10 832 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Ännu en fråga om justering av ytterdörr
Hej, jag satte igår in en ny ytterdörr, det gick relativt smidigt den sitter i våg och lod och kryssmätningen ser okej ut.
Däremot har jag ett konstigt problem att dörren inte helt linjerar utåt sett mot karmen, för att förtydliga närmare ligger övre delen på dörren i linje med ytterkarmen, däremot vill dörren ligga ca 2mm ut från karmen nertill.
Jag har provat att justera själva låsmekanismen så dörren ska gå att trycka längre in innan den kommer i läge, men det hjälper bara marginellt och när jag justerar riktigt mycket måste man pressa ordentligt för att dörren ska gå i lås, och så ska det ju inte vara.
Det finns ju justeringar på gångjärnen däremot dock är väl det bara i höjdled men dessutom finns det insexskruvar på själva fästet som sitter i karmen, vad är de till för?
Vore tacksam om någon kunnig inom området kunde ge en nybörjare lite råd
Däremot har jag ett konstigt problem att dörren inte helt linjerar utåt sett mot karmen, för att förtydliga närmare ligger övre delen på dörren i linje med ytterkarmen, däremot vill dörren ligga ca 2mm ut från karmen nertill.
Jag har provat att justera själva låsmekanismen så dörren ska gå att trycka längre in innan den kommer i läge, men det hjälper bara marginellt och när jag justerar riktigt mycket måste man pressa ordentligt för att dörren ska gå i lås, och så ska det ju inte vara.
Det finns ju justeringar på gångjärnen däremot dock är väl det bara i höjdled men dessutom finns det insexskruvar på själva fästet som sitter i karmen, vad är de till för?
Vore tacksam om någon kunnig inom området kunde ge en nybörjare lite råd
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Kontrollera igen om karmen är skevt monterad, använd gärna ett bra långpass och att även dörren är rak.
Hängde du på dörren innan du fäste låskistsidan och kontrollerade att den då inte skevade?
Hängde du på dörren innan du fäste låskistsidan och kontrollerade att den då inte skevade?
Redigerat:
Dörrbladet är rakt, det kontrollerade jag direkt men glömde nämna det.
Jag monterade karm komplett med dörren och låskista på plats.
Jag mätte igen med långpasset som är två meter och helt klart är den inom "marginalerna" på passet, men frågan är ju hur känsligt det är? Jag har ju aldrig tidigare monterat en ytterdörr så jag vet inte riktigt.
Rent teoretiskt så skulle väl karmsidan med låskistan luta +1 grad och den på motsvarande sida vara -1grad, det bör väl kunna skapa problem och samtidigt vara så lite att det knappast märks på passet.
Jag monterade karm komplett med dörren och låskista på plats.
Jag mätte igen med långpasset som är två meter och helt klart är den inom "marginalerna" på passet, men frågan är ju hur känsligt det är? Jag har ju aldrig tidigare monterat en ytterdörr så jag vet inte riktigt.
Rent teoretiskt så skulle väl karmsidan med låskistan luta +1 grad och den på motsvarande sida vara -1grad, det bör väl kunna skapa problem och samtidigt vara så lite att det knappast märks på passet.
Jag tror att jag just löste problemet.
Det var precis som jag misstänkte att karmen med låsmekanismen lutade lite inåt nertill och karmen på andra sidan var precis tvärt om, även om det var väldigt marginellt på passet så ställde det till problem.
Nu hade jag ju monterat alla 8 karmskruvar och när jag böjde ut karmen gick det ju inte att få tillbaka skruven i och med att den bara strävade att gå in i sitt gamla hål. Fick helt enkelt skita i den skruven och bara dra en 6X100 trallskruv snett uppåt så den fick material att fästa i.
Så nu är man en erfarenhet rikare, nästa gång ska jag mäta ett par extra gånger och riktigt noga och eventuellt be om hjälp så man kan montera karmen först och sedan lyfta på bladet.
Det var precis som jag misstänkte att karmen med låsmekanismen lutade lite inåt nertill och karmen på andra sidan var precis tvärt om, även om det var väldigt marginellt på passet så ställde det till problem.
Nu hade jag ju monterat alla 8 karmskruvar och när jag böjde ut karmen gick det ju inte att få tillbaka skruven i och med att den bara strävade att gå in i sitt gamla hål. Fick helt enkelt skita i den skruven och bara dra en 6X100 trallskruv snett uppåt så den fick material att fästa i.
Så nu är man en erfarenhet rikare, nästa gång ska jag mäta ett par extra gånger och riktigt noga och eventuellt be om hjälp så man kan montera karmen först och sedan lyfta på bladet.
Produkter som diskuteras: "karmskruvar"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag brukar montera karmskruvarna på gångjärns sidan först och sen montera dörrbladet.
Sen kan man se om man måste justera karmen på andra sidan
Sen kan man se om man måste justera karmen på andra sidan
För mig var det definitivt inget problem att montera med bladet i, kanske är olika från dörr till dörr. Jag hade denna: http://www.hemfint.se/ytterdorrar/enkla-ytterdorrar/ytterdorrar-med-glas/ytterdorr-borgholm-med-glas
Men förmodligen monterar jag karmen först nästa gång det blir att byta en dörr.
Men förmodligen monterar jag karmen först nästa gång det blir att byta en dörr.
Japp, montera karmen och fäst gångjärnsidan sedan hänger man på dörren och justerar och fäster karmsidan med låskistan.MUSS skrev:
Men nu löste det sig bra för dig ändå.
Ett tips som nu kommer fõrsent är gällande det felaktiga skruvhålet. Ta bort karmskruven, borra upp hålet i regeln där karmskruven varit fäst (kan göras med karmen på plats genom karmens 14mm hål.
Slå i en pinne/stav med trälim på och kapa jämt med regeln.
Sedan kan du justera karmen och förborra för karmskruven på den nya platsen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ännu en fråga om att anlägga uppfart
Grund & Markarbeten -
Ännu en fråga om asbest rörisolering
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ännu en fråga om trall, spännviddstabell
Altan & Uteplats -
Ännu en fråga om asbest i innertak!
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Ännu en fråga om biledare som jord, 16mm2 kabel....
El