Behöver du utöka räckvidden eller bandbredden i ditt WiFi-nätverk?
Har du köpt ny router?
Har du fått en router över?
Vissa routrar säljs som 3in1, Router, AccessPunkt(AP), Repeater och MediaBridge (egentligen 4 moder).
Tex ASUS RT-AC53U Med andra går det även om det inte marknadsförs. Endast ett klick i ASUS webbinterface.
Till och med en gammal router blir en bra AP vilket jag tänkte beskriva i denna tråd.
En kabelansluten AP ger också mycket bättre prestanda, än en enkel repeater där paketen måste skickas 2 ggr över radiointerfacet.
Hur mycket prestanda behöver du? Om du köper den värsta modellen och sen störs ut av grannen (eller dina APs) så kan du bli tvungen att ställa ner kanalbandbredden i alla fall. Det gäller både 2.4GHz och 5Ghz banden.
Som exempel så hade jag en TP-Link C20i AC750 liggande. Inte för att den är dålig. Dual band 733Mbit/s totalt. Den är lagom för en etta, men den är obrukbar i en studentlägenhet med många grannar som antagligen har stort gamingintresse eller streamar mycket. Rummet täcks också av grannars wifi-nät. Vid vissa tider på dygnet blev det för för trångt i ethern i alla standardkanaler på 2.4/5Ghz banden. Kanalplanering och lite lägre bandbredd hade varit lösningen. Tex inte agregera alla tillgängliga kanaler på 5Ghz till en enda bred kanal där alla stör alla. Men värsta routern vinner...
TP-Link, C20i, En liten nätt WiFi-Router
Router + ombyggnadsmateriel, eltejp
Modifiering på plats. WAN anslutningen blockerad för att undvika att den blir router av misstag.
Anslut till wifi och ändra inställningar.
Stäng av DHCP.
Stäng av NAT som används vid routing mellan LAN och WAN (iofs övertejpad)
Sätt statisk IP adress, tex. 192.168.1.2 om du har 192.168.1.1 på din befintliga router.
Det är viktigt att APn sitter på samma LAN som huvudroutern och att adressen inte används.
Routern vill starta om efter vissa ändringar.
Passa på att sätta samma passord som din huvudrouter.
Välj bra nätvnätveknamn, tex lägg tilll _AP på slutet på ditt befintliga nätverksnamn.
Dags att ansluta till nätverket.
Done
Har du köpt ny router?
Har du fått en router över?
Vissa routrar säljs som 3in1, Router, AccessPunkt(AP), Repeater och MediaBridge (egentligen 4 moder).
Tex ASUS RT-AC53U Med andra går det även om det inte marknadsförs. Endast ett klick i ASUS webbinterface.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till och med en gammal router blir en bra AP vilket jag tänkte beskriva i denna tråd.
En kabelansluten AP ger också mycket bättre prestanda, än en enkel repeater där paketen måste skickas 2 ggr över radiointerfacet.
Hur mycket prestanda behöver du? Om du köper den värsta modellen och sen störs ut av grannen (eller dina APs) så kan du bli tvungen att ställa ner kanalbandbredden i alla fall. Det gäller både 2.4GHz och 5Ghz banden.
Som exempel så hade jag en TP-Link C20i AC750 liggande. Inte för att den är dålig. Dual band 733Mbit/s totalt. Den är lagom för en etta, men den är obrukbar i en studentlägenhet med många grannar som antagligen har stort gamingintresse eller streamar mycket. Rummet täcks också av grannars wifi-nät. Vid vissa tider på dygnet blev det för för trångt i ethern i alla standardkanaler på 2.4/5Ghz banden. Kanalplanering och lite lägre bandbredd hade varit lösningen. Tex inte agregera alla tillgängliga kanaler på 5Ghz till en enda bred kanal där alla stör alla. Men värsta routern vinner...
