18 566 läst ·
22 svar
19k läst
22 svar
Använder ni Torrboll?
Då kan jag passa på att fråga, är det lönt att ha kalciumklorid i ett garage som håller ca 10 grader? Om kalciumklorid bara kunde fukta ner till 75% RF så känns det inte lönt, tvivlar starkt på luftfuktigheten överstiger 75% nämligen. Eller har jag fått allt om bakfoten?
Jag vet inte säkert. Min erfarenhet är dock att det samlas vatten i hinken vid liknande förhållanden. Om det vatten man får bort är "en ansenlig mängd" eller en "försumbar del" av fukten vet jag ärligt talat inte. Det känns dock bra att få bort det men hur mycket nytta det egentligen gör har jag nog ingen riktig koll på.Krokben skrev:
Har du inte sett stora dammar med saltvatten för att utvinna salt?T torke1 skrev:
https://sv.qaz.wiki/wiki/Salt_evaporation_pond
Nu gick jag till mitt garage med min bästa hygrometer. Det är 90% luftfuktighet i garaget, och 94% utomhus.Krokben skrev:
Jag har också kring 10 grader i mitt garage. Det finns några ventiler i väggen. Annars ingen större ventilation. Jag har funderat lite på en avfuktare, men inte kommit fram till något beslut. Med stort intresse läste jag en annan tråd i detta forum om ventilation i garage. Tråden handlar mest om avfuktare, men den innehåller mycket fakta.
Medan jag funderar, skulle jag kunna ställa en torrboll eller två i garaget också. Viktigt med torrbollar är att innehållet förnyas lite då och då, och att det saltmättade vattnet hälls bort.
Är det inte natriumklorid man ska använda?Krokben skrev:
ren Natriumklorid suger inte fukt alls - det är Kalciumklorid som är hygroskopiskt. Att Saltsäckar mm. bör förvaras torrt beror på att dessa ha spår av kalciumklorid, magnesiumklorid mm. i sin blandning som drar fukt och kan göra att det klumpar vid fuktig luft - egentligen samma sak med bordssalt
---
Torrbollen kan vara användbart i utrymmen som har mycket liten luftväxling över tiden medans är det mycket inflöden av fuktig luft eller avdunsta från fuktiga ytor (som jord, fuktig betong etc.) så kommer kapaciteten i kalciumkloriden ganska snart ta slut.
Mycket av fukten sugs upp i kristallstrukturen utan att det syns så mycket på salthögen - att det börja rinna är sista steget i en redan nästan mättad kristall och kräver över en viss temperatur innan det smälter och blir vätska - av den anledningen med temperatur kan en torrbolls-hink fylld med synligt salt bli tom över dagen och fylld med lösning istället men egentligen har den varit mättad med vatten under lång tid utan att kunna rinna till flytande form pga. att det varit för kallt.
---
Har man konstant inflöde av fukt så är inte torrbollen rätt lösning - inte heller att använda andra typer av torkpåsar med silikagel eller bentonitlera utan då behöver man maskiner som hela tiden bortför fukt med kondensering (kondensavfuktare) eller med sorbent (sorbent-avfuktare) - det sistnämnda framförallt när temperaturerna är på minussidan då kapillärkondensering i sorbentet fryser inte på samma sätt som fri vatten.
.
---
Torrbollen kan vara användbart i utrymmen som har mycket liten luftväxling över tiden medans är det mycket inflöden av fuktig luft eller avdunsta från fuktiga ytor (som jord, fuktig betong etc.) så kommer kapaciteten i kalciumkloriden ganska snart ta slut.
Mycket av fukten sugs upp i kristallstrukturen utan att det syns så mycket på salthögen - att det börja rinna är sista steget i en redan nästan mättad kristall och kräver över en viss temperatur innan det smälter och blir vätska - av den anledningen med temperatur kan en torrbolls-hink fylld med synligt salt bli tom över dagen och fylld med lösning istället men egentligen har den varit mättad med vatten under lång tid utan att kunna rinna till flytande form pga. att det varit för kallt.
---
Har man konstant inflöde av fukt så är inte torrbollen rätt lösning - inte heller att använda andra typer av torkpåsar med silikagel eller bentonitlera utan då behöver man maskiner som hela tiden bortför fukt med kondensering (kondensavfuktare) eller med sorbent (sorbent-avfuktare) - det sistnämnda framförallt när temperaturerna är på minussidan då kapillärkondensering i sorbentet fryser inte på samma sätt som fri vatten.
.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur använder ni er veranda/uterum
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vad använder ni för sågblad till portabel metallbandsåg?
Verktyg & Maskiner -
Vilken stegmotor använder ni för 3D-skrivare?
3D-skrivare -
Vad använder jag denna gamla manick till? Vindsfynd
Byggnadsvård -
Vad använder ni för 3D-verktyg (konstruktion/visualisering)?
Övrigt husrelaterat