Byggahus.se
Vad menar du med en i hålet och någon uppe som ska pumpa, räcker det inte med en då. Dom brukar klara högt tryck. Dom kan inte sitta i serie, utan blir då en tank som fylls från brunnen med vippa i som startar/stoppar den i hålet. Och ut från tanken pumpar en annan till vaad det ska till. Är det så det tänks
 
J jonaserik skrev:
Vad menar du med en i hålet och någon uppe som ska pumpa, räcker det inte med en då. Dom brukar klara högt tryck. Dom kan inte sitta i serie, utan blir då en tank som fylls från brunnen med vippa i som startar/stoppar den i hålet. Och ut från tanken pumpar en annan till vaad det ska till. Är det så det tänks
Det här är nästan enda bilden jag hittar som beskriver hur det fungerar, men det kommer alltså två slangar från brunnen, en lite mindre än den andra. Där ska den tydligen trycka på för att orka suga vatten från den andra slangen om jag förstår rätt.
Men det verkar svårt att hitta så det kanske bara är att ge upp på den brunnen.
 
  • Schematisk illustration av en brunnpump med förklarande text om vattenflöden och tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Första gången jag ser en skiss för ejektordel med en sådan pump. Om det ska vara rätt utfört, så ska det där silen är i botten kopplas en slang på 11 meter och silen i botten på slangen. En ejektormodell kan inte suga med än ca 8 meter och när nivån kommer ner till ca 8 meter under ejektorn så suger det inget vatten, det bara går runt tills det fylls i hålet. Den 11 metersbiten gör att pumpen aldrig kan suga luft och gå torr
 
Krilleman
Schematisk illustration av en ejektor med beskrivning av vattenflöde genom dess komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.