Har en kille här som gör en enklare renovering av köket i stugan.
När vi kommer hit ser det ut såhär vid ena änden av bänkskivan, som han satte fast tidigare idag.
Detta är så alltså några cm från vasken och några cm från spisen. Är det inte onödigt att såga av skivan här även om man har täcklist? Fult känns det också eftersom det är ett avstånd på 3 cm ungefär mellan skivan och spisen.
Känns som det är upplagt för att fukt ska tränga in.
Andra änden av skivan är limmad med den andra bänkskivan, antar att den osågade enden är där.

• Osågad ände av bänkskiva fäst med tving över kant, visar furu-partikelyta, kökrenovering pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en bänkskiva med en oskyddad sågad kant bredvid en mörk kaklad vägg, nära ett köksspishörn.
    Skapa konto
  • Närbild på en bänkskiva vid köksvägg, temporärt fastsatt med ett spännband, visar ett mellanrum på ca 3 cm mot spisen.
    Skapa konto
Smart vore väl att göra jobbet själv så det blir som du vill ha det...

• Gilla
Christoffer Sandberg
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Smart vore väl att göra jobbet själv så det blir som du vill ha det...
Väldigt vuxet svar. Oftast anställer man en snickare just för att få det som man vill ha det för att man inte kan göra det så själv.

• Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
V Vmrvmr skrev:
Väldigt vuxet svar. Oftast anställer man en snickare just för att få det som man vill ha det för att man inte kan göra det så själv.
Det här är väl ett forum för oss som bygger och renoverar? Att köpa in tjänster är väl inte att varken bygga eller renovera..

Om det är en spis som står på golvet så måste ju skivan kapas?

Förstår inte problemet?

är skivorna måttbeställa?
om det är vanliga ej måttbeställda så är de antagligen kapade för att spisen ska gå in.
Det bästa hade varit att limma på en kantlist mot spisen med silicon/tec 7clear tex.

Tror du inte att han kommer limma dit en kantlist, nu sitter det ju en tving där.

Ska väl vara ett mått på ca 60-61 cm om det är en vanlig spis

• Gilla
sturnus och 1 till
  • Laddar…
Bara att sätta en kantlist som noteras tidigare och brukar följa med bänkskiva/or man köper.
Bara att limma på och sedan renskära, inget konstigt.
Urklipp från en produktbeskrivning:
"Du kan kapa skivan till den längd du vill ha och täcka kanterna med den medföljande listen."

Eller denna:
"Om du har sågat i din förskurna laminat- eller tjockfanérbänkskiva så kan du montera de medföljande kantlisterna på den sågade ytan för att få ett fint avslut. Du limmar fast dem med kontaktlim och anpassar enligt monteringsanvisningen. Observera att kontaktlim ej medföljer."

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Om det är en spis som står på golvet så måste ju skivan kapas?

Förstår inte problemet?
Tyckte det kändes lite konstigt att ha den sågade delen 5 cm från vasken med tanke på vattenstänk även om där sätts dit en list😊

S Sson85 skrev:
är skivorna måttbeställa?
om det är vanliga ej måttbeställda så är de antagligen kapade för att spisen ska gå in.
Det bästa hade varit att limma på en kantlist mot spisen med silicon/tec 7clear tex.
Ja den är kapad, men den kanten är 5cm från vasken så trots kanslist ska på kände jag mig lite orolig att det ska komma ner vatten där.

nino nino skrev:
Tror du inte att han kommer limma dit en kantlist, nu sitter det ju en tving där.

Ska väl vara ett mått på ca 60-61 cm om det är en vanlig spis
Jo, men det oroade mig att det är 5cm från vasken med tanke på vattenstänk, att det ska tränga in vatten trots kantlist.

A AndersS skrev:
Bara att sätta en kantlist som noteras tidigare och brukar följa med bänkskiva/or man köper.
Bara att limma på och sedan renskära, inget konstigt.
Urklipp från en produktbeskrivning:
"Du kan kapa skivan till den längd du vill ha och täcka kanterna med den medföljande listen."

Eller denna:
"Om du har sågat i din förskurna laminat- eller tjockfanérbänkskiva så kan du montera de medföljande kantlisterna på den sågade ytan för att få ett fint avslut. Du limmar fast dem med kontaktlim och anpassar enligt monteringsanvisningen. Observera att kontaktlim ej medföljer."
Oroade mig att det är 5cm från vasken med tanke på vattenstänk trots kantlist 😊

Men då är det väl dumt att ha vasken så nära kanten? Eller nära spisen eller vad det blir.
Hur skulle det blivit gjort tänkte du?

Tror nog inte den osågade kanten är mer vattentålig än en med limmad kantlist?

V Vmrvmr skrev:
Oroade mig att det är 5cm från vasken med tanke på vattenstänk trots kantlist 😊
Det blir på samma sätt om det sågas ur för diskho, spishäll, osv, att man får behandla skivmaterial/ändträ med lim, silikon, osv, för att förhindra att ev. vatten ska kunna sugas in vid spill och där finns inga skyddslister.

V Vmrvmr skrev:
Tyckte det kändes lite konstigt att ha den sågade delen 5 cm från vasken med tanke på vattenstänk även om där sätts dit en list😊
Ok. Men jag förstår ändå inte problemet med bara dessa bilderna. Jag kan inte se det framför mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.