Har ett avlopp liknande detta i köket, senaste åren har det gradvis runnit sämre och sämre, nu går även diskmaskinen baklänges varje gång den tömmer och fyller upp hoarna. Har använt flera liter ättika, bikarbonat, salt, yes, kokande vatten utan någon större skillnad. Har skruvat loss rör från hoar, koppen i botten, slangen som går vidare ner i stora röret, inget hjälper. Konstruktionen i mitten är så svår att förstå sig på men det är ju tvära vinklar överallt så inget jag testat kommer runt i några krökar. Tacksam för tips hur jag kan få bort skiten som sitter i den hårda vägen genom att plocka isär och komma åt, allt annat verkar inte funka.
https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/66/66755-d399ebd3dac22c914c92f6b3a11bddb0.jpg

Har du tagit i sär alltihop och gjort rent? Det går att lossa alla delar från varandra (ta en bild innan) och sedan är det bara att göra rent alla enskilda delar. Jag brukar använda en liten flaskborste för att komma åt inne i rören.

Om du har gjort rent alla delar (jag tolkade dock din text som att du inte hade gjort det) är troligen problemet längre ner i systemet och det kan behövas spolas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag har tagit bort det som går att ta bort men det känns som det sitter i klumpen i mitten om det inte är i det stora 110-röret det är stopp som du menar?

Claes Sörmland
Det brukar vara stopp i stammen och inte i vattenlåset när dessa trådar dyker upp här. Fettet från köket stelnar först när det kommer längre ned i avloppet och kyls av. Det tycks passera vattenlås utan att stanna där.

• Gilla
GoC och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det brukar vara stopp i stammen och inte i vattenlåset när dessa trådar dyker upp här. Fettet från köket stelnar först när det kommer längre ned i avloppet och kyls av. Det tycks passera vattenlås utan att stanna där.
ok, så om jag kopplar loss 70-slangen och häller i vatten i det som går på 110-röret bör det ganska snabbt bli stopp även där? Häller jag i en skål med 2 liter vatten så går det direkt upp i den andra hon och tar åtminstone 30 sekunder innan allt runnit ner, sen börjar det klucka i avloppet på vägen ner, ungefär som när man sväljer när man dricker mycket. Känns som rören från hoarna, plus vattenlåset och 70-slangen borde behöver mer än 2 liter innan det når det större röret?

Claes Sörmland
T tombe691 skrev:
ok, så om jag kopplar loss 70-slangen och häller i vatten i det som går på 110-röret bör det ganska snabbt bli stopp även där? Häller jag i en skål med 2 liter vatten så går det direkt upp i den andra hon och tar åtminstone 30 sekunder innan allt runnit ner, sen börjar det klucka i avloppet på vägen ner, ungefär som när man sväljer när man dricker mycket. Känns som rören från hoarna, plus vattenlåset och 70-slangen borde behöver mer än 2 liter innan det når det större röret?
Det låter som ett nästan stopp längre ned i stammen. Det ger just de symtom du beskriver.

Om du drar in trädgårdsslangen och brassar på med vatten i stammen (med vattenlåset frånkopplat) så kommer den att fyllas upp till stoppet rätt snart och då ser du stoppet när vattnet rinner ut på köksgolvet. Ligger stoppet t ex 5 m ned i en 110 mm ledning så behövs kring 40 liter vatten för att du ska fylla hela ledningen till stoppet och få vatten på köksgolvet. Så 2 liter är ungefär 20X för liten volym för att se effekten vid ett sånt stopp.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det låter som ett nästan stopp längre ned i stammen. Det ger just de symtom du beskriver.

