Fick nyligen vattenmätarkonsol installerad enl bild. Min fråga är om det är ok att lämna den gamla klämkopplingen kvar på pemslang röd i bild. Den är ju trots allt 62år. Varför byter man inte allt? Håller den 30år till tro? Varför sätter man inte vinkelventiler? Nu blir ju hela installationen mycket längre så det knappt får plats. Avi ventiler o konsol Ahlsells eget märke kvalite på dem?kostnad 5600:- efter rot

Mvh

• Vattenmätarkonsol och rörinstallation på kaklat vägg. Gamla klämkopplingar och nya ventiler synliga. Fråga om hållbarhet och rymd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenmätarkonsol med röranslutningar i ett badrum, inkluderar gammal klämkoppling på pemslang, omgiven av vit kakelvägg och golvrör.
    Skapa konto
  • Vattenmätarkonsol med rör och ventiler installerade på vägg, inklusive gammal klämkoppling på pemslang.
    Skapa konto
Rör killar/tjejer älskar sina "Lego"rör bara plocka ihop och pressa till slut, men det blir inte kompakt i trånga utrymmen.

Så här ser min ut. Röret neråt går till vattenkastare som alltid kan ha vatten även om man stänger huvudventilen efter vattenmätaren in mot huset! Det är guld värt vid rörarbetena, att ha vatten i trädgårsslangen.
Kostnad någon tusenlapp med material i samband annat rörarbeten.
OBS inga presskopplingar bara "lin och pasta".
Vattenrörsinstallation med rördelar och ventil intill vattenmätare, kopplad till en vattenkastare för konstant vattentillförsel i trädgårdsslang.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tack för svar. En mycket mer "clean"installation snyggt

L Leif i Skåne skrev:
Rör killar/tjejer älskar sina "Lego"rör bara plocka ihop och pressa till slut, men det blir inte kompakt i trånga utrymmen.

Så här ser min ut. Röret neråt går till vattenkastare som alltid kan ha vatten även om man stänger huvudventilen efter vattenmätaren in mot huset! Det är guld värt vid rörarbetena, att ha vatten i trädgårsslangen.
[bild]
Det där är idag inget godkänt montage av vattenmätare.
Rören/slangarna på bägge sidor om mätaren ska vara fixerade, sedan ska det även vara metallisk/ledande koppling mellan anslutningarna på bägge sidor om vattenmätaren, detta för att det ska vara samma elektriska potential mellan bägge anslutningarna så att den som arbetar med vattenmätaren inte ska kunna få någon ström genom kroppen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är idag inget godkänt montage av vattenmätare.
Rören/slangarna på bägge sidor om mätaren ska vara fixerade, sedan ska det även vara metallisk/ledande koppling mellan anslutningarna på bägge sidor om vattenmätaren, detta för att det ska vara samma elektriska potential mellan bägge anslutningarna så att den som arbetar med vattenmätaren inte ska kunna få någon ström genom kroppen.
Jo men det elektriska ställer jag mig frågande till?

https://www.svensktvatten.se/global...bution/vattenmatarskap-ver2024-11-11-webb.pdf

Sen kan då finnas lokala föreskrifter hos enskilt VA-bolag som man oftast ser på deras hemsida,

S
L Leif i Skåne skrev:

[bild]
Avstängningsventiler ska finnas på båda sidor av vattenmätaren. Det där lär du åka på backning nästa gång det blir dags för byte av mätaren.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det elektriska ställer jag mig frågande till?

[länk]

Sen kan då finnas lokala föreskrifter hos enskilt VA-bolag som man oftast ser på deras hemsida,
Med en vattenmätarkonsoll så blir det per automatik samma potential på båda sidorna om vattenmätaren.

Jag misstänker att alla VA-bolag idag kräver vattenmätarkonsoll, bl.a. för enkelhetens skull.

https://www.alvesta.se/bygga-bo-och-miljo/vatten-och-avlopp/va-kund/vattenmatare/

https://www.lbva.se/kundservice/vattenmatare

A ajoha skrev:
Min fråga är om det är ok att lämna den gamla klämkopplingen kvar på pemslang röd i bild. Den är ju trots allt 62år. Varför byter man inte allt? Håller den 30år till tro?
Om det är en gammal pemslang med en äldre standard på dimensionen kan det vara svårt att hitta en ny klämkoppling. Kan vara ett bra skäl till att inte byta.

Demmpa Demmpa skrev:
Med en vattenmätarkonsoll så blir det per automatik samma potential på båda sidorna om vattenmätaren.

Jag misstänker att alla VA-bolag idag kräver vattenmätarkonsoll, bl.a. för enkelhetens skull.

[länk]

[länk]
Jo huvudskälet är ju att en mätarmontör snabbt, enkelt och säkert ska kunna byta en vattenmätare.

Mitt eget VA-bolag kräver inte det just nu men det kommer mycket sannolikt och min mätarmöntör berättade i höstas att de kan bli knasiga av allt rammel som finns i olika källare och kräver en hel verktygslåda för att byta.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Om det är en gammal pemslang med en äldre standard på dimensionen kan det vara svårt att hitta en ny klämkoppling. Kan vara ett bra skäl till att inte byta.
Ok det är 32mm så borde vara möjligt, men jag förstår anledningen. Gamla kanske är fullgod

S Sthlm_ skrev:
Avstängningsventiler ska finnas på båda sidor av vattenmätaren. Det där lär du åka på backning nästa gång det blir dags för byte av mätaren.
Avstängning finns på båda sidor men kranen sitter monterad på FVC ingångs rör efter c:a 60 cm.
Kommunen har bytt vattenmätare utan att ha några invändningar.
Självklart kunde man ha satt kranen direkt på T röret, men det fanns redan en kran en 1/2 m bort som nyttjas.
Det är PEM rör in och inte mycket att jorda mot.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
A ajoha skrev:
Ok det är 32mm så borde vara möjligt, men jag förstår anledningen. Gamla kanske är fullgod
Jo men är kopplingen fackmannamässigt monterad så är det ju inga större risker.

Engelsmännen använder benämningen "leak before brake" dvs läckage före ett brott och det är ju därför viktigt att man kan se ett eventuellt läckage.

• Gilla
ajoha
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.