O
hempularen skrev:
Det är väl rätt uppenbart att firman har sysslat med obehörig installation, vilket är olagligt.
Nu tar vi det lugnt. Du har inga som helst belägg för ett sådant påstående. Så som ellagstiftningen ser ut är det fullt möjligt att den behörige montören på företaget faktiskt suttit godan ro och pillat sig i naveln på kontoret med de billiga polska snickarna, som fullt lagligt kan agera "yrkesmänn", kopplat elen. De må ha gjort fel men något behörighetsbrott lär det knappast var i juridisk mening. Möjligtvis går facket i taket då de inte fått dela ut några ECY-certifikat tillsammans med de andra branchorganisationerna men vem bryr sig. Nämnde jag för övrigt att elsäkerhetsverket vill ändra reglerna så att det här inte är möjligt längre? :rolleyes:

• Gilla
Elektriker08 och 1 till
  • Laddar…
Det ser absolut inte bra ut.

Dock så vill jag tillägga att om det skulle sättas dit en skiva som skruvas fast så räknas det som "kopplingsutrymme" och då får det se ut sådär.
(Tänk hur det ser ut inne i elcentralen t.ex.

Nu har dom nog knappast tänkt så och då är det verkligen fel!

Silkees skrev:
Dock så vill jag tillägga att om det skulle sättas dit en skiva som skruvas fast så räknas det som "kopplingsutrymme" och då får det se ut sådär.
Inte ens i en elcentral borde det vara försvarbart att dra kablar sådär slarvigt/fult.

Silkees skrev:
Det ser absolut inte bra ut.

Nu har dom nog knappast tänkt så och då är det verkligen fel!
Dom pratade att sätta upp en täckskiva för att det skulle se snyggt ut.

Klättrade upp bakom kyl/fryse och Ugnsskåpet igår såg lika ut dvs rörat sen 10cm "nakna FK kablar" skulle detta vara OK för det är "Kopplingsutrymme" med ?

Tycker att det som inte syns är värst om det ligger och skaver eller att en mus jävel kommer och gnager lite ;)

Nej det är INTE OK med synliga trådar OCH det blir inte per automatik ett kopplingsutrymme bara för att man sätter dit en skiva som går att ta loss. Kopplingsutrymme ska vara konstruerat för just att koppla i och det tror jag knappast att en täckskiva kan kan klassa som.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Imorgon kommer dom och ska fixxa det sista och titta på det jag klagat på är dock inte säker på att säljaren riktigt fattat vad det jag klagat på så vi får se :)

Bonusbild http://www.bilddump.se/bilder/20130211193501-83.226.151.11.JPG

Detta är alltså elen upp till hällen som ännu inte är inkopplad går bakom lådorna men inne i skåpet och sitter inte fast :thumbdown:

Det är så dåligt utfört el-arbete. Just sånt här som förstör ryktet för elektrikeryrket. Snälla gör alla en tjänst och reklamera. Nöj dej inte med nån sketen täckskiva. Arbetet ska vara utfört med rätt material och enligt elsäkerhetsteknisk praxis innan de får lämna över arbetet. Stå på dig.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Om jag hade varit du så hade jag hållit inne med sista betalning tills detta blir ordentligt gjort. Stå på dig.

Stickproppen ser verkligen inte bra ut. Saknar ju skyddshölje och dragavlastning på den där. Men det löser ju lite vit tejp ;)

Slangen bakom lådorna ska vara fastsatt. Saknar dragavlastning mot dosan. Kan tyvärr inte utröna vad det är för dosa men en rörstutts skulle mycket väl varit på sin plats i en U-56 dosa etc. Kabeln till hällen är inte monterad men undra om de nyttjar dragavlastning där sen då?

Inte ett enda rör verkar vara fastsatt ordentligt och dessutom slarvigt dragit även om de kan se lite rörigt ut, Det kan ju orsaka störande ljud om huset rör på sig eller om man drar igen en dörr så ska ju man inte höra ett rassel någonstans.

Kyl och frys kopplar man inte in sådär idag iaf. Det lättaste är att man nyttjar evt överskåp ovanför kylen och sätter ett uttag där och antagligen gör ett hål i baksidan på skåpskivan eller att man har en skiva som man kan lyfta dän. Man ska kunna lossa kontakten innan man drar ut kylskåpet.

Har de varit någon annanstans och pillat i huset? Installerat JFB? Begär Mätprottokoll!

Redigerat:
Betalade för monteringen med sista betalningen av köket är ju inte en katastrofal summa om man ser till vad själva köket kostat. Men det är som sagt gjort av kökstillverkarens montörer så man kan ju hoppas att dom vill göra rätt för sig.

Fattar inte varför dom inte satte dit ett normalt uttag till kylen och frysen utan kör på en jävla stickkontakt får man ens ha en sådan på detta vis är ju sånt man har på förlängningskablar :) ?

Så som de har löst stickproppen är Inte lagligt!

Jag skulle gärna vilja se om de gör likadant hos andra kunder eller om det är andra elfirmor där?

Anmäl till elsäkerhetsverket. Dvs. det kanske är mer pragmatiskt att låta dem få en chans att rätta till det innan du anmäler.

Men begär att de visar sitt behörighetsbevis, om de mot förmodan har något att visa upp så kräv att den behörige kommer ut och inspekterar. Minsta strul så skall du anmäla. Och när du fått se beviset så kolla med elsäkerhetsverket att det är äkta, skall finnas ett nummer och namn på beviset.

Om de saknar behörighet (det troligaste) så kräv att en behörig firma gör om jobbet. De fel vi ser på bilderna är såpass löjeväckande dåliga att det kan vara hur mycket fel som helst som vi inte ser.

Mikael_L
@hempularen
&
Bo.Siltberg skrev:
Kanske läge att se om detta kan intressera elsäkerhetsverket:
[länk]
Nejnej. Anmäl inte till elsäkerhetsverket.
Det enda dom lär göra är att hota dig som fastighetsägare, med att belägga huset med nyttjandeförbud och kräva avstängning av strömmen gentemot nätägaren.

Se denna tråd, t.ex:
http://www.byggahus.se/forum/el/99277-el-fel-eller-ok.html
närmare bestämt inlägg #152.

Ringde och pratade lite med dom jag köpt allt av.

Tyvärr var inte min säljare där så jag fick prata med en annan han vart lite fundersam och skulle prata med den elansvarige (är inte den person som jobbat hemma hos mig) då dom skulle komma till mig och montera de sista skulle väl han följa med.

Så vi får se hur det ser ut när jag kommer hem idag men något säger mig att jag kommer behöva ringa imorgon igen :confused:

Kommer nu troligtvis att klassas som "jobbig" men vfan el är ju inte något man ska "se mellan fingrarna på"

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.