Byggahus.se
L
Jag kom över en gammal analog multimeter. Det funkar, men knackigt. Efter normal funktion så tappar den helt vid omkoppling (se videon). Brukar fungera sedan igen efter en stund. Jag har haft på rikligt med elektroniksprej men ingen skillnad. Vad kan problemet vara? Finns det något rimligt att göra åt saken eller är den "körd"?
 
  • Gilla
KTJ_
  • Laddar…
C
Du är nog inne på helt rätt spår. Säkert oxidation på kontakterna i mätområdesväljaren. Du måste nog plocka isär den för att komma åt och göra rent ordentligt.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
C cpalm skrev:
Du är nog inne på helt rätt spår. Säkert oxidation på kontakterna i mätområdesväljaren. Du måste nog plocka isär den för att komma åt och göra rent ordentligt.
Tackar, då gör jag ett mer helhjärtat försök med det!
 
Det sitter inget batteri i den?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Jo två AAA sitter i den.
 
Och de är ok?
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
A AndersS skrev:
Och de är ok?
Jag tror det, tycker iaf att allt tyder på att problemet inte är dom eftersom allt funkar fint just tills man vrider på vredet.
 
C
L Lärospånet skrev:
Jag tror det, tycker iaf att allt tyder på att problemet inte är dom eftersom allt funkar fint just tills man vrider på vredet.
Notera dock att den förbrukar ström från batteriet när du gör resistansmätning.
Så om batteriet är klent kanske det tacklar av efter några sekunder och kommer tillbaka när du väntat en stund.
 
  • Gilla
b_hasse och 2 till
  • Laddar…
Sätt en labbsladd mellan anslutningarna i stället för mätproberna så eliminerar du även möjligheten till glapp i sladdarna,
Sen kan vrida på vredet, byta mätområde och lirka lite på vredet och se om det glappar och beter sig….

Batterierna kan du ta ur och mäta. ;)
Kolla att kontakterna inte är oxiderade.
 
  • Gilla
Lärospånet och 2 till
  • Laddar…
Och inte laddningsbara?
Troligtvis ingen påverkan för ts, men har haft problem med viss utrustning då laddningsbara ger lägre spänning.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Inte laddbara batterier och dom är fräscha. Har ingen labbsladd men körde ena mätproben direkt i den andras uttag (vilket gick bra) men ingen skillnad. Dessutom testade jag proberna och hittade inga glapp där. Problemet uppstår alltid när man skruvar ner på mätområdet enligt videon. Tills man gjort det kan man lattja hur länge som helst däruppe och det funkar kanon.
 
Hur är vredet uppbyggt? Ibland är det kontaktytor på mönsterkortet och en släpsko som följer med vredet. Då kan man plocka isär och skrubba både mönsterkort och släpsko med en disksvamp och polerande rengöringsmedel. Skölj sedan i sprit och låt torka ordentligt innan du sätter ihop instrumentet igen. Är vredet en sluten pryl pålödd på kortet kan det vara marigare. Men det är som du är inne på säkert problem med själva vredet.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
L
Tack för detaljerade anvisningar! Ska bryta mig in i lådan och kika :)
 
Uppe i högra hörnet markerat med röd ring (under den analoga mätaren) sitter en potentiometer som skall användas för nolljustering mellan dom olika områdena för resistansmätning. Det kan vara värt att rotera den fram o tillbaka några gånger för att se om det hjälper.

Analog multimeter med inställningar för volt, ohm, ampere. Röd och svart testkabel anslutna. Visaren indikerar nästan noll volt.
 
  • Analog multimeter med skalor, mätspetsar, och vred för val av funktion/mätområde.
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L
Tackar - det ska testas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.