Byggahus.se
Hej!

Har ett hus byggt -60 där alla uttag i huset är bytt till jordade. Är i färd med att byta en lampa utomhus som sitter på husväggen och ser att kablarna dragna, 3 stycken, till denna är i regnbågens färger (inte sedvanligt som numer står för fas, nolla och jord).

Är det någon som på ett lättförklarligt sätt kan förklara hur jag enklast med en multimeter bestämmer vilken kabel som är vilken?
 
De två som inte ger utslag på multimetern är jord och nolla. Den som ger utslag med någon av de andra två är fas. Vilken som är jord eller nolla kan inte avgöras ute vid lampan utan måste spåras hela vägen till centralen eller till en punkt där det inte råder några tvivel.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Före -65 ( tror jag). Var vit nolla. Röd jord. Svart fas. Blå är vanligen tändtråd. Dvs fas från strömbrytare.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
D David Andreas skrev:
Hej!

Har ett hus byggt -60 där alla uttag i huset är bytt till jordade. Är i färd med att byta en lampa utomhus som sitter på husväggen och ser att kablarna dragna, 3 stycken, till denna är i regnbågens färger (inte sedvanligt som numer står för fas, nolla och jord).

Är det någon som på ett lättförklarligt sätt kan förklara hur jag enklast med en multimeter bestämmer vilken kabel som är vilken?
Regnbågen har sju färger.
Viktigt! Ställ multimetern på V ~ , inget annat.
 
J Jonas928 skrev:
Före -65 ( tror jag). Var vit nolla. Röd jord. Svart fas. Blå är vanligen tändtråd. Dvs fas från strömbrytare.
Och på andra håll använde man vit fas och svart nolla.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Börja med att slå ifrån huvudströmbrytaren så att du inte får en stöt eller något ifall du råkar mäta fel.

Stoppa i en jordad skarvsladd i ett jordat uttag i huset och dra fram den andra ändan på skarvsladden till din utelampa. Då ska du kunna mäta noll ohm mellan jordblecket på skarvsladden och jordledningen som kommer ut ur väggen. Lyckas du inte mäta noll ohm mellan skarvsladden och någon av ledningarna så är jorden bruten vilket är ett mycket allvarligt fel eller så är det inte någon jord framdragen alls till lampan.
 
Nära 0 ohm får man även om man mäter emot nollan, så det enda säkra är att öppna och titta i "dosorna"
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
I och med att det är till en lampa så är det snarare tändtråd, nolla och jord. Dvs tändtråden har till skillnad från en fas inte alltid spänning.

Du ser väl hur det sitter på befintlig lampa och kan dra några kvalificerade gissningar från det?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
I en gammal installation kan mycket möjligt vara tändtråd, fas och jord istället.

Har huset jordfelsbrytare så lös ut den med testknappen så kan du mäta ut vilken som är jord och nolla, det är bara jorden som då är kopplad till inkommande jord.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.