3 968 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Anslutningsavgift VA
Sida 1 av 2
Hej,
Detta gäller anslutningsavgift för ett bostadshus för vatten & avlopp.
Jag har egentligen inte någon tvist, men har ifrågasatt kommunen vad jag egentligen ska betala i samband med en ny anslutning av ett nybygge.
Kommunen har ju en VA-policy där jag inte riktigt hamnar innanför ramarna och tänkte höra här på forumet hur ni ser på saken.
Jag har byggt hus utanför verksamhetsområdet och har dragit vatten och avlopp på egen hand ca 100m fram till en gemensamt ägd ledning av mina närmaste grannar. Alltså en privat ledning som i sin tur koppla rpå kommunalt.
Denna ägs genom ett servitut med enkelt underhållsavtal hos lantmäteriet. Är inte säker på om det klassas som gemensamhetsanläggning. Men vi är ingen VA-förening iaf.
Kommunen har ju inte grävt någon servis till mig och jag betalar därmed inte någon anslutningsavgift enligt va-policyn.
Kommunen sätter ju upp en vattenmätare hos mig och jag betalar gärna för det jobbet. Dock vill kommunen fakturera mig som en Lägenhetsavgift (25-30 tusen). Vilket jag har ifrågasatt till kommun som varit öppna för att kolla detta internt en extra gång.
Det jag ifrågasatte var egentligen inte summan i sig som kan vara skälig då jag kommer utnyttja kommunens nät etc. däremot vill jag veta vad jag betalar för.
Jag tycker kommunen bör kunna motivera en kostnad utefter underlag till eller direkt i VA-policyn.
Min fastighet är ju inte per definition en lägenhet och VA-policyn öppnar för "skälig" kostnad för specialfall.
Jag åberopade även en grundläggande del av VA-policyn där det ska vara "lika för alla" och jag vet att mina grannar inte har betalt denna lägenhetsavgift i samband med sin gemensamma påkoppling.
Gör jag rätt som ifrågasätter? Jag vill ju såklart komma undan kostnaden etc.
Övriga åsikter?
Detta gäller anslutningsavgift för ett bostadshus för vatten & avlopp.
Jag har egentligen inte någon tvist, men har ifrågasatt kommunen vad jag egentligen ska betala i samband med en ny anslutning av ett nybygge.
Kommunen har ju en VA-policy där jag inte riktigt hamnar innanför ramarna och tänkte höra här på forumet hur ni ser på saken.
Jag har byggt hus utanför verksamhetsområdet och har dragit vatten och avlopp på egen hand ca 100m fram till en gemensamt ägd ledning av mina närmaste grannar. Alltså en privat ledning som i sin tur koppla rpå kommunalt.
Denna ägs genom ett servitut med enkelt underhållsavtal hos lantmäteriet. Är inte säker på om det klassas som gemensamhetsanläggning. Men vi är ingen VA-förening iaf.
Kommunen har ju inte grävt någon servis till mig och jag betalar därmed inte någon anslutningsavgift enligt va-policyn.
Kommunen sätter ju upp en vattenmätare hos mig och jag betalar gärna för det jobbet. Dock vill kommunen fakturera mig som en Lägenhetsavgift (25-30 tusen). Vilket jag har ifrågasatt till kommun som varit öppna för att kolla detta internt en extra gång.
Det jag ifrågasatte var egentligen inte summan i sig som kan vara skälig då jag kommer utnyttja kommunens nät etc. däremot vill jag veta vad jag betalar för.
Jag tycker kommunen bör kunna motivera en kostnad utefter underlag till eller direkt i VA-policyn.
Min fastighet är ju inte per definition en lägenhet och VA-policyn öppnar för "skälig" kostnad för specialfall.
Jag åberopade även en grundläggande del av VA-policyn där det ska vara "lika för alla" och jag vet att mina grannar inte har betalt denna lägenhetsavgift i samband med sin gemensamma påkoppling.
Gör jag rätt som ifrågasätter? Jag vill ju såklart komma undan kostnaden etc.
Övriga åsikter?
