Hej,

Vi har precis ansökt om bygglov, och skrivit på för uppförande av Eksjöhus. Allt känns jättebra, förutom en sak - och det är det enskilda avloppet som ger mig huvudvärk och håller mig vaken om nätterna.

Jag har läst igenom avloppsguiden alla dokument och försökt lära mig så mycket som går, men ett av dom stora problemen jag har är att tomten vi avser bygga på (åkermark) sluttar ytterst lite mot tomten nedanför, där grannen har sin vattenbrunn och då kan man vad jag har förstått anta att det är den riktningen grundvattnet också går, vilket innebär att vår infiltration eller markbädd skulle hamna uppströms hennes vattenbrunn.

Jag bifogar en karta på vår tomt och grannarnas, vi kommer alltså bygga på 1:11 och jag har markerat huset i rött, och även vår egen brunn samt grannars närmaste brunnar. Som ni ser är avståndet till 1:17's helt i sin ordning - men problemet blir lutningen. Vad jag förstått gäller samma regler även vid minireningsverk, så jag vet faktikst inte hur vi ska lösa detta.

Det enda jag ser som möjlig lösning just nu skulle vara att kontakta grannen till höger, som äger tomten märkt 1:10 och fråga om jag får lägga infiltrationen där istället - för nedanför 1:10 så finns det inga hus nämligen.

Vad tror ni? Nån som gått igenom den här jäkla processen tidigare som kan ge mig lite ljus i mörkert? Just nu är jag så himla orolig att allt ska gå åt skogen och vi tvingas stå där med nån jäkla vakumtoalettlösning som kostar skjortan att installera och är ett jäkla meck..

Hälsar
Uppgiven avloppsplanerare...

Detaljplan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu syns ju inte lutningarna på kartbilden, men jag utgår från att NV -> SO på kartan.

Ser ut att vara 100-150 meter till grannens brunn. Räcker inte det?
Det vet nog kommunen. Det beror nog mycket på marktypen också, hur genomsläpplig den är.
Avstånd till berg? Hur högt ligger grundvattnet?

Du har markerat en "vattenbrunn" på 1:11. Är det en gammal oanvänd brunn?
Där ungefär kan väl infiltrationen läggas?

Är det grävda eller borrade brunnar?

Min uppfattning är att du kan nog luta dig tillbaka och sova gott på natten.
Så här bor jag:

Avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tomt är 1:79 och grannen bakom mitt hus, 1:98 ligger högre än min tomt. Och riktningen
på avrinningen är rakt mot min brunn. Jag är nog mera bekymrad för allt gammalt älgpiss som
kan rinna ner i min brunn.
Den runda ringen på min tomt är min vattenbrunn och fyrkanten med en romb i är grannens
infiltration. Jag har aldrig haft några problem med kolibakterier i mitt vatten. Om en infiltration
är korrekt gjord så skall det vatten som går ner i marken vara bakteriefritt.

Till yttermera visso så är det inte alls säkert att riktningen på ytvattnet är densamma som grundvattnet rinner.
Totalt sett följer givetvis grundvattnet terrängen, men lokala avvikelser kan utan vidare förekomma. Om man
borrar en ny brunn nedanför en befintlig är det inga garantier att man får vatten där också.

Hej KnockOnWood! Tack för snabbt svar.

Lutningen är precis som du skriver, från 1:11 mot 1:17. Den vattenbrunn som har ett litet "streck" ovanför sig är vattenbrunnen som tillhör det lilla huset på 1:8, så där blir svårt att lägga infiltrationen. Vår säljare på eksjöhus har preliminärt planerat in infiltrationen ungefär där siffrorna "1:11" är på kartan, vilket är ca 60 meter från 1:17's vattenbrunn. Jag är dock fullständigt övertygad om att det aldrig kommer godkännas, då kommunen redan varit där en gång och konstaterat att 1:11 lutar mot 1:17, och säkerhetsavstånden är ju *minst* 50 meter OM man har avloppet nedströms från vattenbrunn. I vårt fall är det ju uppströms och då skall ju avstånden vara bra mycket längre än 50m.

Alla grannarnas brunnar är grävda, de är gjorda för mycket längesedan har jag förstått. Vi kommer dock borra vår brunn (den märkt, egen vattenbrunn). Om du menar berg under marken har jag faktiskt ingen aning, och grundvattennivån vet jag inte heller - jag antar man tar reda på det när man gör en provgrop. Problemet just nu känns att platsen eksjöhus vill göra en provgrop på är oavsett vad meningslös - för den har inte tillräckliga säkerhetsavstånd och jag känner då att en provgrop på den platsen är bortkastade pengar.

Redigerat:
Du skall nog inhämta kommunens åsikt om var provgropen skall göras,
innan Eksjöhus sätter igång.

Men en tanke:
Om nu 1:8 har en brunn på er tomt, kan du ju lägga infiltrationen på deras.
Så kommer den längre ifrån 1:17's brunn.
Men det blir kanske lite långt att gräva...

KnockOnWood:

Eksjöhus har redan skickat in ansökan om avloppsgodkännande, men jag har dialog med kommunen och min säljare. Min säljare menar på att det viktiga är att det kommer in en anmälan till miljöförvaltningen i första hand, SEN kan man börja diskutera plats och vilken lösning som är bäst. Verkar det rimligt?

