Min granne råkade ut för en trafikolycka för någon vecka sedan, då en bilist körde ut vid stopp på en huvudled. Lyckligtvis klarade båda förarna utan större skador. Men vad som förvånar mig är att polisen tillfrågar om föraren av bilen på huvudleden vill göra en anmälan, vilket vederbörande avstod från att göra, då den korsande bilens förare sa att "jag tar på mig skulden". Vilket han senare försökte ta sig ur, genom att hävda att han tolkat som att bilen skulle svänga in på samma väg som han befann sig på. Varför ifrågasätter polisen om anmälan skall göras?Den som körde ut vid stoppet har helt orsakat olyckan. Och vad är skillnaden anmäla/eller inte???

spelar nog ingen roll det är försäkringsbolaget som avgör vem som är vållande
troligen får båda en andel av skulden

• Gilla
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
spelar nog ingen roll det är försäkringsbolaget som avgör vem som är vållande
troligen får båda en andel av skulden
Skulle förvåna mig mycket, om man kommer körande på stor väg, vägnr. under 80 och någon kör ut vid stopp, framför bilen som ska passera korsningen. Det måste va den utkörande bilen som gjort fel!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Varför ifrågasätter polisen om anmälan skall göras?
Skulle tro att de inte ville hålla på att skriva rapport om en trafikolycka. Antagligen var det inte trafikpoliser och de tyckte nog de var lite för fina för att syssla med trafikbrott.

• Ledsen
arvid53
  • Laddar…
A arvid53 skrev:
Det måste va den utkörande bilen som gjort fel!
han får nog 75% av skulden och din granne 25%

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Anmälan det frågades om var nog inte en anmälan till försäkringsbolaget, utan en anmälan av den andra bilisten för vårdslöshet i trafik eller liknande.

Det ska inte behövas för själva försäkringsfrågan och lär väl läggas ner i brist på bevis oavsett, men när man hör att den ansvarige börjar försöka ljuga sig ur försäkringsfrågan efter händelsen undrar man ju om det inte är lika bra att anmäla sådana uppenbara fall ändå.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag skulle råda grannen att upprätta en polisanmälan i efterhand.
De som kör mot stopp bör få sig en knäpp på nosen.

• Gilla
arvid53
  • Laddar…
T tergo skrev:
han får nog 75% av skulden och din granne 25%
Varför det. När vi var med om en krock när en förare stuntade i väjningsplikt och körde ut framför oss, så blev den vållande till 100%.

• Gilla
arvid53 och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.