sina.
Vad skulle ni tro om nedanstående artikel?
Hur kan man komma åt såna här scamföretag så att folk inte riskera att bli lurade?
Aluminium solfolieupprullare för pool, visad vid en poolkant med texten "Durable/Easy Install". Priset är 212 kr på Fyndiq.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Produktbeskrivning av solfolieupprullare från Fyndiq, beskriver hållbarhet och enkel montering för olika poolbredder, med artikelnummer inkluderat.
Skapa konto

Du får vad du betalar för. Absolut inget skit företag och har beställt massvis av prylar därifrån. Snabba leveranser när dom anger det, tar det längre tid så står det i annonsen. Men det är Kina prylar, samma som från wish och Temu i princip.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men det är medvetet missledande artiklar.
Produktkatalog från Fyndiq med poolöverdrag, poolbelysning, och solskydd för pool.
Skapa konto

Fyra produktbilder från Fyndiq, inklusive undervattenslampa, poolrulle och poolbollar. Priser och köpknappar visas.
Skapa konto

Några artiklar är dock rätt.
Poolskyddsspännband och clips i svart, på en vit bakgrund. Produkten markeras som erbjudande med pris och köpknapp.
Skapa konto

Skärmbild av produktbeskrivning från Fyndiq för ett universellt poolskydd med detaljer om material, dimensioner och installation.
Skapa konto

Det är dropshipping. Alltså typ en Marknadsplats. Fyndiq har trafiken och leverantörer betalar för att sälja sina produkter genom Fyndiq. Man kan tycka mycket om det, jag personligen handlar inte där, men scam är det inte.

Hur mycket ska man betala för att få det man betalar för?
Här är en upprullare för samma pris som etablerade pooltillbehörsbutiker.
Men är det verkligen det man får?
Hur ska man veta det?
Poolupprullare med hjul och fästremsor för solpresenningar, från märket YUENFONG, pris 1 902 kr, visas i en produktbild från Fyndiq.
Skapa konto

Produktbeskrivning av poolrulle från Fyndiq, tillverkad i aluminium och rostfritt stål, justerbar längd 3-5,7 m, med velcro-system för montering.
Skapa konto

Här är en som blivit lurad.
Kundomdöme 1.0 stjärna av Johan E som klagar på vilseledande information och en poolrulle utan rulle.
Skapa konto

P Peter_Ker skrev:
Hur mycket ska man betala för att få det man betalar för?
Här är en upprullare för samma pris som etablerade pooltillbehörsbutiker.
Men är det verkligen det man får?
Hur ska man veta det?
[bild]
[bild]
Jag kan inte dessa produkter, du får väl höra av dig Fyndiq och fråga om du är intresserad.
Men det ser ut som att den ena produkten bara är själva ställningen medan den andra är ett komplett set för att täcka en mindre pool.

Att dom visar recensioner från missnöjda kunder visar väl på att dom inte försöker lura kunder.
Jag tycker det är märkligt att du bestämt dig att en site är scam för att priserna är låga.
Men jag har en enkel lösning för dig, gå till en återförsäljare som du tycker verkar seriös och beställ därifrån.

ClasseClas
Jag har handlat där vid 2 tillfällen. Inga konstigheter. Det är som temu, wish eller cdon för den delen. Dåliga maskinöversättningar likt amazon.

Handla inte där om du inte vågar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag personligen har aldrig blivit lurad. Men jag lusläser alltid annonserna, även Temu, där vet jag att det är lätt att bli vilseledd. Men man får det man beställer, relativt snabbt också.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men man får inte en hel rullställning utan det är bara 8 plastklipps och band för att hålla i pooltäcket.
Svart plastklämma och band för poolskydd från Fyndiq. Bild visar flera klämmor i rad.
Skapa konto

Så då lyckades Fyndiq lura alla er också.

Står ju i första annonsen vad som ingår

Håller med om att det inte är lika solklart som att skålen inte ingår när den är med på müslipaketet, men när det är för billigt så är det ofta det.

• Bild som visar vad som ingår i ett paket: 8 byglar, 8 fästen och stroppar, och 8 snörplattor, illustrerade i lista.
    Skapa konto
Batteridriven sekatör och motorsåg med teleskoparm, 48V, 4000W, 6" och 8" blad, visas tillsammans med batterier och laddare.

4000 watt motor! Måste såga utav bara den!

• Gilla
useless
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Står ju i första annonsen vad som ingår

Håller med om att det inte är lika solklart som att skålen inte ingår när den är med på müslipaketet, men när det är för billigt så är det ofta det.
Men i produktbeskrivningen står det även:

"med en ergonomiskt utformad handvev och kraftiga hjul för enkel manövrering "

"Sätt snabbt ihop denna poolfolieupprullare med minimal ansträngning tack vare användarvänliga monteringsanvisningar"

Och så är det bara 8 plastklipps och lite band.
Och det finns ett antal likadana missvisande annonser.

Ja det är inte snyggt. Man får som sagt lusläsa och ta sig en funderare om det är för billigt. Jag har köpt en del saker på fyndiq men det har varit enklare grejer typ öljetter och dyl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.