Finns lite äldre trådar på ämnet men vill se om vi har några nya insikter?

Jag letar efter en planhyvel av "lunchbox"-modell för lite mindre projekt och framförallt en minimal budget. Ja, jag vet att maskiner för 10kkr+ är supermycket bättre men jag kan inte lägga de pengarna på något jag kommer använda så lite.

Det vanliga givna svaret brukar vara "kolla efter begagnade kvalitetsmaskiner".

Tyvärr fungerar detta råd allt sämre. Jag tror tyvärr att vi alla födda före 1990 eller så måste uppdatera vår rätt förlegade syn på begagnatmarknaden. Tiden när gamla gubbar slumpade bort helt OK maskiner för en spottstyver är förbi, och i dagsläget ligger det mesta på helt orimliga nivåer. Alla som köpt begagnad bil efter pandemin vet vad jag pratar om - de "billiga skitbilarna" existerar inte längre på marknaden och har helt bytts ut av dyra skitbilar, och vid senaste bilköpet slog hakan i golvet över hur prisbilden ser ut idag.

Tyvärr är utvecklingen ungefär densamma på maskiner och verktyg. Jag bor i en rätt tätbefolkad region, men icke. Jag har bevakat blocket, marketplace och tradera i drygt ett halvår nu. Det som legat ute har legat ute till 4/5 av nypriset på maskiner i tveksamt skick med noll villighet att gå ned i pris. Jag tar en snabbtitt i skrivande stund: en från Biltema för 3/4 av nypris, och en Inca (egentligen inte den modell jag vill ha) i det mindre slaget (bänkmodell) från 70-talet för blygsamma 8000 kr.

Jag vet att jag får vad jag betalar för. Jag förväntar mig inte proffskvalitet ur en budgetmaskin, även om min erfarenhet säger mig att budgetmaskinerna ofta bara är småjusteringar ifrån att bli väldigt mycket bättre än de är direkt från fabrik.

• Gilla
Högtigolv
  • Laddar…
Hej @torparavgrund!

Den här blir du säkert nöjd med.

Metabo planhyvel DH 330 med justerbar vändskär, idealisk för mobil användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel stålhantering med vändskär.
Jag är väldigt nöjd med min.

Dag

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
K
Instämmer med Dag givet den budget du skriver. Väldigt prisvärd

• Gilla
torparavgrund
  • Laddar…
@stigen @kniv Kul med förslag! Metabo ska väl vara ett OK märke vad jag vet. Lite över en budget jag tänkt, men jag misstänker att den där sista tusenlappen gör stor skillnad.

Vad tycker ni om höjdinställningen på dem? Hur är bordet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.