Hoppas inte att detta är parkslide eller annan invasiv växt ?

• Rödaktiga unga växter vid en vit trästaket, misstänkta för att vara invasiva arter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lenartzz
  • Laddar…
Grattis du har några vackra pioner där i gräset!

• Gilla
  • Haha
Herr Klocka och 5 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Grattis du har några vackra pioner där i gräset!
antar att det är något bra :)

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Staffans2000
Ja. Det är bra.

Staffans

Hej, lite panik. Vi har fått ”jord” av företag och den ser ut att innehålla parkslide? Någon som kan bedöma?
Tacksam för svar
Mvh C

• Närbild av grova kvistar eller rötter på en grå bakgrund. Organiskt material. Naturliga texturer, brunt och beige.
    Skapa konto
  • En samling jordiga, rotliknande objekt på ett grått träunderlag, potentiellt trädgårdsarbetsfall.
    Skapa konto
  • Närbild på rotstockar med jord, möjligen grävda från trädgården, ligger på en grå yta.
    Skapa konto
Kanske... Ni får väl hålla utkik till våren och rensa eventuella skott.

Vad är jorden till? Är det gräsmatta är det ju sak samma, parksliden klarar inte ett klippas regelbundet så då skulle jag inte oroa mig alls. Svårast om det ska fyllas i tomtgräns där men har svårare att hävda ordentligt.

H hapazard skrev:
Kanske... Ni får väl hålla utkik till våren och rensa eventuella skott.

Vad är jorden till? Är det gräsmatta är det ju sak samma, parksliden klarar inte ett klippas regelbundet så då skulle jag inte oroa mig alls. Svårast om det ska fyllas i tomtgräns där men har svårare att hävda ordentligt.
Hej! Tack för svar.
Vi anlitade en trädgårdsentreprenad som hjälpte oss.
Vi fick ett provsvar på jorden och vi fick förklarat för oss att jorden var av högsta kvalité.

Vi har fyllt ut ca 550-560m2 med 300-350 ton
Eller enligt entreprenaden 40 lass (16 tons lastare, även om de inte var överfulla)

Det är blålera, rör, plast, koppar, glas och det vimlar av rotskott och sådana här rötter över hela tomten och intill huset och diken tomtgränser mot skogen etc

Vi som privatpersoner förstår ju inte vad bra fylle är och vi har litat på entreprenadens ord.
Det är även lagt ut på grannens tomt och en annan tomt mot åkermark som vi fått tillåtelse att nyttja.

Men vi vill absolut inte ha det i anslutning till vårt hus. Det sänker väl värdet?

Jag tycker att det ser ut som vass.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det ser ut som vass.
Vi ber till högre makter för att det är vass.
Vet inte om det finns så mycket vass där jorden är tagen men jag har inte heller sett parkslide där innan heller.

Jag kikade själv på jordhögen innan den kom till oss utan i att gräva i den och den såg bra ut. Den liknar dock inte det som levererats hos oss.

Nya uppdaterade bilder på rötter vi fått utspritt runt huset från ”trädgårdsentreprenörer”

• Hand håller växtrot, intressant struktur, katt i bakgrunden, inomhusmiljö med klinkergolv och textil.
    Skapa konto
  • Smarttelefon centrerad mellan två avskalade grenar på en grå textilyta.
    Skapa konto
  • Växtgrenar med rötter, vit bakgrund, mobiltelefon som storleksreferens.
    Skapa konto
  • Uppgrävda växtrötter ligger på en vit handduk med kakelgolv i bakgrunden.
    Skapa konto
Jag tror fortfarande att det är vass.

• Gilla
GbgFamiljen
  • Laddar…
Det där ser inte ut som rötter från parkslide, men du får akta tårna när gäddorna leker i vassen på vårkanten! 🙂

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Det där ser inte ut som rötter från parkslide, men du får akta tårna när gäddorna leker i vassen på vårkanten! 🙂
Okej, tack för svar. Det betyder mycket och det finns hopp om att det inte är parkslide

D
Plantera det inne i en kruka så får du se vad som kommer upp

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D Bubblebubb skrev:
Plantera det inne i en kruka så får du se vad som kommer upp
Precis vad jag med har tänkt, företaget kräver oss på pengar och har hotat oss. Extremt oseriöst företag.

Vi har betalt 60% och de har knäckt delar av vår prydnads ehn som vi var så rädda om, vår nylagda altan har dom kört in i på 2 ställen med grävaren och förstört altanen. De skulle planera om vår 35 åriga buxbomhäck de lyfte häcken med skopan 10cm under mark, dvs de kapade alla rötter längre än 10-15 cm
De körde rätt över grannens rododendron och när jag påpekar det så är svaret.
Lite får man tåla med sådana här arbeten. Och altanen har jag kört in i själv med deras grävare.

Vi har förklarat att vi vill ha svar på vad det är för växt. Den typen av växt har inte funnits på platsen innan där jorden är tagen ifrån.
Dess utom är det koppar rör, vägskyltar, plast och skräp.
Samt att det är bra fyllnadsjord vi skulle få.
Det vi har på tomten är gyttja, lera, blålera.
Det går ju knappt ta sig fram i det även om man har stövlar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.