Hej! Min gräsmatta är oftast gul och alltid törstig. Jag bor i Höllviken och vi har extremt sandig ”jord”. Jag pratade med några som spolat bevattnings-spjut och när jag pratade med husets förra ägare sa hon att det ska finnas en brunn i trädgården. Jag grävde i jorden där den borde finnas och hittade ett stort betong-lock. Jag lyfte det och förväntade mig hitta vatten, men nej… Är det någon som vet vad dessa rör är? Är det någonting jag har nytta av?

• Betonglock delvis öppet, avslöjar mörkt, runt hål i marken omgivet av grenar och vissnande växtlighet, nära husfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongbrunn med synliga rör och ventiler i jorden, bilden visar röriga komponenter under ett lyft betonglock i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, en brunn ser det ut att vara. Troligen med borrade hål ned till grundvattnet

Har du tur så går det fortfarande att ta upp vatten. Men du behöver försöka klura ut vart rören och slangarna tar vägen. Borde ha funnits en pump någonstans eftersom ingen sådan finns i brunnen.

Är det övre kopplingen sönderrostad för övrigt? Ser ut som att röret är av efter kopplingen.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Ja, en brunn ser det ut att vara. Troligen med borrade hål ned till grundvattnet

Har du tur så går det fortfarande att ta upp vatten. Men du behöver försöka klura ut vart rören och slangarna tar vägen. Borde ha funnits en pump någonstans eftersom ingen sådan finns i brunnen.

Är det övre kopplingen sönderrostad för övrigt? Ser ut som att röret är av efter kopplingen.
Den högra? Det är en övergång till gummirör redan där nere innan böjen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.