Mitt två år gamla äppelträd har på de senaste dagarna börjat sloka och fått gula/brunbrända blad. Trädet står stabilt så ingen sork har varit på det. Har någon idé om vad det kan vara och vad som behöver göras?
Har du vattnat ordentligt? Det ser ut som att det växer mycket gräs runt stammen. Det gör att vatten har svårt att tränga igenom grässvålen och ner till rötterna på trädet. Ta bort gräset runt trädet och täck den bara jorden med något täckmaterial istället. Och vattna massor. Jag har köpt bevattnings-säck att använda till nyplanterade träd.
Nej jag har inte vattnat trädet alls, men du har helt rätt att det är mycket gräs under det. Ska absolut testa ta bort gräset och vattna ordentligt. Känns bara konstigt då det mått så bra i nu två år och på bara några dagar slokade det ihop som det gjorde.
Enklaste förklaringen är väl att vattnet tog slut nu så här efter en varm sommar. I min trädgård är det riktigt torrt nu eftersom höstregnen inte har börjar ännu. Jag fick en skur på 5 mm igår men gräver man med spaden så gick den inte djupare än någon cm eller två. Under är leran helt torr.
Den långvariga värmeböljan har gått hårt åt trädgården. Att TS's äpple mår dåligt är inte underligt. Det räcker med att lägga vattenslangen vid roten och låta vattnet droppa ner i jorden under någon timme ngn gång i veckan - om man nu inte har bevattningsslang.
Vi uppmanas i stora delar av landet att spara på kranvattnet så regntunnor vid stuprören är snart ett måste. Att vattna vissa växter för överlevnad är väl OK.
Att vattna gräsmatta är NONO.
Buxbomarna i min trädgårds soldel är de som klarar en sådan här sommar bäst utan en droppe vatten.
Vi uppmanas i stora delar av landet att spara på kranvattnet så regntunnor vid stuprören är snart ett måste. Att vattna vissa växter för överlevnad är väl OK.
Att vattna gräsmatta är NONO.
Buxbomarna i min trädgårds soldel är de som klarar en sådan här sommar bäst utan en droppe vatten.
Jag ska också säga att många har drabbats av våren. Det kom en värmebölja (i alla fall i Mälardalen) tidigt i våras och det drog igång en del träd. Sen kom det frost och askyla igen. Det skadar buskar och träd, särskilt unga. De kan få barkfrysningsskador långt ned på stammen vid markytan. Barken dör alltså lokalt där. Det gör att rötterna inte får näring från kronan under växtsäsongen och så plötsligt på sensommaren så dör trädet på det sätt som visas i trådstart. Det är alltså en ringbarkning av frosten i de fallen.
Jag förlorade en rar rönn på det sättet i år jag har sått själv från frö från Himalaya. Och i 15 år har jag haft den utan problem.
Jag förlorade en rar rönn på det sättet i år jag har sått själv från frö från Himalaya. Och i 15 år har jag haft den utan problem.
Usch, hoppas det inte är detta som hänt mitt träd. Får se hur det mår efter några dagar med mer vatten.Claes Sörmland skrev:
Jag ska också säga att många har drabbats av våren. Det kom en värmebölja (i alla fall i Mälardalen) tidigt i våras och det drog igång en del träd. Sen kom det frost och askyla igen. Det skadar buskar och träd, särskilt unga. De kan få barkfrysningsskador långt ned på stammen vid markytan. Barken dör alltså lokalt där. Det gör att rötterna inte får näring från kronan under växtsäsongen och så plötsligt på sensommaren så dör trädet på det sätt som visas i trådstart. Det är alltså en ringbarkning av frosten i de fallen.
Klicka här för att svara