Ska till att anlägga avlopp hemma och har kontaktat en markfirma för pris-info.
Själva markundersökningen beräknas kosta mellan 6-9.000 kr och innefattar;

Situationsplan
Provgropar
Vattenprov ( om brunn finnes )
Jordprov
Färdiga handlingar med förslag på anläggning

Först av allt så undrar jag om man inte kan göra en del av detta arbetet själv, provgropar tex, kan man inte gräva dem själv??

Iaf så frågade jag efter ett totalpris och fick då följande svar:

"Komplett utredning med provgrop, vattenprov, jordprov & förslag på anläggning.
Priser varierar som sagt var men räkna med 100 000skr & uppåt för anläggning
avgift till komun & VA-utredning."

Är inte det VÄLDIGT mycket pengar för 3-kammarbrunn med infiltration/markbädd som vi har sagt att vi vill ha?

Funderar på att kanske ta underökningen och göra resten själv, vad tror ni om det?

Hmm... var bor du ?

Vi är i samma sits - på Ekerö. Pratat lite med bekanta på ön och lite annat folk
60-70 tkr skall det gå att få det hela för.

Rinkabyrör har prylarna som behövs i paket för runt 15 tkr.
Vattenprov kostade 500 kr.
Situationsplan har du säkert sen tidigare om du rotar din "huspärm" eller motsvarande.

Så - det är provgropar (2 m djupa) och jordprov + installation som skall gå på 80 tkr ?!?

Har ett tips på en bra sida : http://www.avloppsguiden.se/

Bor i Åsättra, Österåker.
Har kikat på avloppsguiden men finner inte riktigt svar på mina frågor där...

Situationsplan? Det är inget som jag har... :-/
men det borde man väl kunna fixa en billigare!

Ja vad är det som ska kosta så mkt??
jag står hellre och handgräver två meter ner för det som behövs än att pröja sådana summor för installationen!! >:(

Trodde att kostnaden skulle landa runt 50.000 kr som max! :'(

Hemmakatten
Du har inte funderat på att ta ut en geolog. Både jag och grannarna har gjort det. Geologen tar några tusenlappar (ca 3-6´). För det får du att denne redan innan besöket hos dig har tittat på geologiska kartor för att se hurdan marktyp det är hos dig. Geologen går sedan runt och tittar på tomten och föreslår lämpliga ställen att lägga infiltrationen på. Hänsyns tas också till eventuella vattendrag i närheten och var vattenbrunnen är placerad (vatten från infiltrationen får inte riskera komma in i brunnen). Geologen pekar sedan ut ett eller två ställen där provgropar skall grävas. Provgroparnas syfte är att visa vad marken består av. Är det lera måste man gräva ner sig mer, är det genomsläpplig morän är det jättebra. Det idealiska är naturligtvis om du kan ha en liten grävmaskin på plats när geologen kommer. Då ser denne direkt vad det är för jord inunder. Geologen upprättar sedan ett protokoll där förslag till infiltrationsanläggning finns med. Är det möjligt med flera olika typer av infiltrationsanläggning nämns också detta. Plats för anläggningen ritas också in och du får en beskrivning hur anläggingen skall anläggas (hur stort och djupt det skall grävas, vilket material som skall användas mm). Med detta som underlag skickar du ansökan till kommunen. Kommunerna brukar ha stort förtroende för dessa undersökningar och vad jag förstår i princip alltid bifaller en ansökan om en geolog står bakom.

Detta menar jag måste bli billigare för dig. Sedan kan du anlita vilken grävare som helst för att gräva bädden mm. Som exempel kan jag nämna att vi betalade 30´för grävning av en infiltrationsbädd. Inklusive grus och nedgrävning av slamavskiljare och inklusive ihopkoppling av slamavskiljare, fördelningsbrunn, spridarrör, anslutning till avloppsstammen osv. Detta var en mkt stor bädd för 3 hushåll på 120kvm. Så för dig borde det räcka med 20´+ inköp av slamavskiljare o rör mm. Dessa kan man dessutom köpa billigare i ett paket med allt inkluderat. om du vill förmedlar jag gärna namn och tel.nr till den geofirma och geolog vi använde.

