Hej

Det är såhär att jag har spanat in ett hus som är på dryga 100m2. Allt verkar (visning i helgen) perfekt med huset förutom att det värms upp med el, vilket är ett rätt stort minus. Hur som helst så finns där en kakelugn på nedervåningen och en järnkamin på övervåningen. Jag skulle inte ha några som helst problem att elda med ved i ett vattenburet system där man hade haft pannan i ett pannrum. Det jag funderar över är om det inte är rätt bökigt/skitigt att hålla på att dra in massa vedklabbar in i huset och elda i stora rummen? Tycker ni som gör/har gjort det att det blir ett stort jobb?

Ska man försöka få ner kostnaderna lite så blir det till att försöka elda lite med tanke på elen. Förhoppningsvis så är huset bra isolerat så det inte ruinerar en om man inte orkar dra på med ved allt för mycket.

Jag är ganska pedantisk av mig och vill ha det rent och snyggt och hur man än vrider och vänder på det så blir det alltid lite skit som kommer in när man handskas med ved och eldar. Så jag har inte kommit fram till om jag kommer att tycka det vara jobbigt eller ej ännu:). Därför hoppas jag få lite råd av er här. Nu har jag visserligen inte köpt huset ännu men det är av rätt avgörande betydelse

Luft/luft pump är rätt uteslutet eftersom bottenvåningen, som är den största, har ett virrvarr med väggar och vinklar. På ovanvåningen är det rätt öppen planlösning men jag vet inte hur sugen jag är att sätta en luftvärmepump där som skulle hamna mitt emot järnkaminen:). Relativt liten ovanvåning också....

Så har ni några erfarenheter kring det hela? Egentligen har jag en rad punkter som jag tycker väsentliga vid val av hus och där finns ett vattenburet system högt upp på listan. Nu verkar jag dock ha hittat ett hus som har allt förutom just det och att hitta ett hus man kan tänka sig bo i är inte det lättaste direkt.

När man ska elda med ved tycker JAG att hanteringen av ved är det viktigaste! Tänk efter noga vart du ställer pannan, det blir trots allt MYCKET ved att hantera. Att ställa en vedpanna i en källare kan ha sina fördelar men vedhanteringen kanske inte är så optimal dvs att ev släpa ner en massa ved för en trappa. Jag gjorde som många här på denna sajt:skaffa en panncentral eller ett hus med bra möjligheter för lagring och åtkomlighet med traktor eller lastbil.Men tänk på att de flesta tror jag slutar att elda med ved för att det blir för jobbigt att kånka ved.

Jag har en rörspis i vardagsrummet som jag eldar dagligen i under den kalla årstiden. Den är precis som kakelugnar väl lämpad till varmhållning vilket inte järnkaminer är. Dock räcker en kakelugn eller rörspis inte som enda värmekälla i ett hus. Det blir skräpigt av ved. Om man har dammsugaren lättillgänglig kan man suga upp skräpet efter att man burit in ved eller tänt i spisen, men det blir lätt lite skräpigt i rummet i alla fall. Jag går mot min andra vinter i huset och fortsätter att elda. Rörspis, kakelugn eller en tung täljstensugn är mycket bättre till varmhållning än lätta eldstäder, men det blir lite jobb både med både ved och städning.

Hej Locos,

Jag har ungefär lika stort hus som du med kamin i vardagsrummet. Vi eldade dagligen i vintras och det blir ju en del släpande... Men det finns inget som går upp mot brasvärme!
Så skitigt tycker jag inte att det blir, bara man undviker öppna korgar och liknande vedförvaring. Så länge de har tät botten (som tex de där korgarna gjorda av gamla bildäck) så är det lugnt.

Vårt första husprojekt hade el-värme och kakelugn med en fläktinsats. Vi eldade hela vinterhalvåret under tiden vi bodde där, bar ved genom hallen-köket och vidare till vardagsrummet där kakelugnen stod.
Det skräpade ner rätt ordentligt tycker jag, spelade inte så där väldigt stor roll för oss med 2 små barn och 3 katter men nog stod veden för en rejäl del av skräpet.
Det var också väldigt mycket slit och släp för ganska lite värme tillbaka om man jämför med vårt andra hus där vi eldade pannan med ved mot acctankar och vattenburen värme.
Ingen lösning jag skulle rekommendera om det finns alternativ.

Vi har bott i ett gammalt hus sedan 2004, och den huvudsakliga uppvärmningen (förutom ett par elradiatorer och en LLVP) har varit en braskamin i vardagsrummet och vedspisen i köket.

Dessa två elstäder har tillsammans slukat ca 30 kbm ved per år.

Det är SKITIGT!

Det är SKITIGT när man bär in veden.
Det är SKITIGT är det ryker ur eldstäderna
Det är SKITIGT när man askar ur
Det är SKITIGT när sotaren dyker upp

Sist, men inte minst, blir man fruktansvärt trött på att lyssna på LLVPn som går på högvarv 24/7. För att nu inte tala om att ha 11 grader i köket kl 6 på morgonen..

Tillräckligt trött efter 6 år för att investera en kvarts miljon i vattenburen värme och en 17 kW värmepump.