TP-Link, C20i, En liten nätt WiFi-Router
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Router + ombyggnadsmateriel, eltejp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modifiering på plats. WAN anslutningen blockerad för att undvika att den blir router av misstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslut till wifi och ändra inställningar.
Stäng av DHCP.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av NAT som används vid routing mellan LAN och WAN (iofs övertejpad)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt statisk IP adress, tex. 192.168.1.2 om du har 192.168.1.1 på din befintliga router.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är viktigt att APn sitter på samma LAN som huvudroutern och att adressen inte används.
Routern vill starta om efter vissa ändringar.
Passa på att sätta samma passord som din huvudrouter.
Välj bra nätvnätveknamn, tex lägg tilll _AP på slutet på ditt befintliga nätverksnamn.
Dags att ansluta till nätverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Done
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Tänkte du detta steg främst för enheter som inte går att ställa om till "AP-läge" eller brygga? I sådana fall kan det vara nödvändigt.blackarrow skrev:
Om du har AP-läge möjligt att aktivera på routern så ska detta däremot inte behövas, om det inte skiljer mycket från tillverkare till tillverkare. De Netgear-routrar jag har kört som AP senaste åren slår i alla fall om alla anslutningar till brygg-läge, så allt som kommer via WiFi kan skickas ut till portar på switchen, eller WAN-porten, om enheten trafiken ska på sitter där. Däremot så är inte WAN-porten del av switchen (helt naturligt eftersom det är så by design) vilket leder till att man får lite högre latency när man skickar trafik till eller från WAN-porten.
Säkra bara upp att adressen du väljer inte ligger i DHCP-poolen på den befintliga routern, så man får adress-konflikter mellan flera enheter på nätverket. Jag brukar rekommendera "överkursen" med att tilldela AP:n en reserverad IP-adress via DHCP.blackarrow skrev:
Bra och informativ guide! Tror det finns alldeles för många "pensionerade" routrar i folks garderober och gömmor som mycket väl skulle kunna nyttjas för det här syftet.
Det är en smidig lösning för att "simulera roaming".harry73 skrev:
Har sina fördelar.
Övriga familjen behöver inte ändra något.
Bytet mellan wifi-näten går snabbare.
Det är nänärmast en religiös fråga ute på Internet.
Man vet dock inte vilket radio-nät man ansluter till om de har samma namn. Kan vara bra att veta om man går runt och mäter hastighet, täckning.
Dock byter tex inte telefonen AP för än den tappar kontakten helt, så man måste ändå disconnecta och ansluta igen om det bara går långsamt och man vill få bättre fart mot APn.
Om man nu kan välja var man placerar sin extra AP så kan man börja med separat namn kolla var den skall sitta, mäta bandbredden och sen sätta samma wifinamn, SSID.
Ja.magebarf skrev:
Första bilden var tänkt att visa att man, med en bra router, genom bara ett klick kan göra om den till acesspunkt eller mediabrygga kan. Bilden kom från min ASUS router.
Tråden i övrigt visar TP-links "gröna webbinterface". Jag har inte hittat någon "snabbknapp" att konfigurera den som AP.
Det är ju en liten enkel billig wifi-router, med som ändå har dualband och AC standard upp till "AC750" som får ett andra liv.
Jag tyckte det var lite pedagogiskt kul att tejpa över WAN porten. Den är inte router och har ingen wan-port längre.magebarf skrev:
Det borde gå att använda WAN porten och dess automatiska adressförfrågan (DHCP) mot riktiga routern.
Dock fungerade det inte på denna TP-link router. Vet inte varför.
Fick ingen internetåtkomst och WAN porten fick ingen adress i webbinterfacen.
Med den beskrivna metoden och denna router så är WAN-porten obrukbar.
Jag det saknas tydlig beskrivning av hur man reserverar IP adress till APn
Jag har reserverat några IP adresser som inte är med in min DHCP-pool
Man kan oxå låsa APn IP på MAC adress som du skriver.
Kanske lägger till det.
