Hejsan!
Relativt nyinstallerad luft till luft värmepump (2 månader). Vi tycker det låter mycket från den delen som sitter utomhus, filmen som är bifogad är vid ca -4 grader. Som ni kanske misstänker kan jag inget om värmepumpar.
Tack på förhand för kommentarer :)

Vad är det för modell? Tycker inte att den låter mer än normalt för LLVP som går med hög effekt och därmed högt varvtal på kompressorn. Går ju att mäta upp ljudnivån lite ungefärligt om man har dB-mätare eller laddar ner Arbetsmiljöverkets dB-app till telefonen.

Jag har en som ser precis lika dan ut och har gjort följande observationer. När det blivit för mycket vatten som runnit (du verka ha en bättre lösning än mig där då jag inte har någon platta med värmeslinga under min) så blir det is mellan skenorna den står på och själva utedelen, dvs fjädrarna som ska dämpa vibrationer gör inget alls och alla vibrationer överförs till väggen som skapar härliga stomljud i halva huset. Det andra är att kåpan som sitter på höger kortsida av maskinen skramlar något, pressar jag den inåt så blir maskinen bra mycket tystare. Tror dock inte att det skulle hjälpa att dra åt skruven enbart. Funderar på att slå av pumpen i vår när det är varmare och sätta en silikonsträng på insidan av kanten eller något för att den inte ska kunna vibrera mot resten av lådan. Min låter dock betydlig mer än jag uppfattar att din gör men det är också enbart då den går på högsta varv.

• Gilla
goldtooth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.