Snabba svar, tack:). Känner också att man lätt lär bli less på att konka in ved runt i huset. Kollade på ett annat hus i sommras med dåvarande tjejen och där var det perfekt vedhantering. Gammal garageport i källaren där pannan stod så skulle varit perfekt att backa till med ved/stå precis utanför och sedan slänga in klabbarna. Då var det givetvis vattenburet och eldning mot tankar...

Jag får se på visningen imorgon vad som sägs, förhoppningsvis är det ett "trögt" hus som inte slukar alltför mycket värme så man inte blir ruinerad på att använda en hel del el. Det finns väl tankar på att konventera till vattenburet i framtiden för bli det familj så måste man antagligen bygga ut huset också. Funderar i sådana fall på att dra kulvert från uthuset/garaget/verkstaden som är större än själva huset och på så sätt lösa problemet.

Jag har också en kamin inne i huset, eldar ungefär 0,20 m3 ved/ år. trots att det inte är mycke ved, så blir det gansta smutsigt...

jag installerade en braskamin förra hösten, eldade ca 3m³ ved blev lite skräp men inte nåt jag lessnade på bär/förvarar veden i murarhink.
men jag förstår att om man ska elda större mängder ved i bostaden att det blir mycket mera skräp, sot & rök.

Precis som mycke-nu skriver lortar det ner en del med ved. Veden smolkar och skräpar lite när den ska in, det ryker alltid in en aning när man tänder upp och lägger på, det dammar när man askar ur. Sist men inte minst ska det sotas, och då är det helt beroende på sotaren hur det hela avlöper. Finns sotare som kan sota en stor panna utan att det märks att någon varit där, det finns sotare som kan åstadkomma något som mest liknar Vesuvius utbrott med endast en liten kamin till hjälp...så är du pedant så kommer det att innebära mycket jobb med en eldstad i bostadsutrymmet.
Själv tar jag det med ro, gillar att elda.

• Haha
Vardagsrum
  • Laddar…
satte brandvarnaren nästan rakt ovanför kaminen som test, den har faktiskt inte pipit än. (kanske är en dålig varnare.....?)
inte blir det mycket aska som kommer ur kaminen heller, veden skräpar lite grann ja men finns möjlighet kan man sortera upp bra ved för inomhusbruk (mindre skräpig med tunn bark osv) Nu förutsätter det ju nästan att man (som jag) har en vedpanna också för "fulveden"....
Hur som helst är skräpandet mycket beroende på vedkvalité.

Men problemet med inomhuseldstäder är att de först blir för varma, svårt att få värmen att sprida sig, och sedan kallnar fort. Kakelugn, stor murstock, etc kompenserar visserligen en del....

Apropå sotaren så kan det sluta hur som helst när han glatt sotar en öppen spis utan sotsug eller något som helst annat skydd....(min morbror vet)

Hej!

Jag bor i ett gammalt hus sedan 3,5 år, detta blir den 4:e vintern vi bor i huset.

Vi har idag vattenburen el, samt en kalelugn och en gjutjärnskamin. Kaminen och kakelugnen har vi de åren vi bott där eldat upp ca 20 kbm ved varje år.

Min erfarenhet är att skräpet är inte så farligt, visst blir det lite, men man lär sej snabbt hur man skall göra för att inte skita ner. Den stora grejen är all hantering, att veden skall in genom dörrar, plockas många gånger. Det är inte smidigt.

För att råda bot på detta så driftsätter vi en vedpanna den närmsta veckan.

Slutsatsen är alltså att jag tycker att nedskräpandet är marginellt jämfört med all hantering.

MVH Johan

Hej på dig!

Vi har också el som huvudvärme, L/L pump samt Keddy-insats i v-rummet.

Tycker inte alls det skräpar ner så mycket som många här ovan säger, vi har två vedbackar med tät botten som fylls på 2ggr/dag så lite spring blir det men vad gör det. Skräpet hamnar ju uti i vedboden när man lastar i veden och tömmer backarna på vägen tillbaka..

Det är hur gott som helst att gå upp morgonen och tända upp i spisen och sätta sig i gungstolen med en kopp kaffe medans man tinar upp (det är ju trots allt inte mer än ca 10-12° i huset på morgonen)! När det gäller hanteringen av all ved så köper man färdigkluvet och slipper på så sätt merparten av hanteringen!

Det blir ju alltid lite småskräp från ved men jag tycker det är mer "accepterat" än damm och matrester. Lite dammsugning har ingen dött av? :)

Tänk på att om man istället eldar i ett pannrum i källaren så tillkommer jobbet att gå i källartrappan tur och retur varje gång man ska lägga in ved i pannan.

Det där med att hantera veden, det sägs ju att man ska trava den snyggt, jag har dock svårt att se den stora poängen jämfört med att bara hälla veden huller-om-buller. Den pyttelilla mängd ved jag eldar i stugan häller jag bara ut på golvet i pannrummet huller-om-buller. Jag har lyxen att vår-sommar-höst kunna köra fram veden med säckkärra direkt in genom en ytterdörr till rummet bredvid pannrummet, så det enda jobbiga egentligen är att fylla säckar ute vid vedförrådet. (År 2020 ska jag orka städa ur pannrummet så att jag får plats med mycket mer ved där...).

Det behöver inte ryka in när man tänder, men det är lätt hänt att det ryker in både när man tänder och när man fyller på mer ved.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.