Du bör läsa kommunens regler för VA, där bör anges vad som gäller. Allt fler kommuner har börjat dela upp taxan i en fastighetsavgift samt dessutom en lägenhetsavgift för varje bostad, man kallar varje enskild bostad lägenhet, även om drt knappast stämmer med lägenhet i dagligt tal. I de flesta fall är det ju samma fastighet och lägenhet, och då blir det högre avgifter för snittkonsumenten. Men om dét är på detta sätt ska det vara tydligt i kommunens VA- regler
Jag taxan är uppdelad så. Så jag har haft denna kostnad i budgeten för att det skulle bli mitt ”worst case”.K klimt skrev:Du bör läsa kommunens regler för VA, där bör anges vad som gäller. Allt fler kommuner har börjat dela upp taxan i en fastighetsavgift samt dessutom en lägenhetsavgift för varje bostad, man kallar varje enskild bostad lägenhet, även om drt knappast stämmer med lägenhet i dagligt tal. I de flesta fall är det ju samma fastighet och lägenhet, och då blir det högre avgifter för snittkonsumenten. Men om dét är på detta sätt ska det vara tydligt i kommunens VA- regler
Mitt tyckande; (förmodligen inte gällande)
Lägenhetsavgiften är ju beräknad utifrån något, som jag förmodligen inte uppfyller. Exempelvis har jag ju ansvar för underhåll/reparation av min servis.
Det är just lite otydligt, så jag har ju bett dem utreda.
Jag betalar ju förstås för vattenförbrukning enligt taxa som enligt VA-policyn är tänkt att täcka underhåll/rening/distribution/avlopp för kommunen.
Men helt tydligt är det inte.
OK, då hade grannarna lite flyt kan man säga. Du kommer säkert få en rimlig förklaring och behöva betala "lgh-avgiften", var glad att du inte måste betala en vanlig anslutningsavgift på några 100-lök 
var inte helt gratis att gräva eget 200 meter heller med pumpbrunn plus köpa in sig i grannarnas..Jonatan79 skrev:
Jag hade något liknande, kravet för grannen att få bygglov var att de grävde de ner en slang åt mig också. När enskilda avloppet blev dåligt, så grävde jag pumpbrunn och kopplade på mig i tomtgräns. Kommunalt vatten sen tidigare. Vi har gemensam mätare, grannan får faktura från kommunen och vi betalar för två lägenheter. Vi delar jämnt på fakturan.
Kommunalt VA är f-n det bästa sen rostat bröd.
Kommunalt VA är f-n det bästa sen rostat bröd.
Innanför verksamhetsområdet är det VA-lagen som gäller och även kommunens VA-taxa. Utanför verksamhetsområdet är det som vilket civilrättsligt avtal som helst, kommunen kan i princip kräva att du betalar 1 miljon eller att du får anslutningen gratis.
Med det sagt: när man ansluter kommunalt VA innanför verksamhetsområdet och betalar taxan betalar man för den nya anslutningen som görs till fastigheten samt att man köper in sig i den infrastruktur som är byggd för att du ska kunna ansluta dig, ledningarna samt vatten/avloppsreningsverk.
Jag tycker det är rimligt att du får betala en kostnad för att nyttja resten av infrastrukturen som är utbyggd för att du ska kunna ansluta dig.
Med det sagt: när man ansluter kommunalt VA innanför verksamhetsområdet och betalar taxan betalar man för den nya anslutningen som görs till fastigheten samt att man köper in sig i den infrastruktur som är byggd för att du ska kunna ansluta dig, ledningarna samt vatten/avloppsreningsverk.
Jag tycker det är rimligt att du får betala en kostnad för att nyttja resten av infrastrukturen som är utbyggd för att du ska kunna ansluta dig.
Kommunen får enligt lag inte låta kollektivet lida ekonomiskt av kostnader utanför verksamhetsområdet. De är alltså i praktiken tvingade att ta ut en del till synes omotiverade kostnader vid anslutning. I vår kommun får fastigheter utanför verksamhetsområden betala 18000 kronor för anslutning av vatten och avlopp.
Rimliga nivåer även de 25-30 vi har i min kommun för lägenhet.Strip skrev:
Kommunen får enligt lag inte låta kollektivet lida ekonomiskt av kostnader utanför verksamhetsområdet. De är alltså i praktiken tvingade att ta ut en del till synes omotiverade kostnader vid anslutning. I vår kommun får fastigheter utanför verksamhetsområden betala 18000 kronor för anslutning av vatten och avlopp.
Men vilka kostnader har de utanför verksamhetsområdet i mitt fall? Vattenmätaren?
Ett tillägg som inte har med kostnader att göra är att jag inte hade något val än att ansluta och gräva till kommunalt även fast jag hade tillgång till egen brunn.
Så ur mitt perspektiv är jag ju inte ”tacksam” att jag fått vatten och avlopp påkopplat. Bekvämt, javisst! Billigare? Verkligen inte.
Jag förstår förstås att inte kommunen tar nån hänsyn till det!
Så ur mitt perspektiv är jag ju inte ”tacksam” att jag fått vatten och avlopp påkopplat. Bekvämt, javisst! Billigare? Verkligen inte.
Jag förstår förstås att inte kommunen tar nån hänsyn till det!
