Vi har nyss flyttat till ny lägenhet i ett äldre hus. Vår ytterdörr ser ut som på videon, dvs är skev och i stängt läge går dörren att rucka på så det blir ett mellanrum mellan dörrkarm och dörr. Är detta något som man ska behöva acceptera? Är det inte en felaktig installation av dörr/lås som också kan påverka säkerheten både vid brand och inbrott?

J JohanATX skrev:
Vi har nyss flyttat till ny lägenhet i ett äldre hus. Vår ytterdörr ser ut som på videon, dvs är skev och i stängt läge går dörren att rucka på så det blir ett mellanrum mellan dörrkarm och dörr. Är detta något som man ska behöva acceptera? Är det inte en felaktig installation av dörr/lås som också kan påverka säkerheten både vid brand och inbrott?
Var det inte ett äldre hus (ser ut så), så "fel installation" tror jag inte, det var nog tajt när det begav sig.

Jag skulle säga att det är nog vanligare att en dörr glappar än att den inte gör det :)

Men det går förstås att fixa. Den enklaste brukar vara att sätta/byta listen mellan dörr och karm så den tätar och drar åt i stängt läge. Att dörren är lite skev är nog ngt ni får räkna med, så länge det är tätt så är det en del av charmen med ett gammalt hus :)

Dett går nog att justera med låsblecket. Brukar sitta en tunga i karmen som kan bändas ut med en skruvmejsel.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Var det inte ett äldre hus (ser ut så), så "fel installation" tror jag inte, det var nog tajt när det begav sig.

Jag skulle säga att det är nog vanligare att en dörr glappar än att den inte gör det :)

Men det går förstås att fixa. Den enklaste brukar vara att sätta/byta listen mellan dörr och karm så den tätar och drar åt i stängt läge. Att dörren är lite skev är nog ngt ni får räkna med, så länge det är tätt så är det en del av charmen med ett gammalt hus :)
Fast det är ju inte tätt, det är ju det som är problemet. Nu filmade jag inte inifrån men från insidan ser man i princip ut i trapphuset om man trycker lite på dörren och det är satt en vanlig tätningslist högst upp. Och inga andra dörrar i trapphuset ser ut som vår dörr. Vid brand kommer röken ta sig in den vägen och om någon vill bryta upp dörren så tar det väl 10sek med det mellanrummet

Just in
J JohanATX skrev:
Fast det är ju inte tätt, det är ju det som är problemet. Nu filmade jag inte inifrån men från insidan ser man i princip ut i trapphuset om man trycker lite på dörren och det är satt en vanlig tätningslist högst upp. Och inga andra dörrar i trapphuset ser ut som vår dörr. Vid brand kommer röken ta sig in den vägen och om någon vill bryta upp dörren så tar det väl 10sek med det mellanrummet
Inbrottsrisken är nog lika stor om ni trycker till dörren, det tar inte många sekunder för en tjuv att köra in ett bräckjärn även om dörren inte glappar, det där är inte en säkerhetsdörr ser det ut som.

Men tätt skall det ju vara: Inte minst mot drag osv (och även rök).
Funkar det inte med en list så kanske ni får titta på andra åtgärder.
Det är svårt att säga om dörrbladet är vint eller om karmen och väggen är sned.

Är det en bostadsrätt eller hyresrätt ?
Är det en hyresrätt så bör ni kunna säga till hyresvärden att fixa det så får denne tackla problemet. I en Bostadsrätt är det ni själva som behöver åtgärda det, men det kan säkert finnas en gräns eftersom trapphuset troligen är föreningens och ni får nog inte byta dörr hur som helst tex.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
P
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I en Bostadsrätt är det ni själva som behöver åtgärda det, men det kan säkert finnas en gräns eftersom trapphuset troligen är föreningens och ni får nog inte byta dörr hur som helst tex.
Nja, dörren lär vara föreningens. Skall stå i stadgarna isf. Kolla med styrelsen om det är ett känt problem kanske?

Att sätta in en gummilist, om det är en temporär lösning, kommer ni behöva göra själva.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
P Posselosse skrev:
Nja, dörren lär vara föreningens. Skall stå i stadgarna isf. Kolla med styrelsen om det är ett känt problem kanske?
Förr var det "standard" att ytterdörr och fönster hörde till medlemmens underhållsansvar, förutom målning av utsidan. Idag har man insett problemet med ett sådant upplägg och ändrat mönsterstadgarna, men det är nog många föreningar som har kvar den gamla fördelningen. Man får kolla stadgarna.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Säger som tidigare inlägg, börja med att kontakta hyresvärd eller brf och få deras synpunkt, ev. fixas det.

• Gilla
JohanATX
  • Laddar…
När jag bodde i BRF så var det medlemmarna som ägde sin dörr och fick bekosta säkerhetsdörrar om man önskade det. Fönster var det annorlunda med då de är en del av fasaden som BRF:en ansvarar för.

Claes Sörmland
Även i min förening är detta underhåll av dörren medlemmens ansvar enligt stadgarna. Problemet är väl mer att många medlemmar inte tar detta ansvar.

T ex äldre trädörrar som har slagit sig eller är skeva går ganska lätt att räta upp. En hantverkare sågar ett snitt och slår i en flack träskil med lim och så rätas dörren. Detta upprepas till perfektion. Sen spacklar man och slipar i omgångar och slutligen målas dörren.

Annars handlar det ofta om beslag som är lösa, ännu enklare att lösa. Man skruvar ned dörren, pluggar skruvhålen, borrar nya hål och återmonterar dörren.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Låset ser ut att vara avsevärt nyare än dörren. Rätt troliogt att en tidigare medlem har bytt ut låset, och inte gjort det bra. Kolla med föreningen, men jag skulle gissa att detta är något du får fixa själv, eller mha en snickare eller låssmed.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
För att förtydliga är detta en hyresrätt. Så då borde ju låset blivit bytt/installerat av en som vet vad den gör. Kan man ju tycka. Hyresvärden verkar dock måttligt intresserad av att åtgärda det. Vet inte om man kan ta dit någon på egen bekostnad annars?!

H hempularen skrev:
Låset ser ut att vara avsevärt nyare än dörren. Rätt troliogt att en tidigare medlem har bytt ut låset, och inte gjort det bra. Kolla med föreningen, men jag skulle gissa att detta är något du får fixa själv, eller mha en snickare eller låssmed.
Och dessutom gamla brytmärken eller om det nu bara är slitage. Det är en hyresrätt men hyresvärden verkar inte särkilt intresserad, så funderar på om man ska ta dit någon på egen bekostnad, så det blir korrekt gjort

J JohanATX skrev:
Och dessutom gamla brytmärken eller om det nu bara är slitage. Det är en hyresrätt men hyresvärden verkar inte särkilt intresserad, så funderar på om man ska ta dit någon på egen bekostnad, så det blir korrekt gjort
går alltid att förslå antingen betalar han elr så tar du någon och summan bliv avdrag på månadshyran... DÅ brukar många ägare bli väldig viriga själva att beställa servics 😂

Hyresgästföreningen kan hjälpa dig att ställa krav på hyresvärd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.