Byggahus.se

Installera rör för kamin före eller efter montering av ångspärr mm

1. F
    Medlem Nivå 4
    Vi är på väg att isolera ett hus med snedtak ( skivor av stenull, ångspärr och gipsskivor), vilket vi ska göra själva.
    Vår husbyggare står dock för installation av ventilationsanläggning med rör och don för frånluft, och även installation av kamin med tillhörande rör.

Rören och donen för ventilationen är på väg att monteras, men husbyggaren vill vänta med rören för kaminen. De säger att det görs normalt inte innan isolering (utan istället efter målning).
    Jag tycker det låter helt fel - det måste ju vara mycket lättare och säkrare att installera även rören för kaminen före att snedtaket isoleras.

Jag misstänker att det blir svårt se till att ångspärren blir tät när man gör en rördragning i efterhand.

Vad säger ni som vet?

2. P
    Medlem · Nivå 10
    Jag gjorde ångspärr först, sen kaminen, men man får med en slags duk som ska anslutas mot ångspärren så det går nog vilket som.
    Jag isolerade dock med lösull.

nackdelen att göra det senare kan ju vara att man får ner massa spår och skit i isoleringen, jag fick mitt på plasten, det som inte trillade ner på golvet var lätt att ta med dammsugaren.