4 937 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Angående vad som räknas som lösöre eller ej?
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Känns som lösöre är lite godtyckligt på vissa saker. Verkar vara saker som man inte behöver använda verktyg att ta bort.
- Verktygstavlor och elvertygs hållare (3D printat) på vägg i garage. Om man vill behålla bör man plocka bort?
- Har ett friköpt Ajax larm som jag inte tänkte lämna. Bör jag plocka bort innan en visning? Tog inte upp den i frågeformuläret från mäklaren.
- Sen har man en del automation som blir lite krångligt att ta bort. Dock är det nog inget jag installerar om i det nya huset.
Nått annat som ni kan rekommendera eller gjort speciellt inför visning t ex?
- Verktygstavlor och elvertygs hållare (3D printat) på vägg i garage. Om man vill behålla bör man plocka bort?
- Har ett friköpt Ajax larm som jag inte tänkte lämna. Bör jag plocka bort innan en visning? Tog inte upp den i frågeformuläret från mäklaren.
- Sen har man en del automation som blir lite krångligt att ta bort. Dock är det nog inget jag installerar om i det nya huset.
Nått annat som ni kan rekommendera eller gjort speciellt inför visning t ex?
Annars kan du bara skriva ett papper där du uttryckligen skriver att dessa saker inte ingår i köpet och be mäklaren lägga det längst bak i prospektet som kommer eventuella intressenter till del. Detta papper blir sen en del av köpeavtalet i och med att det ingår i prospektet som läggs som en bilaga till avtalet. Enklare än att börja montera ned nu.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Ja det låter enklare🙏. Tack för snabbt svar.Claes Sörmland skrev:
Annars kan du bara skriva ett papper där du uttryckligen skriver att dessa saker inte ingår i köpet och be mäklaren lägga det längst bak i prospektet. Detta papper blir sen en del av köpeavtalet i och med att det ingår i prospektet som läggs som en bilaga tillavtalet. Enklare än att börja montera ned nu.
Ja det förekommer men, själv har ibland en sån lista gett mig uppfattning att säljaren är små snål och det riskerar bli tjafs vid övertaget vilket gjort mig mindre villig att bjuda. Så jag skulle hellre plocka ned de som du inte vill sälja.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Ja, verktygs tavlorna är inte så dyra. Så de kan vara kvar. Nätverksutrustning förmodar är en del av lösöret. Frågan är Video ringklockan? Har några kameror från ReoLink där Video Doorbell är en av dem. Där kan jag hitta en annan trådlös att installera innan en visning t ex. Dock kanske just den inte bör vara med på bild eftersom den är vid dörren?
Skulle tro att alla fastmonterade kameror både inne och ute, inkl Video Doorbell, utgör byggnadstillbehör om de sitter där på visning / finns i prospekt, ref: https://lawline.se/answers/kamera-pa-husfasad-byggnadstillbehor.Mattias_Jo1 skrev:
Ja, verktygs tavlorna är inte så dyra. Så de kan vara kvar. Nätverksutrustning förmodar är en del av lösöret. Frågan är Video ringklockan? Har några kameror från ReoLink där Video Doorbell är en av dem. Där kan jag hitta en annan trådlös att installera innan en visning t ex. Dock kanske just den inte bör vara med på bild eftersom den är vid dörren?
Skulle dock inte tro att detta prövats rättsligt, så en gråzon i någon mån.
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Okay så blir det plocka bort larm och kameror.W Waliant skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 514 inlägg
Ja hoppas inte nätverks prylar så som Router, switch och APn betraktas som det? Fiber Switchen så klart fattar man.
https://www.byggahus.se/forum/threa...s-egendom-vid-fastighetsfoersaeljning.472096/
Fanns en tråd om det
https://www.byggahus.se/forum/threa...s-egendom-vid-fastighetsfoersaeljning.472096/
Fanns en tråd om det
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Råd angående nyproducerat parhus (bostadsrätt) i Nacka
Bostadsrätt -
Hjälp! Vi kan inte bestämma oss angående avlopp
Vatten & Avlopp -
Räknas hela altanen in på byggnadsarean?
Bygglov -
Hur beräknas lösöre i gammal sommarstuga vid utlösen av syskon?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Vad räknas som "lösöre"
Försäkringar