1 604 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Anmälan eller inte?
Min granne råkade ut för en trafikolycka för någon vecka sedan, då en bilist körde ut vid stopp på en huvudled. Lyckligtvis klarade båda förarna utan större skador. Men vad som förvånar mig är att polisen tillfrågar om föraren av bilen på huvudleden vill göra en anmälan, vilket vederbörande avstod från att göra, då den korsande bilens förare sa att "jag tar på mig skulden". Vilket han senare försökte ta sig ur, genom att hävda att han tolkat som att bilen skulle svänga in på samma väg som han befann sig på. Varför ifrågasätter polisen om anmälan skall göras?Den som körde ut vid stoppet har helt orsakat olyckan. Och vad är skillnaden anmäla/eller inte???
Skulle förvåna mig mycket, om man kommer körande på stor väg, vägnr. under 80 och någon kör ut vid stopp, framför bilen som ska passera korsningen. Det måste va den utkörande bilen som gjort fel!T tergo skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Anmälan det frågades om var nog inte en anmälan till försäkringsbolaget, utan en anmälan av den andra bilisten för vårdslöshet i trafik eller liknande.
Det ska inte behövas för själva försäkringsfrågan och lär väl läggas ner i brist på bevis oavsett, men när man hör att den ansvarige börjar försöka ljuga sig ur försäkringsfrågan efter händelsen undrar man ju om det inte är lika bra att anmäla sådana uppenbara fall ändå.
Det ska inte behövas för själva försäkringsfrågan och lär väl läggas ner i brist på bevis oavsett, men när man hör att den ansvarige börjar försöka ljuga sig ur försäkringsfrågan efter händelsen undrar man ju om det inte är lika bra att anmäla sådana uppenbara fall ändå.
Klicka här för att svara