Hemmakatten
PS. Situationsplan är inget annat än en karta över tomten där hus, brunn och avloppsanläggning ritas in.

Ok! Geolog alltså, ja tack tar gärna uppgifter!
Situationsplanen då, kan man beställa en sådan från nåt kontor/myndighet? eller är det tänkt så att om den finns så ska jag ha den?

Hemmakatten
När du köpte eller byggde huset så borde du haft en tomtkarta. Ta en kopia på den och låt geologen (eller du själv) rita in var infiltrationsanläggningen skall ligga. Har du ingen karta, så knata upp till kommunen och be om en kopia av deras karta. Dom har garanterat en karta över din tomt.
Vad gäller geolog så heter hon Ewa Holmquist Sundman. Hon arbetar på Geo Markservice tel. 08-25 30 25. Vi har även anlitat hydrogeolog och geotekniker från samma firma. Både vi och andra som anlitat dem tycker att de är mycket bra att ha och göra med.

Ok, tackar å bockar!
Bara till å vänta till tjälen släpper då så man kan sätta igång!

Geolog - skall det behövas ?

Jag fick den snälla farbror kommungubben till att komma ut till oss idag (barmark)
och titta på det hela (och nåja, nog pratade han som en geolog) och peka ut ett
par bra ställen att lägga ut hela anläggningen och stampa runt lite där det var lämligt
att gräva ett par provgropar.

Sedan tyckte han att vi kunde göra en kvalificerad gissning beroende på hur djupt vi
kom där han visat, och om vi träffade på berg, för att se om vi behövde provgräva
annanstans (och han visade ett par bra ställen för det också och förklarade varför).

Duktig och korrekt - det gick inte att klämma ur honom ett firmanamn ;-) Så nu
behöver jag leta reda på någon med en stor grävskopa (det var en del block i morän
marken som var tämligen stora) och få hit dom för lite grävande :-)

Så - hör med kommunens avloppsansvarige (miljökontoret) först!

Hemmakatten - jag antar från geologens tfn att det var i Stockholmstrakten ?

Så summasummarum hamnade ni på 33-35 tkr + materialen för anläggningen (typ
15 tkr från rinkabyrör ?)

... och geologen gjorde en prydlig och korrekt ansökan åt er ? (För det får man ju inte
efter att bara snackat lite med miljökontoret )

Mvh
/Angelven

Hemmakatten
Nja, det blev billigare. 10.721 kr för infiltrationsbädden inkl. kopplingar, 10.625 kr för slamavskiljare + fördelningsbrunn inkl. rör + 7.623 för avloppsrörläggning in till vår tomt och fram till huset (totalt 80 m). Dvs. totalt 28.969 kr.

Nu ska man dock veta att infiltrationtsbädden delar vi på tre hushåll, slamavskiljaren och fördelningsbrunnen (från Baga/MEAG) delas på två hushåll. Rördragningen från slamavskiljare till vårt hus betalar vi helt själva.

Geolograpporten av Ewa Holmquist Sundman var bekostad av grannen innan vi köpte tomten. Ringde o pratade med henne flera gånger om hennes rapport. Hon hade alltid tid att diskutera. Hennes rapport, som vi naturligtvis fick kopia av, var föredömlig. Bara att skicka in till kommunen rakt av. Dessutom känner kommunen till henne och har förtroende för henne. En vecka senare hade vi tillståndsbeslutet. Har hört att just denna geolog är erkänd i flera kommuner i Sthlms län för sina goda rapporter.

Hemmakatten skrev:
Nja, det blev billigare. 10.721 kr för infiltrationsbädden inkl. kopplingar, 10.625 kr för slamavskiljare + fördelningsbrunn inkl. rör + 7.623 för avloppsrörläggning in till vår tomt och fram till huset (totalt 80 m). Dvs. totalt 28.969 kr.

Nu ska man dock veta att infiltrationtsbädden delar vi på tre hushåll, slamavskiljaren och fördelningsbrunnen (från Baga/MEAG) delas på två hushåll. Rördragningen från slamavskiljare till vårt hus betalar vi helt själva.
Ber om ursäkt om jag är korkad nu ::) - men, under 30000 innan ni delat kostnader per hushåll - eller var det för ERAT hushåll ?

