Med en rätt monterad ångbroms kan du minska risken för fuktskador i husets klimatskärm. Här får du veta mer om ångbromsens funktion och var och hur materialet kan användas.

Du kan läsa artikeln här: Ångbroms – så fungerar det

Så vad säger expertena om litet förråd där säsonssaker förvaras? Alltså inga in/uttag av blöta saker allt för ofta utan några få öppningar av dörren i månaden. Plasta eller inte plasta? Är ångbroms ett mellanting för den som fegar o inte vågar skippa plasten helt? Kommer finnas passiva ventiler för till/från-luft och ett element med termostaten på 16 grader.

Det stod ju inget om att ångboms skulle vara bättre än ångspärr, men ett ett lite vagt ”kan vara”. Men det förklaras ju varför och när det behövs minst en ångbroms.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
TRJBerg
Skulke jag bygga ett nytt hus som bostad ("rumstemperatur" inomhus) skulle jag välja en ångtät folie och stenull som isolering.
(Har dålig erfarenhet av "ekologisk" isolering.)

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Det är alltid fuktigare inomhus i permanent bebodda bostäder i jämförelse med utomhus. Detta innebär att fukten vandrar (diffunderar) innifrån och ut.
Varför skulle det då vara bra att släppa ut lite fukt i kalla väggar/tak med en ångbroms?
Enligt mig så är en tät ångspärr (plastfolie) både billigare och bättre.

Ångbroms är till för fritidshus som periodvis kallställs och är obebodda.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
F forcelite skrev:
Inte ens där ser jag någon tydlig fördel.

• Gilla
widheg
  • Laddar…
F forcelite skrev:
Det är alltid fuktigare inomhus i permanent bebodda bostäder i jämförelse med utomhus. Detta innebär att fukten vandrar (diffunderar) innifrån och ut.
Varför skulle det då vara bra att släppa ut lite fukt i kalla väggar/tak med en ångbroms?

Inte riktigt så enkelt. Det finns tider på året när det är fuktigare på utsidan, speciellt om man väljer att kyla huset på sommaren. För den skull är det inte sagt att det är bättre med ångbroms än ångspärr.
Det finns konstruktioner där det finns en klar fördel med ångbroms och det är snedtak där man inte kan bygga en luftspalt av olika anledningar tex.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Då kommer å andra sidan isoleringen att bli blöt. Det är nog bättre med en ångspärr och en fuktöppen duk på utsidan.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Inte riktigt så enkelt. Det finns tider på året när det är fuktigare på utsidan, speciellt om man väljer att kyla huset på sommaren. För den skull är det inte sagt att det är bättre med ångbroms än ångspärr.
Det finns konstruktioner där det finns en klar fördel med ångbroms och det är snedtak där man inte kan bygga en luftspalt av olika anledningar tex.
Nej, där har du fel.
Kör du ac och galet kallt inomhus sommartid vid varmt väder utomhus så JA kan du få skador på insida vägg men det får du då i så fall oavsett broms/spärr eller helt avsaknad av detta.
+25 ute och +20 inomhus är inga problem.
Vid snedtak utan luftspalt är det extra viktigt med en tät ångspärr. Där skulle jag absolut inte sätta en ångbroms.

• Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
F forcelite skrev:

Fast ångbromsen jobbar åt andra hållet, den är tät för fukten som vill gå in i konstruktionen men öppen för om det är fukt i konstruktionen. Därav som den är bättre om du har tjockare väggar med träisolering så fukten kan vandra åt båda hållen i konstruktionen och ta sig ut. Vilket den då inte gör om du har plastfolie och du får en kondensering innanför väggen

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F forcelite skrev:
Nej, där har du fel.
Kör du ac och galet kallt inomhus sommartid vid varmt väder utomhus så JA kan du få skador på insida vägg men det får du då i så fall oavsett broms/spärr eller helt avsaknad av detta.
+25 ute och +20 inomhus är inga problem.
Vid snedtak utan luftspalt är det extra viktigt med en tät ångspärr. Där skulle jag absolut inte sätta en ångbroms.
Nä det är du som tänker fel.
Vid vissa fuktigheter och temperaturer så får du omvänd fuktvandring i konstruktionen. Alltså fukten kommer utifrån och in. Om du då har en tät ångbroms på insidan så stannar fukten där och kan skapa problem. Med en ångbroms så släpper den igenom fukten till insidan där den vädras bort

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Fast ångbromsen jobbar åt andra hållet, den är tät för fukten som vill gå in i konstruktionen men öppen för om det är fukt i konstruktionen. Därav som den är bättre om du har tjockare väggar med träisolering så fukten kan vandra åt båda hållen i konstruktionen och ta sig ut. Vilket den då inte gör om du har plastfolie och du får en kondensering innanför väggen
Om du lyckas tillverka ett material som är enkelriktat gör fukt så lär du bli förmögen.
Tyvärr fungerar inte en ångbroms så.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä det är du som tänker fel.
Vid vissa fuktigheter och temperaturer så får du omvänd fuktvandring i konstruktionen. Alltså fukten kommer utifrån och in. Om du då har en tät ångbroms på insidan så stannar fukten där och kan skapa problem. Med en ångbroms så släpper den igenom fukten till insidan där den vädras bort
Nej, eftersom utsidan är mycket mer genomsläpplig så fastnar fukten där ändå.
Men att vi har en daggpunkt under 20grader är ovanligt i Sverige. Så det är inte ett problem.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om du lyckas tillverka ett material som är enkelriktat gör fukt så lär du bli förmögen.
Tyvärr fungerar inte en ångbroms så.
https://isola.se/produkter/vegg/dampsperre/airguard-sd5

Inte så ovanligt med den funktionen, går att få fram flertal produkter i det ändamålet. Som alla är olika i sina värden så klart, men har den funktionen som beskrivs.

Jag ser inget i beskrivningen som tyder på att de menar att den är enkelriktad.

Edit: Tvärtom skriver de att den är genomsläpplig i båda riktningarna.
” Vattenånga kan därför transporteras genom duken, förutsatt att RF och vattenångtrycket är högre i konstruktionen än i inomhusluften. Om RF och ångtrycket är högre i inomhusluften kan vattenånga transporteras åt motsatt håll.”

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.