1:8ans brunn ligger faktiskt på deras egna mark, tomtgränsen går bredvid deras brunn. Däremot är 1:8 min sambos bror, och som du säger - där borde väl gå att hitta en lämplig plats för markbädd alternativt infiltration?

Nedanför hans tomt finns inga hus heller, så det är ju positivt.

Frågan är, hur mycket extra svider det att lägga infiltration/markbädd så långt från vårt hus? Det blir ju kanske 60 meter, vad kostar det att dra rör och allt vad det innebär så långt mellan tummen och pekfingret?

Kommunen brukar uppskatta att få kompletta ansökningar. Din säljare är så klart mest intresserad av att få ut sin bonus... Nu vet jag inte hur din kommuns taxa för avloppsansökningar ser ut, men om den är baserad på handläggningstid så kan det bli dyrt att hålla på att ändra i ansökan.

Min säljare bör väl vara intresserad av att vi får bygglov? Annars tjänar han ju inga pengar alls. Därför förutsätter jag att han är precis lika intresserad som jag att få till ett korrekt avloppsgodkännande.

Vad jag förstått på kommunen (nu när jag haft kontakt med dom) så tar dom ut en avgift på 4800kr när dom godkänner avloppet. Processen därimellan kan bollas och diskuterar hur många gånger som helst, och detta skall inte kosta något extra utan det är först när det skall godkännas man får en faktura på 4800kr.

Fråga grannarna om skicket på deras anläggningar.
Eftersom kommunen kommer ut och tittar, och grannarnas anläggning kanske inspekteras... Så kanske gemensam större anläggning är av intresse för alla.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Oftast går det att anta att riktningen på grundvattnets strömning följer markens terräng, det är dock inte alltid helt sant. Du har också helt rätt i att om man anlägger en infiltration uppströms en vattentäkt finns det risk att vattentäkten förorenas.

För att kunna anlägga en infiltration uppströms en vattentäkt och vara säker på att avloppet inte kommer påverka vattentäkten behöver man räkna ut hur fort det tar vattnet att rinna från infiltrationen till vattentäkten. Detta går att göra genom en geohydrologisk undersökning. För att vattnet ska hinna hygieniseras, innan det når vattentäkten, behöver det ta minst tre månader. Skyddsavståndet mäts således i tid, inte i längd.

När det gäller infiltrationer är det mycket riskabelt att säga att vattnet som kommer ut från infiltrationen är helt bakteriefritt, även om den är utförd korrekt. Det är inte heller endast förorening av bakterier i dricksvatten som man vill förhindra. Avloppsvatten innehåller även mycket näringsämnen som nitrat och fosfat. Dessa ämnen vill man inte heller ha för höga halter av i sitt dricksvatten.

Finns det risk för påverkan på närliggande vattentäkter går det att antingen anlägga en tät markbädd eller ett minireningsverk. Från markbädden eller minireningsverket drar man sedan ut utloppet till en lämplig recipient. På så vis kommer vattnet inte infiltreras direkt ned till grundvattnet. Vissa minireningsverk går även att komplettera med t.ex. UV-ljus som renar vattnet från många bakterier.

När man väljer recipient är det viktigt att välja en recipient där vattnet kommer transporteras bort och inte bli stående. Med en tät markbädd eller ett minireningsverk går det att dra utloppsledningen så att vattnet släpps ut nedströms den vattentäkt som riskerar att påverkas.

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Tack JAP-Tina för ditt uttömmande svar!

Som jag ser det har vi två alternativ, det ena är att få till ett servitut att lägga på 1:8'ans mark. Det är min sambos bror som har den marken, så det bör ju inte vara så svårt. I så fall skulle en bra placering kunna tänkas vara strax nedanför hans ladugård.

En fråga där förresten, kommer det lukt från en markbädd/infiltration?

Dra en lång utloppsledning låter också som ett bra alternativ i kombination med en tät markbädd. Detta är också en trolig lösning därför marken där vi ska bygga är väldigt kompakt och ogenomsläpplig. Detta skulle kanske dock innebära att jag måste leda vattnet genom andras mark?

Hur dyrt är det att leda vidare avloppsvattnet om jag säg, skulle leda det 50-100 meter? Jag antar det är en massa extra grävning och rör på det då?

Det kommer ingen lukt från bädden i sig, men infiltrationsrören brukar avslutas med luftningsrör. Ur dessa kan det komma lukt. Har själv bara kännt det när jag stått nära och lukten finns inte konstant utan kommer troligen då man spolar ut större mängder vatten.

Om bädden är korrekt utförd o luftning finns ovan hustak så luktar det inte från bädden ,luften skall sugas ner genom luftrören på bädden o ut över hustak

larsson r skrev:
Om bädden är korrekt utförd o luftning finns ovan hustak så luktar det inte från bädden ,luften skall sugas ner genom luftrören på bädden o ut över hustak
Men va? Luftning ovan hustak?
Markbädden kommer ju ligga 70 meter från huset, hur ska det gå till?

Om du lägger självfallsledning så kommer det att fungera med takavluftning ,blir lite värre om du pumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.