Anledningen till att jag frågar är att som du ser får vi väldigt olika besked - en del får besked om 100 000 kr eller mera - själv har jag låtit mig berättas ungefär 60-70 tusen.

Men om du säger 30000 per hushåll så börjar jag förstå skillnaderna - då blir det 90 för hela anläggningen (för rör och brunnar extra är i sammanhanget billigt). Annars förstår jag inte att det kan skilja såpass :o

Hemmakatten
28.969 kronor var vad vår del kostade (vita pengar med garanti och allt)!

Hela bädden dimensionerad för tre hushåll kostade 3x10.721=32.163. Slamavkskiljare o fördelningsbrunn kostade för två hushåll 2x10.625=21.250. Anledningen till att slamavskiljare bara är för två hushåll är att det tredje hushållet redan hade en godkänd slamavskiljare. 7.623kr är en kostnad bara för oss för att gräva ner avloppsrören in på vår tomt.

Vår infiltrationsbädd är som sagt 120kvm (anpassad för tre hushåll). Vi fick dessutom gräva oss ner 160cm för att få bort leran och komma ner till morän. Denna 160 cm djupa grop fylldes sedan på med makadam och grus. Den sista halvmetern (ovanpå grusbädden) kunde vi lägga duk och sedan återfylla med jorden. Vad jag menar är att om hela vår stora bädd som dessutom är ganska djup inte kostade mer än 30.721 inkl.arbete och material, så borde en bädd för ett hushåll som är mycket mindre inte gå på mer än ca 20.000.

Till det kommer då slamavkskiljare o fördelningsbrunn på kanske 15.000 kr och lite rördragning fram till huset. Så totalt borde en avloppsanläggning med infiltrationsbädd och slamavkiljare inte kosta mer är ca 40-till max50.000 kr.

Hemmakatten
Det är möjligt att man kan klara sig utan geolog. Men för oss vara det bara fördelar. Infiltrationsbädden blev inte placerad där vi hade trott det var lämpligast utan på helt annat ställe. Fördelen med geologen var också att hon gjorde en exakt ritning hur bädden skulle utföras, vilket ju är jättebra om man tänker gräva själv. Det är nämligen inte bara att gräva en grop och fylla på med lite grus och slänga ner några rör. I vårt fall behövdes två innerväggar i gropen kläs med tätande lera för att förhindra avloppsvattnet att rinna åt fel håll. Dessutom behövdes ett avledande grunt dike grävas på ena sidan bädden för att förhindra att dagvatten rinner ner i bädden.

Den helt klart största fördelen med en geolog är att man då vet helt säkert att bädden kommer på bästa ställe och att miljön runtomkring inte kommer att påverkas av avloppvatten. Samt att geologens rapport innebär att man har ansökan klar. Vi skickade in den tillsammans med ett brev på två rader om att ve vill anlägga avloppsanläggning i enlighet med hennes rapport. Miljökillen på kommunen ringde geologen o pratade några minuter och en vecka senare hade vi tillståndet.

Nu hade vi ju goda förhållanden och stora tomter. Jag kan tänka mig att det är ännu viktigare att ha en geolograpport om man har lite besvärligare tomtförhållanden. Geologens utlåtande med förslag på lämplig lösning får då en större tyngd än om man själv föreslår nåt.

Jo, bygger i Stockholmstrakten, i nordöstra Vallentuna. Åsättra har vi åkt förbi flera gånger då vi tittade på många tomter i det området.

Det går alldeles utmärkt att gräva nu. Tjälen är faktiskt inte så djup. (Vi anla vår anläggning i februari/mars förra året.) Ett par provgropar är inget problem att gräva för nu, även om geologen tycker det är lättare att "läsa" tomten om det inte är för mycket snö.

Jasså, då kanske man ska slå en signal å höra om de har tid snart då!
Känns dock som att jag först måste skaffa mig lite koll på vad alla rör och brunnslock jag har på tomten är för något... ägaren innan mig visste inte vad som var vad, å jag har bara bott i lägenhet förrut så jag har absolut ingen aning!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.