Jag har kört mina wifiroutrar som rena accesspunkter i några år. Den sista jag hade var en asus rt87, som tom går att ställa i ap-läge, trots detta hade den lite hyss- den slog ut upnp... enda sättet att få det att funka igen efter omboot, var att logga in och ta död på rätt process
och det tog ett tag varje gång...
Om du har råd, köp en Ubiquity Unifi AP istället. Eller två! Mitt nät har fungerat så otroligt bra sedan jag bytte till denna AP. Det finns säkert många andra bra tillverkare, men jag valde denna efter flera rekommendationer av vänner och bekanta. Jag har inte ångrat mig.
Det bästa är naturligtvis att de fungerar bra, men det näst bästa är att de har Power-over-Ethernet, vilket gör att man enbart behöver ansluta med en nätverkssladd som dessutom kan vara väldigt lång (många meter) utan bekymmer...
Det bästa är naturligtvis att de fungerar bra, men det näst bästa är att de har Power-over-Ethernet, vilket gör att man enbart behöver ansluta med en nätverkssladd som dessutom kan vara väldigt lång (många meter) utan bekymmer...
Har väl nördat in mig lite på ASUS fast jag inte är någon gamer.pacman42 skrev:
Om du har råd, köp en Ubiquity Unifi AP istället. Eller två! Mitt nät har fungerat så otroligt bra sedan jag bytte till denna AP. Det finns säkert många andra bra tillverkare, men jag valde denna efter flera rekommendationer av vänner och bekanta. Jag har inte ångrat mig.
Det bästa är naturligtvis att de fungerar bra, men det näst bästa är att de har Power-over-Ethernet, vilket gör att man enbart behöver ansluta med en nätverkssladd som dessutom kan vara väldigt lång (många meter) utan bekymmer...
Gillar PoE, bara en TP sladd som man får dra hur man vill
Jag har väl sett några paket med avskräckande pris.
Och inte riktigt förstått vad man behöver för router eller får för funktionalitet.
Kör du med bara Ubiquity Unifi AP eller deras router också?
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Väldigt många har ett Thompson router från Telia över, kan man använda en sådan som AP? Och i så fall hur?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 926 inlägg
Jag kör både två, men det var bara för att jag blev så förb-at less på att underhålla mina produkter hemma som ofta strulade (ASUS, TP-Link m.fl. high-end-produkter). Har kört original firmware och OpenWRT/LEDE. Totalkostnaden för både router och första APn blev för mig lägre än för en ny ASUS-router med lite kvalitet.blackarrow skrev:
Har väl nördat in mig lite på ASUS fast jag inte är någon gamer.
Gillar PoE, bara en TP sladd som man får dra hur man vill
Jag har väl sett några paket med avskräckande pris.
Och inte riktigt förstått vad man behöver för router eller får för funktionalitet.
Kör du med bara Ubiquity Unifi AP eller deras router också?
Funderar nu på att bygga ut nätet hemma med en switch på vinden också, Ubiquity har en som tål svenska utomhustemperaturer. Med denna och PoE så kan jag innertaksmontera APn på ovanvåningen utan synliga sladdar.
Jag hade en Thompson ADSL router med 54Mbit/s Wi-Fi. Effektivt kanske man får max 25Mbit/s, eller mindre. Det är väl okay om man har 8Mbit/s ADSL... Men inte med fiber.L Leif i Skåne skrev:
Fast jag fick lämna tillbaka min.
Antar att det finns modernare och snabbate, men vad är det folk har liggande?
Redigerat:
Jag har sneglat på utrymmet ovanför garderoberna och upp till taket i sovrummen. Skulle väl funka för en "grön" lågenergi switch och Patchpanel. Lätt att komma ner med kablar från vinden, men inte ett ställe att gömma en varm router på. (Tror sommarvärmen är värre än vintern på vinden).pacman42 skrev:
Blev dock ett platsbyggt mediaskåp och korskoppling i en vägg.
