Byggahus.se
Hej

Kort fråga om ångspärr vid takomläggning (ny isolering, råspont, yttertak) Bör skarv (där ena änden är klämd under regel) även tejpas? (se bild)

Visst bör ändar mot vägg vara så täta som möjligt? Känns som byggarna har varit rätt snabba med häftningen, en del stift har släppt och det är knappast "spärrat". Bör tejpas?
 
  • Isolering med träreglar och plast, byggnadsmaterial synligt, råmaterial, konstruktion under arbete, väggstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering i en vägg synlig genom oupptäckt öppning med träreglar och gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Z Zips skrev:
Hej

Kort fråga om ångspärr vid takomläggning (ny isolering, råspont, yttertak) Bör skarv (där ena änden är klämd under regel) även tejpas? (se bild)

Visst bör ändar mot vägg vara så täta som möjligt? Känns som byggarna har varit rätt snabba med häftningen, en del stift har släppt och det är knappast "spärrat". Bör tejpas?
Det är ok att klämma fast plasten men den ska ha stöd överallt. Ser inte ut som det är någon längsgående regel bakom läkten.

Bild 2 bör det tejpas för att få det tätt.

Släpper stiften och det blir hål får man laga med tejp.

Ser även ut som det glipar i isoleringen.
 
  • Gilla
Zips
  • Laddar…
Mats-S
surris surris skrev:
Ser även ut som det glipar i isoleringen.
Otroligt slarvig isolerat, ser det ut så där på fler ställen? Bägge bilderna visar ju brister i isoleringens passning mot reglarna.
Åtgärda alla sådana ställen, för där kommer kylan att rinna in 🤔 Om du inte kommer åt så brukar det gå att skära upp minimalt i plasten, fixa isoleringen, och sedan återställa seriöst med silvertejp.
 
  • Gilla
Zips
  • Laddar…
surris surris skrev:
Det är ok att klämma fast plasten men den ska ha stöd överallt. Ser inte ut som det är någon längsgående regel bakom läkten.

Bild 2 bör det tejpas för att få det tätt.

Släpper stiften och det blir hål får man laga med tejp.

Ser även ut som det glipar i isoleringen.
Ok. Nej det är inget mer längstgående än läkten. Ja, några glipor i isoleringen finns det också där blocken inte riktigt kommit in helt rätt.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Otroligt slarvig isolerat, ser det ut så där på fler ställen? Bägge bilderna visar ju brister i isoleringens passning mot reglarna.
Åtgärda alla sådana ställen, för där kommer kylan att rinna in 🤔
Inte jättemycket men på något fler ställe ser det ut så.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Otroligt slarvig isolerat, ser det ut så där på fler ställen? Bägge bilderna visar ju brister i isoleringens passning mot reglarna.
Åtgärda alla sådana ställen, för där kommer kylan att rinna in 🤔 Om du inte kommer åt så brukar det gå att skära upp minimalt i plasten, fixa isoleringen, och sedan återställa seriöst med silvertejp.
Att tejpa plastfolien med silvertejp känns inte som en seriös lösning. Det finns bättre tejp avsedd för plastfolie.
 
R
Se till att använda åldersbeständig tejp som är avsedd för ändamålet…
Silvertejp som föreslogs är inte en lämplig tejp i detta fallet..
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
surris
Z Zips skrev:
Ok. Nej det är inget mer längstgående än läkten. Ja, några glipor i isoleringen finns det också där blocken inte riktigt kommit in helt rätt.
Ja då finna det lite som snickarna måste åtgärda.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Att tejpa plastfolien med silvertejp känns inte som en seriös lösning. Det finns bättre tejp avsedd för plastfolie.
Ja. Tejp som verkar vara sådan som är avsedd för ändamålet har använts på vissa ställen för tätning.
 
Är bild nr 2 en jättespringa mellan isoleringen eller luras bilden?
Hur mycket isolering har du och hur många lager?
 
Mats-S
R Rejäl skrev:
Se till att använda åldersbeständig tejp som är avsedd för ändamålet…
Silvertejp som föreslogs är inte en lämplig tejp i detta fallet..
Den håller garanterat i den skyddade miljön.
Tex renoverade jag hela min bottenvåning för några år sedan, där fanns det silvertejp som suttit i 40 år som var i nyskick och inte en milimeter hade släppt, så ja, den håller även med åren, vi snackar om en miljö här utan UV-ljus som kanske skulle bryta ner den annars :)
 
Mats-S Mats-S skrev:
Den håller garanterat i den skyddade miljön.
Tex renoverade jag hela min bottenvåning för några år sedan, där fanns det silvertejp som suttit i 40 år som var i nyskick och inte en milimeter hade släppt, så ja, den håller :)
Har hittat en del silvertejp som ska hålla både plastfilm och ventilation tät och visst håller tejpen ihop men limmet har släppt för många år sedan. Är det rejäla överlapp på plastfilmen så brukar det kunna hålla hyfsat tätt ändå men annars är det inge bra.

Ska ju tilläggas att det säkerligen finns 1000 sorters silvertejp.

Nä, köp tejp som är åldersbeständig och gjord för ändamålet!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Är bild nr 2 en jättespringa mellan isoleringen eller luras bilden?
Hur mycket isolering har du och hur många lager?
Jag tror det är 2 x 145 mm isolering. Springan på bilden är kanske 4 cm. Ska kolla lite senare hur det ser ut
 
R
Mats-S Mats-S skrev:
Den håller garanterat i den skyddade miljön.
Tex renoverade jag hela min bottenvåning för några år sedan, där fanns det silvertejp som suttit i 40 år som var i nyskick och inte en milimeter hade släppt, så ja, den håller även med åren, vi snackar om en miljö här utan UV-ljus som kanske skulle bryta ner den annars :)
Då föreslår jag att du tar på dig garantin för det, för silvertejpens klister är inte i närheten av lika bra som dom gröntejperna (åldersbeständiga byggfolie tejpen) är dessutom så tror jag inte att vanlig silver tejp är åldersbeständig…
Lägger med lite fakta så vi inte bara går på vad du och jag säger..
https://gds.se/spara-energi/isolering/byggfolietejp-darfor-ska-du-anvanda-byggfolietejp
 
Mats-S Mats-S skrev:
Den håller garanterat i den skyddade miljön.
Tex renoverade jag hela min bottenvåning för några år sedan, där fanns det silvertejp som suttit i 40 år som var i nyskick och inte en milimeter hade släppt, så ja, den håller även med åren, vi snackar om en miljö här utan UV-ljus som kanske skulle bryta ner den annars :)
Kanske lite de som är problemet.
Var det biltema silvertejp.
Ahsell silvertejp
3m silvertejp.
Eller en silvrig tejp...
Ett säkrare kort är kanske att välja en tejp som iallafall säger sig fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.