Om du drar in trädgårdsslangen och brassar på med vatten i stammen (med vattenlåset frånkopplat) så kommer den att fyllas upp till stoppet rätt snart och då ser du stoppet när vattnet rinner ut på köksgolvet. Ligger stoppet t ex 5 m ned i en 110 mm ledning så behövs kring 40 liter vatten för att du ska fylla hela ledningen till stoppet och få vatten på köksgolvet. Så 2 liter är ungefär 20X för liten volym för att se effekten vid ett sånt stopp.
hänger nog inte riktigt med, hur kan då 2 liter vara tillräckligt för att stoppet dyker upp när jag bara häller ut det i slasken och att det står still en lång stund?

Har du tagit bort alla rör ner till anslutningen i golvet eller hur nu ditt avlopp är ihopkommet. Alltså inte bara vattenlåset utan även röret nedanför vattenlåset?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hade ett stopp i köken för typ 15 år sedan, skaffade ett avloppsrensartillsats till högtryckstvätten, tog bort vattenlåset och körde i avloppsrensaren, det var så tätt att vattnet kom upp på en gång, men jag satte en hink under som samlade upp vattnet, och för varje hink jag fick gå och tömma kom jag längre in i röret, och till slut var det rensat så långt jag kunde komma.

Har inte haft några problem sedan dess, så detta kanske kan funka för TS med.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T tombe691 skrev:
hänger nog inte riktigt med, hur kan då 2 liter vara tillräckligt för att stoppet dyker upp när jag bara häller ut det i slasken och att det står still en lång stund?
Har du kollat att lossa röret i dess lägsta del innan det går ut och därifrån mäta flödet?
2 liter är väl precis över vad som ryms i dina synliga rör innan dom försvinner o vägg/golv.

Claes Sörmland
T tombe691 skrev:
För att vattnet blockerar nästanstoppet i stammen. Då får du som dubbla vattenlås och luften i avloppsröret har ingenstans att ta vägen. Som att försöka tömma en flaska med halsen under vatten.

Så här:

Illustration av avloppsrör: vänster visar rent flöde, höger visar nästan stopp med blockerat luftflöde och stigit vatten ovanför stoppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
För att vattnet blockerar nästanstoppet i stammen. Då får du som dubbla vattenlås och luften i avloppsröret har ingenstans att ta vägen. Som att försöka tömma en flaska med halsen under vatten.

Så här:

[bild][bild]
Ok, jag har haft loss allt som går att komma åt från vask och ner där jag markerat med rött på bilden och inte sett några mängder skit någonstans. Även använt sugpropp utan att det kommer upp mer än några smulor. Försökte även med rensband i 70-röret nerifrån och uppåt. Däremot inte nedåt så det tyder ju på att det är i den riktningen jag bör gå! I handfat i badrummet brukar det ju sitta överallt och med vatten och en flaskborste eller tandborste försvinner det ganska enkelt men här har inget gett någon större effekt.

T tombe691 skrev:
Ok, jag har haft loss allt som går att komma åt från vask och ner där jag markerat med rött på bilden och inte sett några mängder skit någonstans. Även använt sugpropp utan att det kommer upp mer än några smulor. Försökte även med rensband i 70-röret nerifrån och uppåt. Däremot inte nedåt så det tyder ju på att det är i den riktningen jag bör gå! I handfat i badrummet brukar det ju sitta överallt och med vatten och en flaskborste eller tandborste försvinner det ganska enkelt men här har inget gett någon större effekt.
Rörsystem under diskbänk med markeringar för möjliga läckage, fokus på avloppsrör och anslutningar.
Skapa konto

ser ut som ett ikea avlopp liknar det jag har

skruva av locket nederst på bild och använd något långt och smalt tex. brevkniv att rensa med sätta sig där jag markerat med blått Avlopp under diskbänk med markerade delar och blå markering för rensning, liknar IKEA-avloppssystem.
Skapa konto

T tergo skrev:
ser ut som ett ikea avlopp liknar det jag har

skruva av locket nederst på bild och använd något långt och smalt tex. brevkniv att rensa med sätta sig där jag markerat med blått[bild]
Ok, testar alla tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.