Hej,

jag frågar här eftersom jag räknar med kvicka och bra svar. Jag är medveten om att liknande frågor dyker upp titt som tätt, men jag har verkligen tummen mitt i handen och behöver all hjälp jag kan få.

Det är på det viset att vi ska måla om väggen i sovrummet hemma, och sambon vill till varje pris dra ner den gräsliga tapeten som sitter där för tillfället.
Under denna tapet finns gipsvägg / gipsskivor, och det stora dilemmat är ju då hur vi ska gå tillväga när vi ska måla om i rummet?

Jag har läst om olika sorters väv, med glasfiber eller microlit och dylikt, men hur stor blir egentligen skillnaden om spacklingen och slipningen görs på ett bra sätt innan själva målandet?

Vad vi förstår blir det betydligt billigare utan väv, så hur mycket försämras kvaliteten utan väv? Många här inne säger ju att det inte ska vara några problem att måla direkt på gips.

Och slutligen, om vi väljer en helt annan väg och istället slänger upp en strukturtapet, funkar det bra när grunden är gips?

Jag är som ni märker väldigt förvirrad och kräver därför enkla och tydliga svar med vad ni rekommenderar och varför, med hänsyn till pris och kvalitetsskillnader.

Gällande målningen så rekommenderar jag att du sätter upp en fiberväv (ej glasfiberväv). Det är en tunn väv som man sätter upp ungefär som en tapet och den är enkel att sätta upp. Förarbetet innan du sätter upp väven är att du spacklar igen alla hål, ojämnheter och tapetskarvar och slipar till det. Om jag förstår dig rätt så funderar ni på att ta ner den gamla tapeten. Med stor sannolikhet kommer det då finnas små tapetrester som ni inte får bort och det kommer finnas ojämnheter. Om du då spacklar på sporadiska ställen så finns det en risk att spacklet "lyser" igenom färgen när du målar. Eftersom spacklet ofta har en annan struktur än tapeten så syns de ställen där du spacklat. Genom att sätta upp fiberväven på det så undviker man detta.

Alternativt är att bredspackla väggen men det är ofta svårt att få ett jämt resultat och du måste slipa en massa för att få en bra yta. Är man inte van vid att breddspackla så är det ofta kanska svårt att få det bra. Nu vet inte exakt hur mycket dyrare det blir med väv men resultat tycker jag blir mycket bättre, det blir mindre jobb än breddspackla och jag kör alltid med väv i de fall jag målar om.

Om Ni istället väljer att tapetsera om så ser jag inget problem i att det är en gipsvägg. Om den gamla tapeten sitter bra, dvs att den inte släpper och bubblar när ni målar eller kör på tapetlim (vävlim om ni sätter upp väv) så kan den ju sitta kvar. Då är det ju bara att spackla skarvar osv och sätta ny tapet ovan på den. Om den gamla tapeten sitter dåligt så ta ner så mycket ni kan innan ni kör på ny tapet/målar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.