Hej!

Vi köpte ett hus i somras och såg nu att brädan som antennen sitter på är genomrutten.
Hur får man ner antennen på bästa sätt? Behöver man sätta tillbaka den igen på ny bräda eller det påverkar inte mottagningen på tvn? Kör tv via fiber.

Om det bara är att ta ner, vad gör man då med sladden? Den går in i väggen som på bilden men ser inte vart den leder efter det.

På andra sidan huset är en liten antenn också om det gör någon skillnad.

• TV-antenn monterad på ett ruttnande bräde på ett husgavelns topp. Sladd från antennen går in i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en skadad bräda där en antennsladd går in i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör du all TV via fiber så behövs inte antennen (antennerna).
De är bara för marksänd TV.

Borde ju kunna räkna ut ungefär var kabeln går in i huset och se om man kan hitta den.
Annars är det väl egentligen bara att klippa den nära där den går genom på bilden.
Om du inte i framtiden vill använda antenn igen för då kan man ju rulla ihop den och låta den hänga. Men det blir kanske inte så snyggt.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Varför skall du ha den kvar om du kör TV via fiber?

K Kane skrev:
Varför skall du ha den kvar om du kör TV via fiber?
Jag läste någonstans att bilden kan påverkas om man tar bort antennen men kändes samtidigt inte rimligt. Därav jag dubbelkollade här.

Unikt namn
Kör du TV via fiber är järnpinnen enbart en fågelpinne.

Det är bara att skruva ner den och kasta i järnskrot på tippen, de brukar inte väga så mycket så de är rätt enkla att hantera.

Jag hade i förstahand försökt dra ur kabeln bakvägen, i andrahand klippt kabeln så nära hålet som möjligt och petat in den.
Sist fyllt hålet med vit uvbeständig fog.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Swickell Swickell skrev:
Jag läste någonstans att bilden kan påverkas om man tar bort antennen men kändes samtidigt inte rimligt. Därav jag dubbelkollade här.
Nej, det är inte rimligt.

Swickell Swickell skrev:
Sluta läs på såna ställen.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Det är rimligt om man tar emot signalen via antennen, dvs tittar via det marksända nätet, men inte om man enbart går via fiber.

• Gilla
Swickell
  • Laddar…
Vad gäller sladden, så borde den ju gå att hitta i något av rummen. Antingen i form av en dosa med antennuttag eller som en lös bit sladd ut från någon vägg eller golv.

P.S. är du säker på att den inte är ansluten till TV:n - så att du kör TV blandat från luften och via fibern? D.S.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.