4 949 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Är detta ett lämpligt sätt att bygga ett nytt värmesystem
Behöver bygga om mitt värmesystem (systemet är från 60-talet och en bergvärmepump har installerats av föregående ägare men tyvärr blev det inte helt bra med flöden och styrmöjligheter) och skulle behöva kunna justera både flöde och temperatur i element och golvvärmeslinga.
Fungerar det att bygga systemet som på bilden?
Slingan från VPn blir ganska kort, finns det risk för att returtempen blir felaktig?
/Dea
Fungerar det att bygga systemet som på bilden?
Slingan från VPn blir ganska kort, finns det risk för att returtempen blir felaktig?
/Dea
Det är en anläggning med baypassfunktion , om inte element och GV -system sväjer det som VP producerar , kommer en höjning av returen tillbaka till VP , ett par vändor vatten och VP stannar p.g.a. för hög returtemp , vissa tider på äret får VP hicka start stopp var 15 min ,
raka rör mot raddarna ingen shunt ,instållning VP temp vad raddarna behöver , GV slickar i sig och reglerar via shunt , detta är en lösning finns fler
raka rör mot raddarna ingen shunt ,instållning VP temp vad raddarna behöver , GV slickar i sig och reglerar via shunt , detta är en lösning finns fler
Idag är systemet byggt enligt normal princip med shunt och extern cirkulationspump på golvslingan (det är 5 slingor), detta gjordes när VPn installerades några år före jag köpte huset.
Golvvärmen är original från 1960 och ligger ingjuten i bottenplattan vilket gör att den behöver betydligt högre framledningstemp än modern golvvärme.
Shuntar jag för att få hög temp i golvvärmeslingan blir flödet i elementslingan för dåligt och några av elementen når inte rätt temp.
Shuntar jag för att elementslingan ska få rätt temp blir det för låg temp, men OK flöde, i golvvärmeslingan.
Min tanke var att ett system där både flöde och temp kan ställas per slinga skulle lösa det problemet.
I den monteringslitteratur jag kollat på fanns inte ett sånt system med i exemplen så jag var osäker om det skulle funka med tanke på att bypasslingan blir kort och systemet känsligt.
Golvvärmen är original från 1960 och ligger ingjuten i bottenplattan vilket gör att den behöver betydligt högre framledningstemp än modern golvvärme.
Shuntar jag för att få hög temp i golvvärmeslingan blir flödet i elementslingan för dåligt och några av elementen når inte rätt temp.
Shuntar jag för att elementslingan ska få rätt temp blir det för låg temp, men OK flöde, i golvvärmeslingan.
Min tanke var att ett system där både flöde och temp kan ställas per slinga skulle lösa det problemet.
I den monteringslitteratur jag kollat på fanns inte ett sånt system med i exemplen så jag var osäker om det skulle funka med tanke på att bypasslingan blir kort och systemet känsligt.
Sätt ett utjämningskärl eller volymförstorare mellan VPn och dina två shuntar så ska det funka. Då får du också bättre gångtider på VPn. Om inte VPn har stöd för flera shuntgrupper får du helt enkelt sätta externa sådana och balansera systemen, dvs att VP producerar något varmare vatten än den slinga som behöver varmast vatten använder.
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
VP vill gärna att minst en radiator är fullt öppen, annars kan den stanna. I princip kommer ditt schema att funka. Jag skulle k0omplettera med en avstängbar bypass runt G2 och G3 så att du kan förbikoppla dom om det behövs.
Hur stort utjämningskärl du behöver beror på hur du tänkt bygga, volymen i dina värmekretsar och hur stor effekt din VP har.
Och jag instämmer i @useless inlägg om att manuella shuntar inte är lämpligt och att du i första hand borde klara dig med en extra shuntgrupp för golvvärmen och låter VP hantera radiatorslingan.
Och jag instämmer i @useless inlägg om att manuella shuntar inte är lämpligt och att du i första hand borde klara dig med en extra shuntgrupp för golvvärmen och låter VP hantera radiatorslingan.
Det är bara radiatorerna i sovrummen som behöver termostater, övriga radiatorer + golvslingor står i princip helt öppna.
Då borde systemet kunna se ut som nedan, enda som är kvar är lämplig volym på utjämningstanken.
G2 och G3 blir Grundfos Alpha 2 25/60.
Skulle det skulle förbättra för VPn, IVT Greenline HT Plus C9, att byta den interna WILO-pumpen till en Alpha 2 och köra den i konstantflödesläge? har en extra Alpha 2 liggande som passar.
Rörläggaren kommer i början på nästa vecka, ska bli intressant att höra vad han säger...
Då borde systemet kunna se ut som nedan, enda som är kvar är lämplig volym på utjämningstanken.
G2 och G3 blir Grundfos Alpha 2 25/60.
Skulle det skulle förbättra för VPn, IVT Greenline HT Plus C9, att byta den interna WILO-pumpen till en Alpha 2 och köra den i konstantflödesläge? har en extra Alpha 2 liggande som passar.
Rörläggaren kommer i början på nästa vecka, ska bli intressant att höra vad han säger...
Redigerat:
Du kommer aldrig att kunna reglera utgående temp på dom 2 system som du har , genom manuell justering , VP kommer att ge en temp i stigande grad , så tempen ut kommer att fluktera rätt häftigt i husetD Dea_34 skrev:Idag är systemet byggt enligt normal princip med shunt och extern cirkulationspump på golvslingan (det är 5 slingor), detta gjordes när VPn installerades några år före jag köpte huset.
Det är så det är idag men det funkar inte, golvvärmen behöver lika hög framledningstemp som elementen. Att bara ha en shuntgrupp verkar bara funka bra om golvvärmen behöver markant lägre temp.mexitegel skrev:
Hur stort utjämningskärl du behöver beror på hur du tänkt bygga, volymen i dina värmekretsar och hur stor effekt din VP har.
Men om golvvärmen behöver samma framledningstemp som radiatorkretsen är det ju helt onödigt med shuntar. Då räcker det ju med att du monterar en strypventil för respektive krets så du kan strypa in dem. Då ska du klara dig med en utjämningstank och VPns inbyggda cirkpump.
Målet är inte att ha konstant temp i de två systemen, bara att kunna hitta inställningar på flöde och temp som funkar i båda.L Liteavvarje skrev:
Med bypass på G3 och shunten i ena ändläget blir det som ett normalt system om detta inte skulle funka