Hej, har lite tankar och frågor kring att anlägga en strand i ett vattendrag. Alltså typ en å eller älv. Detta gäller inte ett specifikt fall utan mer ett hypotetiskt scenario. Bara rent tekniskt och inget juridiskt.
Jag har varit med och anlagt ständer förut, men då har det varit i mer öppna vatten, typ större sjö och vid östersjön. Ett mindre vattendrag skapar ju en hel del andra omständigheter. Vattnet har ju ett mycket högre flöde, men det har ju också ett mycket mer konstant och beräkneligt flöde. Känns ju som att man skulle kunna gräva ut någon form av lagun/krökning som gör att flödet inte snor all sand. Kollat lite på naturliga stränder vid vattendrag och det verkar som att de oftast är vid krökningar och sånt.
Hur har ni som anlagt vid vattendrag gjort?
Tack på förhand
Jag har varit med och anlagt ständer förut, men då har det varit i mer öppna vatten, typ större sjö och vid östersjön. Ett mindre vattendrag skapar ju en hel del andra omständigheter. Vattnet har ju ett mycket högre flöde, men det har ju också ett mycket mer konstant och beräkneligt flöde. Känns ju som att man skulle kunna gräva ut någon form av lagun/krökning som gör att flödet inte snor all sand. Kollat lite på naturliga stränder vid vattendrag och det verkar som att de oftast är vid krökningar och sånt.
Hur har ni som anlagt vid vattendrag gjort?
Tack på förhand
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Om vattendraget har möjlighet att meandra, bildas stränder naturligt i och efter ”innerkurvor”. Kanske något att tänka på. Om det finns ett hinder i strömningsriktningen blir det alltså en sedimentering av finkornigt material bakom samma hinder.
Bra tanke... det var lite det jag tänkte om man artificiellt kunde efterlikna. även om man behöver dumpa i en massa sand så lär den ju hållas på plats av vattnet.Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
smart, tror inte det finns någon sådan i närheten av där jag borH hapazard skrev:
man skulle ju kanske kunna bygga e lien "stenpir" och sen sand bakom den, så man ändå får en bra koppling till land.H hapazard skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara